کد خبر: ۱۲۷۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۱ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۷
آیت الله دژکام:

مدیران جامعه اسلامی باید از بین افراد عادل انتخاب شوند/ ترویج خداخواهی در دنیا، مهمترین دستاورد انقلاب/ استان فارس محل دعوا نیست

امام جمعه شیراز گفت: کسی که می خواهد مجری عدالت در جامعه باشد لازم است خود عادل باشد لذا مدیران جامعه اسلامی باید از بین افراد عادل انتخاب شوند.
به گزارش شیرازه، آیت الله لطف الله دژکام پنجم بهمن ماه در خطبه اول نماز جمعه شیراز ضمن دعوت خود و نمازگذاران به رعایت تقوا، نکاتی درخصوص عدالت و تقوا بیان کرد.

امام جمعه شیراز تقوا را بهترین توشه ای دانست که انسان برای سفر آخرت خود بر می دارد و با اشاره به آیه هشتم سوره مائده ( یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ کُونُواْ قَوَّ مِینَ لِلَّهِ شُهَدَآءِ بِالْقِسْطِ وَلَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنََانُ قَوْمٍ عَلَى‏ أَلَّا تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى‏ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرُ بِمَا تَعْمَلُونَ‏؛ اى کسانى که ایمان آورده ‏اید! همواره براى خدا با تمام وجود قیام کنید و به انصاف و عدالت گواهى دهید و هرگز دشمنى با قومى، شما را به بى ‏عدالتى وادار نکند. به عدالت رفتار کنید که به تقوا نزدیک تر است و از خداوند پروا کنید که همانا خدا به آنچه انجام مى‏ دهید آگاه است.)، گفت: انصاف حکم می کند نسبت به فردی که با او خورده حسابی وجود دارد با عدالت رفتار شود و حقش به خاطر کینه و نگرانی از او سلب نشود.

وی با اظهار اینکه اگر می خواهیم تقوا را رعایت کنیم بایستی در رفتار خود با دیگران از مرز انصاف خارج نشویم، افزود: زمانی به عدالت نزدیک تر می شویم که در گفتار، رفتار و عمل خود انصاف داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تاکید داشت: کسی که می خواهد مجری عدالت در جامعه باشد لازم است خود عادل باشد لذا مدیران جامعه اسلامی باید از بین افراد عادل انتخاب شوند.

دژکام در ادامه تصریح کرد: هیچ مدیری نگوید هر کسی را بخواهم در منصب مدیریتی قرار می دهم چرا که باید در این باره به خداوند پاسخ بدهد.

امام جمعه شیراز در تعریف عادل، گفت: فردی که علاوه بر گناهان کبیره از گناهان صغیره نیز دوری کند و رفتار و کردارش خلاف مروت و انصاف نباشد عادل است.

وی با بیان اینکه نباید از رحمت الهی ناامید باشیم، بیان کرد: در شرایط فعلی همه اعم از آمریکا و اروپا بر سرمان ریخته اند اما ما ناامید نیستیم زیرا خدا را داریم.

این استاد اخلاق در ادامه به بیان نکاتی درخصوص رعایت حقوق والدین و به نیکی رفتار کردن با آنها، صله رحم، قسم دروغ و رباخواری پرداخت و گفت: اگر خدای نکرده دل پدر و مادری از جوانش راضی نباشد و شکسته باشد آن جوان خیر نمی بیند و نمی تواند نقش خود در جامعه را به خوبی ایفا کند.

وی یکی از علل شکنندگی و کم تحملی جامعه را رنجیده شدن والدین از فرزندان خود عنوان و بر ترویج این آداب و توجه به صله رحم تاکید کرد.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه یک صله رحم 30 سال عمر را اضافه می کند، اذعان داشت: برخی از مشاوران در این دوره گاهی اوقات توصیه های عجیب و غریبی ارائه می دهند.

دژکام در ادامه صله رحم را موجب ایجاد آرامش دانست چرا که جامعه به رحم و مودت احتیاج دارد و اظهار داشت: اگر فردی مسئولیتی در جامعه دارد نباید بخاطر جلوگیری از سوء استفاده از جایگاه خود قطع رحم کند؛ خویشاوند داری با مراقبت و حراست از حق مردم و به اشتراک نگذاشتن آن با دیگران منافاتی ندارد.

امام جمعه شیراز اذعان داشت: گفته می شود فلان شخص مبلغی یا سهمی را گرفته و در دادگاه قسم دروغ خورده است؛ دروغ گناه کبیره است و قبح آن باید در جامعه تبیین شود.

وی با تاکید بر گناه کبیره رباخواری، تصریح کرد: رباخواری همچون موریانه اقتصاد کشور ما را می خورد و ظاهری باشد یا پنهانی، باز هم گناه است.

نماینده ولی فقیه در فارس اعلام کرد: فردی که از این گناهان دوری می کند شخصا عادل است و می تواند مدیر عادلی باشد.

دژکام در خطبه دوم نماز جمعه شیراز درخصوص سه محور صحبت کرد؛ وی با اشاره به اینکه در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی ایران هستیم، گفت: دوازدهم بهمن ماه سالروز ورود بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی به کشور است؛ این ایام یادآور چهل سال زحمتی است که مردم سربلند ایران برای اعلام کلمه الله و برافراشتن پرچم دین در جهانی که یکپارچه قفل شده بود است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه دستاوردهای زیادی در انقلاب اسلامی وجود دارد که اگر فردی آنها را انکار کند از دایره انصاف خارج شده است، اظهار داشت: با کمی مطالعه در خصوص تحولات و تغییرات از گذشته تاکنون متوجه اینکه کجا بوده و اکنون کجا هستیم خواهیم شد.

