کد خبر: ۱۲۷۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۷

ثبت ملی آثار ارزشمند موزه‌های استان فارس

مدیرکل میراث فرهنگی فارس از ثبت ملی ۹ مجموعه تحت قالب ۵۷ اثر ارزشمند منقول تاریخی- فرهنگی موزه‌های استان فارس خبر داد.
به گزارش شیرازه، مدیرکل میراث فرهنگی فارس گفت: با هدف صیانت و نگهداری از آثار تاریخی، پرونده 9 مجموعه تحت قالب 57 اثر ارزشمند منقول تاریخی- فرهنگی موزه‌های استان در جلسه شورای ثبت کشور تایید و در فهرست ملی قرار گرفت.

مصیب امیری گفت: این آثار شامل مصحف ابراهیم سلطان، قرآن‌های هفدمن شیراز و  مجموعه سی پاره قرآن به خط استاد پیر یحیی جمال الصوفی از موزه پارس شیراز ، 17 سنگ با نقش برجسته بازمانده کالخ والرین موزه بیشاپور مربوط به دوره ساسانیان و 4 سنگ قبر مزین به خطوط پهلوی- ساسانی از موزه بیشاپور ثبت ملی شدند.

امیری تصریح کرد: برخی از آثار به دلیل ارزش و منحصر به فرد بودن از جمله  مصحف ابراهیم سلطان یکی از با شکوه‌ترین منتخبات سوره‌های قرآن است که توسط نوه تیمور در نیمه اول قرن نهم هجری به دوقلم درشت و متوسط به رشته تحریر در آمده است، جلد این مصحف از چرم سوخته معرق و مشبک است و جزء فاخرترین جلدهای باقیمانده از قرن نهم هجری است.

مدیرکل میراث فررهنگی استان فارس گفت: از دیگر آثار قابل ذکر قرآن وزین و بزرگ هفدمن دروازه قرآن شیراز است که نگارش آن منصوب به ابراهیم سلطان است و تا سال 1312 در بالای دروازه قرآن قرار داشته  و از سال 1315 به دلیل حفاظتی، مرمتی و امنیتی به موزه پارس منتقل شده است. این قرآن جزء وزین‌ترین قرآن‌های موجود درجهان است.

بنابراین گزارش در حال حاضر  استان فارس دارای 90 اثر ملی منقول تاریخی- فرهنگی است.

انتهای پیام/ 

نظرات بینندگان