کد خبر: ۱۲۷۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۷

مسیرهای دوچرخه سواری، تبلیغات یا نسخه ای برای نجات شیراز

برخی خیابان های شهر شیراز در یک ماه گذشته دارای مسیرهای ویژه ای برای تردد دوچرخه شده اند، اقدامی که موافقان و مخالفانی داشته است.
به گزارش شیرازه، ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری در بسیاری از شهرهای جهان به عنوان یکی از الزامات مدیریت شهری، ویژه در کلان شهرها دنبال می شود. این موضوع سبب شده است تا در سالهای گذشته، نگاه شهرداران شهرهای بزرگ ایران نیز به این مساله معطوف و خطوط دوچرخه سواری در شهرهایی همچون تهران، اصفهان و ... ایجاد شود.

شهروندان شیرازی در یک ماه گذشته صاحب مسیرهایی در برخی خیابان های شهر شدند تا برای سفرهای درون شهری خود از دوچرخه به جای خودرو استفاده کنند.

این اقدام با ‌واکنش‌های مثبت کارشناسان و در سوی دیگر، انتقادهای برخی شهروندان روبرو شده است. برخی شهروندان، ایجاد مسیر دوچرخه سواری را اقدامی تبلیغاتی و غیرکارشناسانه می‌دانند اما نظر اساتید دانشگاه شیراز در این باره کاملا متفاوت است و آن را به منزله جراحی می دانند که در دراز مدت به نفع این کلانشهر خواهد بود.

مسیرهای دوچرخه سواری بیشتر در خیابان‌های مرکزی کلانشهر شیراز ایجاد شده است و در هم تنیده شدن ترافیک و اختلال در آمد و شد خودروها در این مسیرها و نیز سلب امکان پارک خودرو در یکی از حاشیه های خیابان، گلایه برخی اهالی و کسبه را به دنبال داشته است.

با این وجود، نگاه علمی استادان دانشگاه حاکی از آن است که ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری، نسخه ای اجتناب ناپذیر برای شهرهای بزرگ تلقی می شود.

از این منظر، کاهش آلودگی هوا با بهره نگرفتن از وسائل نقلیه شخصی و علاوه بر آن، ایجاد تحرک و شادابی به عنوان ملزومات زندگی در عصر ماشین می تواند رهاوردهای مهم این طرح در طولانی مدت باشد و از این رو، این کارشناسان، برخورد شتابزده با این اقدام کارشناسی به خاطر برخی مشکلات کوتاه مدت را ناروا می دانند و همگان را به در نظر گرفتن منابع بلندمدت شهر ترغیب می کنند.

 بازگشت به سنتی قدیمی
اگر چه در سده گذشته، فرهنگ استفاده از دوچرخه در بین پدران و پدربزرگ ها رواج داشته اما متاسفانه اکنون این امر در نسل‌ کنونی به فراموشی سپرده شده است و از این رو، برخی معتقد هستند که این شیوه حمل و نقل سالم باید دوباره در جامعه ایرانی رواج پیدا کند.

تجربه‌های موفق جهانی در خصوص گسترش دوچرخه سواری در کشورهایی نظیر آلمان، هلند، چین و ژاپن وجود دارد که نیاز است با بهره‌گیری از این تجارب، فرهنگ استفاده از دوچرخه در بین شهروندان جامعه ما نیز جای خود را باز کند تا در مواقع ایجاد زیرساختهای دوچرخه سواری به جای تقابل افکار عمومی،هم سویی و مطالبه‌گری در این زمینه در جامعه ایجاد شود.

 مخالفان چه می گویند؟
 یکی از کسبه خیابان قصردشت شیراز می گوید که مسیر دوچرخه سواری از مقابل فروشگاه او می گذرد و که از ایجاد این مسیر دل خوشی ندارد.

برزگر گفت: که در هفته‌های اخیر که مسیر دوچرخه سواری در مقابل فروشگاه او ایجاد شده دیگر مشتریانش نمی توانند لحظه‌ای مقابل فروشگاه او و در حاشیه خیابان خودروشان را پارک کرده و از او خرید کنند.