وی افزود: ترویج خداگرایی، خداخواهی و دین خواهی در دنیا مهمترین دستاورد انقلاب بوده است.

استاد دانشگاه شیراز با اعلام اینکه اروپایی ها از خدا خود قهر کرده و شاه نیز با خدا و دین قهر بود، خاطرنشان کرد: شاه ایران در قم مقابل حرم حضرت معصومه سلام الله علیها ایستاد و گفت؛ بروید به این ها بگویید دوره شما تمام شده است.

دژکام افزود: ما انقلاب کردیم و گفتیم که دین تمام نشده است و به امید روزی می جنگیم که پرچم (لا اله الا الله و محمد رسول الله) را بر همه جا برافرازیم.

نماینده ولی فقیه در فارس در ادامه سخنان خود به تحریم ها و فشار اقتصادی دشمنان پرداخت و گفت: آمریکا اگر از ما نمی ترسید ما را همه جانبه تحریم و از فروش نفت جلوگیری نمی کرد.

امام جمعه شیراز اذعان داشت: تا زمانی که کاخ سفید را تبدیل به حسینیه نکنیم شعارمان مرگ بر آمریکا است.

وی با اشاره به اینکه وظیفه خطبه این است که بدانیم وظیفه مان در پیشگاه خدا چیست، گفت: در زمان دفاع مقدس پس از آزادی خرمشهر، امام خمینی (ره) فرمودند که خرمشهر را خدا آزاد کرد و وظیفه ما شکرگذاری است.

دژکام در ادامه با بیان اینکه شکرگذاری را بایستی ابراز کرد، اظهار داشت: در این ایام باید شکرگذار خداوند باشیم و این را نشان بدهیم.

وی درخواست خود مبنی بر احترام به مراجعان، قدردانی از آنها و رسیدگی به کارهایشان را خطاب به مسئولان ادارات مطرح کرد و افزود: نصب پارچه هایی با مضمون گرامیداشت انقلاب کار خوبی است اما باید شکرگذاری از مردمی که سالها به پای انقلاب ایستاده اند با احترام و تقدیر از آنها باشد.

نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به تقارن دهه فجر با ایام فاطمیه، بر حفظ حرمت این ایام تاکید داشت و گفت: حضرت زهرا مادر همه ما است و در این روزها باید مراقب باشیم جشن هایی که در تضاد هستند را برپا نکنیم.

امام جمعه شیراز در ادامه به سوء استفاده دشمنان از نقطه ضعف ما که برگرفته از مشکلات اقتصادی است اشاره کرد و اظهار داشت: بایستی مشکلاتی که 12 الی 15 سال است تبدیل به نقطه ضعف ما شده را رفع کنیم.

استاد دانشگاه شیراز گفت: متواضعانه از مدیران اسلامی می خواهم که در زمینه اقتصاد مقاومتی، اشتغال و معیشت مردم بکوشند.

وی خاطرنشان کرد: استاندار فارس از بدو ورود خود در دیدار با اعضای صنعت و معدن تاکید کرده بود که ما بجای اینکه کارهایی انجام بدهیم که تاثیر مثبتی در زندگی مردم ندارد به معیشت شان توجه کنیم؛ این موضوع درست است و باید به همین گونه باشد.

دژکام با تاکید بر اینکه استان فارس بایستی پیشرفت کند و محل دعوا نیست، اظهار داشت: ما نمی خواهیم شهرمان به گونه ای باشد که هر چه دعوا در جاهای دیگر است در استان ما باشد.

وی افزود: این حالت (تبدیل فارس به صحنه دعوا) باید تغییر پیدا کند؛ ممکن است برخی از سر سیری دامن به اینگونه مسائل می زنند اما ما باید بفکر معیشت و اقتصاد مردم باشیم.

امام جمعه شیراز در بخش پایانی سخنانی خود به بیان نکاتی درخصوص حرکت علمی کشور پرداخت و اظهار داشت: اخیرا ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی محضر رهبر انقلاب رسیدند؛ این ستاد تقریبا یک عرصه علمی جدیدی است که باز شده.

دژکام گفت: مورد شناسایی و بررسی عمیق علوم و فناوری های شناختی توسط رهبری افق دید ایشان را می رساند چنانکه مدیران را جهت بررسی بیشتر به حضور می پذیرند.

وی افزود: طبق نظر رهبری، ارتباط بین علوم تجربی (به معنای متعارف در تمدن اروپایی) با علوم انسانی ( با محورهای فراتر از فیزیک و مافوق طبیعه) و علوم جدید بایستی با محوریت خدا باشد نه اینکه با خدا قهر باشد.

این استاد اخلاق با بیان اینکه فارس به تعبیر رهبری در قله قرار دارد، اظهار داشت: این استان باید در عرصه علم و فرهنگ برای خودش جهت گیری داشته باشد و برای ادامه این حرکت بایستی شب و روز نشناسد.

وی با طرح این سوال که دانشگاه های فارس (منظور از فارس فقط شیراز نیست) کجا هستند و آیا مراکز عالی آموزشی را از لحاظ آمایشی به اندازه کافی و با تناسب به جمعیت توسعه داده ایم، تصریح کرد: سوال دیگر این است که آیا کار خود را به درستی انجام داده ایم یا نه؟
نظرات بینندگان