کد خبر: ۱۲۷۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۵ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
پنج تشکل دانشجویی دانشگاه های شیراز:

دادستان شیراز با عاملان انتشار آمار ساختگی در اتاق بازرگانی شیراز برخورد کند

در نامه پنج تشکل دانشجویی در خصوص انتخابات اتاق بازرگانی شیراز آمده که برخلاف 29 استان کشور که همگی متفق‌القول از بدتر شدن شاخص‌های اقتصادی خبر دادند، اتاق بازرگانی فارس مدعی بهبود فضای کسب و کار در این استان شده است!
به گزارش شیرازه، پنج تشکل دانشجویی در خصوص انتخابات اتاق بازرگانی شیراز نامه ای سرگشاده منتشر کردند. در قسمتی از این نامه آمده است:«آمار ارائه‌شده توسط اتاق بازرگانی فارس با واقعیت به حدی بزرگ است که جز یک رسوایی مدیریتی نام دیگری بر آن نمی‌توان گذاشت»

متن نامه سرگشاده پنج تشکل دانشجویی در خصوص انتخابات اتاق بازرگانی شیراز به شرح زیر است:

بسمه تعالی

رئیس محترم هیئت نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی
دادستان محترم شیراز
مراجع محترم چهارگانه استعلام نامزدهای انتخاباتی

با سلام و احترام

برون‌رفت از شرایط اقتصادی امروز کشور نیازمند عزم ملی و هماهنگی بین بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی اعم از برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران اقتصادی و فعالین این عرصه می‌باشد و بدیهی است شناخت اولویت‌ها از ارکان اصلی برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی بخصوص در شرایط خاص اقتصادی حال به شمار می‌رود.

در این بین نقش آمار و اطلاعات به‌منزله ابزاری مهم و کلیدی برای تصمیم‌گیری، طراحی، سیاست‌گذاری و ارزیابی عملکرد مدیریتی در بخش‌های مختلف است که می‌تواند برنامه‌ریزان و طراحان را به اهداف مدّ نظرشان برساند و بدون داشتن اطلاعات و آمار صحیح امکان برنامه‌ریزی وجود ندارد.

برنامه‌ریزان و مدیران اجرایی با اتّکا به اطلاعات درست و منطقی می‌توانند چالش‌ها و مشکلات آینده را پیش‌بینی و برای آن چاره‌اندیشی کنند و درصورتی‌که آمار قابل اطمینان وجود نداشته باشد، برنامه‌ریزی با مشکل روبرو شده و امکانات موجود در مسیر درست به کار گرفته نمی‌شود.

متأسفانه در هفته‌های اخیر شاهد انتشار گزارش‌های آماری غلط از فضای حساس کسب و کار استان فارس بودیم که توسط اتاق بازرگانی شیراز با اهداف ظاهراً سیاسی و انتخاباتی منتشر شد. در این گزارش‌ها برخلاف 29 استان کشور که همگی متفق‌القول از بدتر شدن شاخص‌های اقتصادی خبر دادند، اتاق بازرگانی فارس مدعی بهبود فضای کسب و کار در این استان شد! البته مسئولان اتاق پس از نقد علمی و منطقی این آمارِ ساختگی در رسانه‌ها و افتضاح سیاسی بوجود آمده، سعی کردند توپ را به زمین اتاق اصناف و دیگر مراکز بیندازند که با تکذیب همه آن‌ها مواجه شدند و در آخرین اقدام نیز مدعی شدند که اتاق ایران این آمار را منتشر کرده است، اما این حربه نیز ناکام ماند و مسئول مستقیم طرح پایش فضای کسب‌وکار در اتاق بازرگانی ایران به صراحت اذعان کرد این آمار توسط اتاق بازرگانی فارس تهیه شده است.

هرچند ممکن است انتشار این آمار ساختگی، اهداف زودگذر و سیاسی هیئت‌رئیسه فعلی اتاق بازرگانی فارس برای پیروزی در انتخابات اسفندماه را به ارمغان داشته باشد، اما بی‌شک دادن آدرس غلط و جابه‌جایی آمار، برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران کشور و استان را دچار خطای محاسباتی جبران‌ناپذیر کرده و امر تصمیم‌گیری صحیح را مُختل می‌کند؛ چراکه اگر ریل‌گذاری بر اساس آمارهای غلط صورت بگیرد، قطار اقتصاد به بی‌راهه کشیده خواهد شد.