این اظهارات در حالی بیان شد که قبل از ایجاد مسیر دوچرخه سواری در خیابان قصردشت شیراز، پارک خودرو در این محل ممنوع بود اما متاسفانه برخی رانندگان این مساله را نادیده می گرفتند و در حاشیه خیابان توقف می کردند.

برزگر ادامه داد: از زمانی که این مسیر ایجاد شده مشکلات بسیاری در خصوص بارگیری و تخلیه بار مغازه‌داران این منطقه ایجاد شده است.

او می گوید که ایجاد این مسیر تنها ترافیک بیشتر و نارضایتی بازاریان و ساکنان محله‌های اطراف را در برداشته است.

 اول فرهنگ دوچرخه سواری بعد ایجاد مسیر
سینا کشاورز یکی از شهروندان شیرازی است که با گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه موافق است اما می گوید که هنوز این فرهنگ در بین اهالی شهر نهادینه نشده است.

کشاورز به خبرنگار ما گفت: اکنون که مسیر دوچرخه سواری در خیابان های مرکزی شیراز ایجاد شده در طول روز کمتر دوچرخه سواری در این محل‌ها دیده می شود و متاسفانه مسیرهای دوچرخه سواری شیراز در حال حاضر به محل تردد موتورسیکلت‌ها،عابرین پیاده و یا پارک خودروها تبدیل شده است.

وی افزود: ابتدا باید با فرهنگ سازی مردم را به دوچرخه سواری و استفاده از این وسیله نقلیه سالم ترغیب کرد و بعد به فکر ایجاد زیرساختهای آن بود در صورتی که اکنون برعکس است و مسیر داریم اما فرهنگ استفاده از دوچرخه در جامعه وجود ندارد و تنها ایجاد این مسیرها ترافیک را در شهر ایجاد کرده است.

 خیابان یا موش آزمایشگاهی
مسیر دوچرخه‌سوای در خیابان عفیف‌آباد شیراز نیز احداث شده است.

خانم جعفری از ساکنان این خیابان براین باور است: خیابان عفیف آباد شیراز در سالیان گذشته، به موش آزمایشگاهی مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر شیراز تبدیل شده است، چون مسئولان هر طرحی را که می خواهند در این شهر پیاده کنند ابتدا آن را در خیابان عفیف آباد آزمایش می کنند.

وی گفت: هر روز با استرس اینکه امروز دوباره ممکن است چه بلای جدیدی بر سر خیابان عفیف آباد آمده باشد از منزل خارج می شویم.

این شهروند شیرازی افزود: این خیابان یک روز مسدود و برای جشن ها و مناسبت‌های مختلف آماده و روزی دیگر تنها به گذر پیاده تبدیل و از ورود خودرو به عفیف‌آباد جلوگیری می شود و اکنون نیز یک لاین آن بسته و به مسیر دوچرخه سواری تبدیل شده است.

او درخواست کرد که مسئولان شهری به خواست و آسایش اهالی این خیابان نیز توجه داشته باشند و از تغییر مداوم کاربری این خیابان جلوگیری کنند.

جعفری گفت که در بیشتر ساعات روز در خیابان عفیف آباد و این منطقه ترافیک سنگین وجود دارد و در حال حاضر با مسدود کردن یک خط (لاین) این خیابان برای مسیر دوچرخه سواری وضعیت وخیم‌تر نیز شده است.

وی ادامه داد: مسئولان نباید خیابان‌های این شهر را عرصه تصمیمات غیرکارشناسی و شتابزده نمایند و تحمل مشکلات و سختی های حاصل از این اقدامات را به مردم تحمیل کنند.

ملاصدرا قفل شد
یکی از کسبه خیابان ملاصدرا شیراز نیز گفت: در پی ایجاد مسیر دوچرخه سواری در خیابان ملاصدرا،ترافیک این محدوده بسیار زیادتر و غیرقابل تحمل شده است، پلیس نیز ناچار به مسدود کردن تنها بریدگی در بخش انتهایی این خیابان شده و رانندگان برای بازگشت به خیابان ملاصدرا به ناچار باید میدان نمازی را دور بزنند و عملا مسیری که در پنج دقیقه می شد آن را پیمود اکنون حداقل نیم ساعت زمان نیاز دارد.

