کد خبر: ۱۲۷۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۰ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
امام‌جمعه شیراز در جمع اصحاب رسانه:

بزرگ جلوه دادن افراد نالایق برای ادامه انقلاب یک خطر است

امام‌جمعه شیراز با تاکید بر اخلاق مداری رسانه ها، گفت: بزرگ جلوه دادن افراد نالایق در رسانه‌ها برای طی ادامه مسیر انقلاب، یک خطر محسوب می شود.
به گزارش شیرازه، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در جمع خبرنگاران و به مناسبت 40 سالگی انقلاب اسلامی اظهار داشت: در تعریف واژه اگر انقلاب یک تغییر بنیانی در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است، باید ببینیم که انقلاب اسلامی از چه جنسی بوده است.

وی افزود: به عقیده اکثر صاحب‌نظران، انقلاب اسلامی یک انقلاب ریشه‌دار اجتماعی است که به یک بُعد و محور خلاصه نشده و اگر بنا داریم آن را بررسی کنیم باید این پرسش را مدنظر قرار دهیم که این انقلاب با این حجم از گستردگی در چه مدت‌زمانی باید شکل بگیرد که به تمام اهدافش برسد؟

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، دسترسی به اهداف انقلاب را در کوتاه‌مدت، امکان‌پذیر ندانست و بیان داشت: گاهی جوانان از ما می‌پرسند که چرا انقلاب به اهداف خود نرسید؟ که باید در جواب آن‌ها گفت: رسیدن به‌تمامی اهداف انقلاب نیاز به صبوری دارد ضمن اینکه ما می‌دانیم که حرکت‌های بسیاری در این راستا انجام‌شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی افزود: در مسیر حرکت اجتماعی انقلاب اسلامی باید دوره‌ای را بگذرانیم تا انقلاب به بلوغ و پختگی برسد و این دوره حداقل 60 سال طول خواهد کشید.

این استاد دانشگاه ادامه داد: با تمام این تفاسیر، انقلاب اسلامی باوجود تمام توطئه‌ها و دشمنی‌ها، به 40 سالگی رسیده و در این مسیر پیشرفت‌های بسیاری ازنظر علمی، نظامی و... حاصل‌شده و غیرقابل‌انکار است و تنها پاشنه آشیل و نقطه‌ضعف ما اقتصاد بوده است.

امام‌جمعه شیراز برطرف شدن ضعف‌های انقلاب را منوط به دادن راهکار دانست و اظهار داشت: اگر همه از هم گله و شکایت کرده و هیچ‌کس راهکار ارائه ندهد، مسلماً پیشرفتی نخواهیم داشت؛ به‌ویژه آنکه ملت مقاوم ما باوجود فشار و تحریم، همه این‌ها را به جان خریده است.

*ابعاد گوناگون انقلاب اسلامی

دژکام در ادامه به نقطه تلاقی تمدن غرب و انقلاب اسلامی یعنی «توجه به معنویت انسان» اشاره کرد و افزود: در بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی حتماً باید به این نکته مهم توجه کنیم که نگاه انقلاب اسلامی جدا از اقتصاد و مسائل مادی انسان، به معنویت وی نیز بود.

وی در تأکید سخن خود بیان داشت: اینکه امروز امثال شهید حججی که نسل سوم انقلاب محسوب می‌شوند، این‌گونه در دفاع از ارزش‌های انسانی قد علم می‌کنند، نشان نقطه قوت انقلاب است و نشان می‌دهد که انقلاب آمده تا انسان متوجه خدا و دین، تحویل جامعه دهد.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس تأکید کرد: انقلاب اسلامی درواقع یک انقلاب فرامدرن در عصر کنونی است که تنها به جنبه‌های مادی انسان نگاه نمی‌کند و رسانه‌ها نیز باید متوجه این امر مهم باشند.

این استاد دانشگاه افزود: انجام کارهای عمرانی در جهت رفاه انسان خوب است اما باید متوجه بود که از آن مهم‌تر، تربیت انسان است و این جنبه باید در رسانه‌ها و اجتماع جلوه پیدا کند.

*نقش اصحاب رسانه در انتخاب صحیح مردم

امام‌جمعه شیراز با تأکید بر اخلاق‌مداری در رسانه‌ها، نقش اصحاب رسانه را در دسترسی به اهداف انقلاب و در انتخاب صحیح مردم را نیز برشمرد و افزود: نقش اصلی رسانه‌ها فرهنگ‌سازی است و اینکه به مردم در مورد شخصیت‌ها و مسائل گوناگون کشور اطلاعات صحیح دهند.

وی ادامه داد: امروز به انتخابات نزدیک می‌شویم و بسیاری برای شرکت در آن خیز برداشته‌اند؛ رسانه‌ها باید در این عرصه طوری شخصیت‌ها را به مردم معرفی کنند که آن‌ها را در معرض یک انتخاب صحیح قرار دهند نه اینکه مدام برای کسی که شایسته منصبی نیست، به دلایل گوناگون از دلایل مادی گرفته تا سیاسی تیتر زده و وی را برجسته کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس تأکید کرد: رسانه‌ها باید به هوش باشند که بزرگ کردن کسی که شایسته نیست، برای ادامه انقلاب خطرناک است و اخلاق رسانه نیز همین را گوشزد می‌کند و اگر ما به‌حساب و کتاب اعتقادداریم نباید دست به چنین کارهایی بزنیم چراکه بر دوش گرفتن بار آن بسیار سخت است.

این عضو هیات علمی دانشگاه در پایان نیز بیان داشت: به‌هرحال برخی شایستگی منصب و نمایندگی مردم رادارند اما خیلی‌ها هم شایستگی ندارند و نباید رسانه‌ها فرد ناشایسته را در چشم و دهان مردم بزرگ کنند.

در پایان سخنان امام‌جمعه شیراز، برخی از اصحاب رسانه سؤالات، پیشنهاد‌ها و نظرات خود را با آیت‌الله دژکام در میان گذاشتند.

فارس

انتهای پیام/
نظرات بینندگان