از سوی دیگر نه فقط آمار کذب سبب سیاست‌گذاری غلط مسئولان خواهد شد، بلکه استان فارس را از میلیاردها تومان بودجه که باید صرف احداث زیرساخت‌ها و بهبود فضای کسب‌وکار شود،‌ محروم خواهد کرد.
 
چراکه توجه و اولویت در نظام بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی، متناسب با عقب‌ماندگی استان‌ها و آمار میزان بیکاری و بحران اقتصادی آن‌هاست که این‌گونه سفیدنمایی کاذب نه‌تنها محروم شدن استان از بودجه‌های مصوب ملی، که عدم توجه لازم سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان به استان پهناور و محروم فارس را به دنبال خواهد داشت و ضربه‌های جبران‌ناپذیری در حوزه‌های مختلف ازجمله اختصاص تسهیلات بانکی و مساعدت‌های مالی و حمایت‌های لازم به استان را در پی دارد.

با این توصیف آمارهای غلط ارائه‌شده توسط اتاق بازرگانی فارس، تأثیر مستقیم و ملموسی بر معیشت مردم استان خواهد داشت و وضعیت اقتصادی استان را دچار مشکلات بیشتری می‌کند. متأسفانه زاویه آمار ارائه‌شده توسط اتاق بازرگانی فارس با واقعیت به حدی بزرگ است که جز یک رسوایی مدیریتی نام دیگری بر آن نمی‌توان گذاشت و لازم است دستگاه‌های نظارتی و امنیتی به این موضوع توجه ویژه داشته و مسئله را به‌طور جدی مورد بررسی قرار دهند.

این مهم مسئولیت‌پذیری و دقت بیش‌ازپیش هیئت نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی را می‌طلبد و لازم است نسبت به این‌گونه تخلفات و انحرافات، فعالانه عمل نموده و برخورد لازم صورت گیرد.

البته داستان تخلفات و بذل و بخشش‌های هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی فارس ظاهراً به این موارد محدود نشده و این قصه سر دراز دارد که در فرصت مقتضی بیان خواهد شد.

جریان دانشجویی معتقد است ریشه تمام این موارد عدم شفافیت مالی و فقدان هیچ‌گونه نهاد ناظر بر عملکرد اتاق بازرگانی و نحوه خرج‌کرد میلیاردها تومان بوجه‌ای است که به اتاق‌های بازرگانی تعلق می‌گردد و لازم است قانون‌گذاران در مجلس شورای اسلامی، هرچه سریعتر فکری به حال این نابسامانی‌ها کرده و نهادهای ناظر همچون سازمان بازرسی و دیوان محاسبات را مسئول رسیدگی به تخلفات مالی اتاق‌های بازرگانی کنند.همچنین اخیراً رسانه‌ها بخش‌های دیگری از تخلفات هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی فارس بویژه رئیس و دوتن از معاونان این اتاق را منتشر کرده‌اند.

لذا انتظار می‌رود اتاق بازرگانی ایران هرچه سریعتر نسبت به تخلفات در اتاق بازرگانی فارس ورود کرده و به وعده خود مبنی بر برخورد و ابطال کارت عضویت معاونان اتاق شیراز عمل کند تا این برخورد قاطع درس عبرتی برای دیگران گردد. همچنین از دادستان محترم شیراز به‌عنوان مدعی‌العموم و مدافع حقوق عامه انتظار می‌رود با عاملان انتشار آمار ساختگی که سبب ضرر و زیان مادی و معنوی به مردم فهیم استان فارس شده‌اند برخورد شدید صورت گرفته تا دیگر هیچ مسئولی به خود جرأت ندهد بدلیل اهداف زودگذر سیاسی و انتخاباتی آمار کذب منتشر کند.

از رئیس و اعضای محترم هیئت نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی و همچنین مراجع چهارگانه استعلام ازجمله اداره‌کل محترم اطلاعات استان فارس نیز انتظار می‌رود در تأیید صلاحیت کاندیداهای عضویت در پارلمان بخش خصوصی، حساسیت و دقت مضاعف به خرج داده و از ورود افرادی که زمینه‌ساز ارتکاب مجدد تخلفات در یکی از مهمترین مراجع تصمیم‌سازی اقتصادی کشور خواهند شد، ممانعت به عمل آوردند.

مجمع دانشجویی آرمان(عدالتخواه) دانشگاه شیراز
جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
انجمن اسلامی مستقل دانشگاه علوم پزشکی شیراز
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز
نظرات بینندگان