کد خبر: ۱۲۷۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
وحشت سرطان در شهر

نمک دریا یا نمک ید دار مسئله این است!

تبلیغ در شهر علیه مصرف نمک دریا موجی از نگرانی در شیراز ایجاد کرده و شهروندان را بر دوراهی سلامت نمک دریا یا نمک ید دار قرار داده است.
به گزارش شیرازه، مصرف نمک عامل اصلی فشار خون است اما چند سال قبل که مادر جان زهره را برای ویزیت به متخصص داخلی بردم، توصیه کرد که مصرف نمک را کم کند و از نمک دریا در طبخ غذاها استفاده کند. الان سال‌هاست که در خانه ما آشپزی و در مجموع تمامی موارد از نمک دریا استفاده می‌شود.

موج نگرانی

همیشه به دوستان و آشنایان مصرف نمک دریا را توصیه می‌کردم تا اینکه حدود یک هفته سفری به تهران داشتم پس از بازگشت از همان مسیر فرودگاه بیلبوردهای تبلیغاتی را دیدم که نوشته بود «نمک دریا سرطان‌زا است و مصرف آن اکیدا توصیه نمی‌شود». به عنوان مصرف کننده این نوع نمک واقعا نگران و پیگیر شدم که سلامت این نمک تا چه اندازه تایید شده و تا چه اندازه مطرود است. در همین بررسی‌ها نامه‌ای که از اداره کل آموزش و پرورش استان به تمامی مدارس ابلاغ شده بود به دستم رسید که مصرف نمک ید دار را توصیه و نمک دریا را منع می‌کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پاسخ به سوالات مکرری که در پی انتشار این تبلیغات درشیراز مطرح شده است، مصرف نمک ید دار را حاوی مزایای فراوان دانسته است:

تاکید بر مصرف نمک ید دار

 عبدالرسول همتی با اشاره به مزایای وجود ید در نمک عنوان می‌کند: خانواده‌ها باید فقط از نمک تصفیه شده یددار استفاده کنند زیرا کمبود ید، از مشکلات تغذیه‌ای در کشور ماست.

وی تصریح می‌کند: عقب ماندگی شدید جسمی و مغزی، افزایش خطر سقط جنین، کم‌کاری تیروئید، ابتلاء به گواتر و ... از پیامدهای کمبود ید در بدن است.

 

کنترل گواتر

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اهمیت پیشگیری از بیماری گواتر می‌گوید: از حدود سه دهه قبل در کشور با ترویج مصرف نمک ید دار در کنترل این بیماری تلاش شده است.

همتی می‌افزاید:  ید دار کردن نمک‌های تصفیه شده از سال 68 تا 86 میزان ابتلاء به گواتر را 68 درصد کاهش داده است و این در حالیست که نمک‌های دریایی و سنگ نمک دارای ناخالصی‌هایی همچون آهک، سرب و ... هستند.

از فواید تا مضرات

این مقام مسوول با تاکید بر اهمیت این موضوع اظهار می‌کند: با توجه به اهمیت موضوع و خطر ایجاد شده برای سلامتی مردم، بسیج ملی تغذیه با عنوان "از فواید نمک ید دار تا مضرات نمک دریا" از 17تا 29 آذر 97 در تمام شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان‌ها اجرا شد.

همتی ادامه می‌دهد: در این بسیج ملی معاونت غذا و دارو و روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، استانداری، فرمانداری، شهرداری، صدا و سیما، آموزش و پرورش، اتاق اصناف، دانشگاه شیراز، سازمان صنعت، معدن و تجارت و ... مشارکت دارند.

کنترل نمک

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با تاکید بر اعمال نظارت بر سلامت ‌نمک‌های موجود در بازار به خبرنگار فارس می‌گوید: تمامی نمک‌های خوراکی که در کارخانجات مجاز تولید و بسته‌بندی می شوند، توسط معاونت غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مورد نظارت قرار می‌گیرند.

 

محمدجواد خشنود می‌افزاید: در کلیپ تصویری منتشر شده در فضای مجازی در مورد مصرف نمک ید دار، واکنش رنگی نمک یددار بهداشتی در فیلم، به هیچ وجه مرتبط با ترکیبات سفید کننده نیست و به علت ید موجود در نمک است که در محیط اسیدی ایجاد می‌شود و در مقابل آب نارنج، با نشاسته موجود در سیب‌زمینی رنگ آبی ایجاد می‌کند که این واکنش کیفیت تغذیه‌ای نمک خوراکی را به اثبات می‌رساند.

وی اضافه می‌کند: مردم باید بدون توجه به شایعات و ادعاهای افراد سودجو، از مصرف نمک‌های غیر بهداشتی تصفیه نشده که با نام نمک دریا در بازار توزیع می‌شوند باید پرهیز کنند.

خشنود در مورد ادعای سرطان‌زا بودن این دسته نمک‌ها می‌گوید: وجود فلزات سنگین و تصفیه نشدن این دسته نمک‌ها سرطان‌زاست و تنها خرید نمک خوراکی توصیه می‌شود که حاوی ید باشد و از مجوزهای بهداشتی و مهر استاندارد برخوردار باشند.

امید به طب سنتی

یک کارشناس تغذیه با اشاره به موجی از نگرانی که جامعه را از سرطان می‌ترساند، اظهار می‌کند: از شیر تا روغن و ... به شکلی به سرطان‌زا بودن در یک برهه زمانی متهم شده‌اند و اکنون نوبت به نگرانی شهروندان در مورد نمک رسیده است.

اصغر جلالی می‌افزاید: این موج‌ها در زمانی رخ داده‌اند که وزارت بهداشت بر تمامی محصولات مضر موجود در مواد غذایی نظارت دارند.

 

وی معتقد است: سالهاست که ادعا داریم نمک‌های موجود در بازار تصفیه شده‌اند و بر کیفیت آنها نظارت شده است اما امروز نمک دریا زیر سوال می‌رود و این در حالیست که اگر در طی سالها مشکل داشته است پس چرا تا کنون فروش داشته است و با توزیع‌ کنندگان آن برخورد نشده است؟

جلالی نمک طعام را دارای عناصر عدیده می‌داند و می‌گوید: نمک طعام دارای منیزیم، منگنز، روی، آهن، ید طبیعی و… است اما در تصفیه آن تنها کلرید سدیم باقی می‌ماند و زمانی که ید را به صورت شیمیایی وارد این نمک کنیم در واقع آن را به یک ماده غذایی خطرناک تبدیل کرده‌ایم.

وی باور دارد: هشداری که امروز در گوشه و کنار شهرمان در مورد مصرف نمک دریا داده شده است ضمن نگران کردن شهروندان در این مورد، نظر بسیاری از افراد به طب سنتی نیز را دچار تردید کرده است.

جلالی با اشاره به شیوه‌ای که برای تامین سلامت مواد غذایی در جامعه باید در نظر گرفته شده است، بیان می‌کند: نظارت و تایید سلامت مواد غذایی باید به گونه‌ای باشد که اجازه توزیع و فروش آن در جامعه داده نشود اما اینکه با ایجاد یک موج نگرانی گسترده یک ماده غذایی زیر سوال برود تنها اعتماد مردم را به مواد غذایی موجود خدشه‌دار می‌کند.

فارس

انتهای پیام/

نظرات بینندگان