سعیدرضا شیبانی با اشاره به اینکه از گذشته تاکنون بیشترین ترافیک شیراز در خیابان ملاصدرا بوده است، گفت: هر باند خیابان ملاصدرا سه لاین داشت که با ایجاد مسیر دوچرخه سواری عملا یک لاین آن مسدود شده و این مساله وضعیت را تشدید و عملا ترافیک غیرقابل تحملی در این خیابان ایجاد کرده که این مساله در زمان بحران نیز می تواند منجر به رخدادی ناگوار شود.

 موافقان چه می گویند؟
از سوی دیگر، موافقان ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری در شیراز بر کارشناسی بودن این ایده و نیاز شهر به چنین شیوه حمل و نقل تاکید دارند و می گویند که منافع بلندمدت شهر را نباید قربانی مشکلات اندک روزهای نخست اجرای طرح کرد.

استاد دانشگاه و رئیس مرکز تحقیقات حمل و نقل و ترافیک دانشگاه شیراز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: احداث مسیرهای دوچرخه سواری در شیراز به لحاظ کارشناسی هیچگونه ایرادی ندارد.
دکتر قاسم حبیب آگهی اظهار داشت: در حال حاضر مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر شیراز در حال انجام است و قسمتی از این طرح نیز درباره ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری است که نتایج نهایی آن در یک ماه آینده آماده و تکمیل خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مسیرهای دوچرخه سواری که تاکنون در شیراز احداث شده زیر نظر مطالعات دانشگاه شیراز بوده یا خیر؟ گفت: مطالعات هنوز در حال انجام است و نتایج آن بیرون نیامده و ممکن است مسیر‌های دوچرخه سواری که تاکنون در شیراز ایجاد شده بخش کوچکی از طرح نهایی ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری کلانشهر شیراز باشد و مسیرهای دیگر نیز در آینده احداث خواهد شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: طرح مطالعاتی ایجاد مسیر دوچرخه سواری که زیرنظر دانشگاه شیراز انجام می شود قطعا با درنظر گرفتن تمامی موارد و کارشناسی خواهد بود و اگر مسیرهای کنونی که ایجاد شده نیز نیاز به اصلاح داشته باشد در طرح نهایی بیان می شود.
** جانمایی مسیرهای دوچرخه سواری شیراز درست است؟

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا مسیر دوچرخه سواری باید در رینگ های پیرامونی و یا مرکزی شهر احداث شود گفت: مسیرهای دوچرخه سواری باید در مرکز شهر ایجاد شود چون مسافرتهای طولانی مدت شهری را نمی توان با دوچرخه انجام داد و این وسیله نقلیه سالم برای مسافرتهای کوتاه و چند کیلومتری مورد استفاده قرار می گیرد و پیمودن مسیرهای طولانی درون شهری با دوچرخه امکان پذیر نیست و باید با مترو و اتوبوس انجام شود.

حبیب آگهی با اشاره به اینکه دوچرخه باید به عنوان تغذیه کننده مترو و اتوبوس مورد استفاده قرار گیرد، گفت: بیشتر سفرها در مرکز شهر کوتاه است و ترافیک نیز در این قسمت وجود دارد و به همین دلایل استفاده از دوچرخه مناسب ترین وسیله نقلیه است.

وی با اشاره به نارضایتی برخی شهروندان که مسیر دوچرخه ‌سواری شیراز از نزدیکی منازل و یا محل کسب آنها می گذرد، گفت: هر طرح ترافیکی و جدیدی در ابتدا با مخالفت‌هایی مواجه می شود که در نهایت باید منافع عمومی همه مردم و شهروندان دیده شود و مورد توجه قرار گیرد.

حبیب آگهی اضافه کرد: آلودگی هوا در مرکز شیراز بیش از سایر نقاط این شهر وجود دارد که احداث مسیر دوچرخه سواری و در پی آن کاهش تردد خودروها در مرکز شهر بیش از همه برای ساکنان و افرادی که دائما در این نقطه زندگی می کنند مفید خواهد بود و قطعا تردد کمتر وسایل نقلیه و خودروهای شخصی در مرکز شهر شیراز ابتدا به نفع مردم و اهالی این مناطق است.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی شهروندان باید مطالبه گری در خصوص توسعه کمی و کیفی زیرساختهای حمل و نقل سالم را از مسولان مطالبه کنند نه اینکه در مقابل آن موضع‌گیری منفی انجام دهند.

این استاد دانشگاه شیراز در پاسخ به سوالی در خصوص ارزیابی کارشناسی وی از اجرای طرح ترافیک در شیراز گفت: در کوتاه مدت با راهکارهای علمی می توان ترافیک را در کلانشهر شیراز مدیریت کرد اما در دراز مدت لازم است که طرح ترافیک در این کلانشهر اجرایی شود.

استفاده از خودرو شخصی تنها در مواقع اضطراری
دکتر فرید الدین پیرویان استاد حمل و نقل و ترافیک بخش مهندسی عمران دانشگاه شیراز نیز معتقد است: تجربه و دانش نشان داده که زیربنای یک الگوی حمل و نقل سالم و موفق را باید ناوگان عمومی و پوسته ظاهری آن را حمل و نقل فعال مانند دوچرخه سواری و پیاده روی تشکیل دهد و از خودرو شخصی نیز تنها در مواقع ضروری استفاده شود.

این استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ماافزود: با اشاره به اینکه سیستم حمل و نقل در بسیاری از نقاط کشور ما بیمار است و نیاز به ریاضت کشیدن و سختی هایی دارد؛ احداث مسیرهای دوچرخه سواری در سطح شهر شیراز گام بسیار خوبی است که درباره فلسفه و ایجاد آن هیچ کارشناسی ایرادی فنی وارد نخواهد دانست.

وی ادامه داد: نحوه اجرا و احداث مسیرهای دوچرخه سواری مساله‌ای است که نیاز به بررسی‌های کارشناسانه‌ای دارد که به عنوان مثال، عرض مسیرها به چه میزان باید باشد و آیا این مسیرها به صورت رفت و برگشت احداث شود و یا اینکه چه علائمی در طول این مسیرها قرار گیرد.

استاد دانشگاه شیراز در پاسخ به این سوال که آیا جانمایی مسیرهای دوچرخه سواری در سطح شهر شیراز که در مرکز شهر و مسیرهای پرتردد انتخاب شده درست است یا خیر؟ گفت: این مسیرهایی که در حال حاضر در شیراز احداث شده بخش کوچکی از شبکه کلی دوچرخه سواری این کلانشهر خواهد بود.

وی ادامه داد: باید با دید کلی به این مساله نگاه کرد به گونه ای که مسیر دوچرخه سواری هر شهری باید شبکه ای پیوسته باشد که کل شهر را پوشش دهد و اینکه اگر شهروندی از نقطه ای از این شهر قصد سفر به محلی دیگر را داشته باشد در صورت تمایل امکان دوچرخه سواری بصورت ایمن وجود داشته باشد.

ایمنی مسیر دوچرخه سواری
این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در ادامه به ایمن بودن و پیوستگی شبکه دوچرخه سواری تاکید کرد و افزود: از نظر فنی اولین اصلی که باید در احداث مسیر دوچرخه رعایت شود ایمنی دوچرخه سوار است چون طبیعتا در تقابل بین خودرو و دوچرخه، اتومبیل برنده است و ضروری است که در تمام طول مسیر دوچرخه‌سواری کاملا این اصل مورد توجه قرار گیرد که حتی اگر خودرویی ناآگاهانه خواست وارد این مسیر شود این امکان میسر نباشد.

پیرویان اظهار داشت: به عنوان مثال در محل ورود خودرو از خیابان به کوچه باید اصول فنی به طور کامل اعمال شود که راننده اتومبیل بداند که از این محل دوچرخه نیز عبور می کند و حق تقدم با دوچرخه سوار است و همچنین در این محل از علائم خاص نظیر رنگ آمیزی و یا برآمدگی سطوح استفاده شود که مسیر دوچرخه‌سواری در محل تقاطع با عبور خودرو بالاتر از سطح خیابان قرار گیرد که راننده ناخودآگاه احساس کند که این محل که وارد آن شده بخشی از حریم دوچرخه سواری است و لذا اصول رانندگی و ایمنی را رعایت کند.

وی با بیان اینکه لازم است در سرتاسر مسیر دوچرخه سواری از علایم ویژه استفاده شود،گفت: از نظر کلی،ساخت مسیر دوچرخه سواری در سطح شهر شیراز کار اصولی و درستی است که من نیز بطور کامل از آن حمایت می کنم.

کسبه نباید با خودرو به محل کار بروند
این استاد دانشگاه در پاسخ به این نکته که ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری در بعضی نقاط شیراز موجب گلایه بازاریان و کسبه محلی شده است، اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر اغلب محل های پارک حاشیه‌های خیابان در طول روز توسط کسبه و بازاریان اشغال شده بگونه ای که این قشر در اوایل صبح خودروهای خود را در این محل ها پارک و تا آخر شب که در محل کسب و کار خود هستند نیز این جای پارک ها را اشغال می کنند در صورتی که این روش صحیح نیست و کسی که صبح به محل کسب خود می آید و شب به منزل می رود نباید با خودرو شخصی تردد کند بلکه باید از حمل و نقل عمومی و یا سالم مانند دوچرخه استفاده کند.

پیرویان ادامه داد: استفاده خودرو شخصی تنها در موارد ضروری و یا برای افرادی نظیر سالمندان و معلولین که توانایی استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی را ندارند توصیه می شود و برای استفاده این گروه نیز باید پارکینگ غیر حاشیه‌ای تعریف شود.

حذف جای پارک
استاد بخش حمل و نقل و ترافیک دانشگاه شیراز اضافه کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان پارکینگ‌های حاشیه خیابان حذف شده چون با برداشتن این محل‌ها مسیرهای دوچرخه سواری می توان ایجاد کرد و همچنین یک لاین خیابان برای تردد خودروها نیز باز خواهد شد و در پی آن ترافیک نیز روان‌تر می شود.

پیرویان با تاکید بر اینکه هر مجتمع تجاری باید موظف شود که برای مشتریان خود پارکینگ تهیه کند، اظهار داشت: اگر این کار امکان پذیر نیست، شهرداری باید با تشویق سرمایه گذار در محل‌های مورد نیاز پارکینگ طبقاتی احداث کند.

او اضافه کرد: در ساخت پارکینگ نیز این نکته ضروری باید مورد توجه قرار گیرد که فاصله پارکینگ تا محل خرید باید بیشتر از فاصله ایستگاه اتوبوس و مترو تا مرکز خرید باشد که مردم به استفاده از ناوگان عمومی برای تردد در سطح شهر تشویق شوند.

 تحمل مشکلات برای هدف متعالی
این استاد دانشگاه گفت: اگر شهروندان شیرازی مشکلاتی را که در پی ایجاد مسیرهای دوچرخه در شیراز ایجاد شده را تحمل کنند قطعا در دراز مدت و در بازه زمانی حدود پنج سال دستاوردهای آن را مشاهده می کنند که نه تنها وضعیت ترافیک شهر بهبود پیدا خواهد کرد بلکه به کاهش آلودگی هوا نیز کمک شایانی می‌شود و همچنین بیماری های بسیاری نظیر اضافه وزن، قند خون، چربی، ضعیف شدن عضلات که امروزه مردم جامعه را دچار کرده است نیز کمتر خواهد شد.

وی افزود: گسترش پیاده روی و فرهنگ دوچرخه سواری باعث رونق گرفتن اقتصاد منطقه نیز خواهد شد و در پی این مساله کسب و کار کسبه محلی نیز رونق خواهد گرفت.

 ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری براساس تجربه جهانی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز دراین باره گفت: احداث مسیر دوچرخه سواری در شیراز براساس تجربه ‌ای موفق در ایران و جهان پیاده سازی و در حال اجرا است.

مجتبی زوربخش در گفت و گو با خبرنگار ما، از شیراز به عنوان تنها کلانشهر کشور که از هوای پاکی برخوردار است یاد کرد و افزود: برای تداوم و حفظ این شرایط باید براساس سیستم سلامت محور و دوستدار محیط زیست سیستم ناوگان حمل و نقل را پیاده سازی کرد که طرح ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری براین اساس در شیراز در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در اجرای مسیرهای دوچرخه سواری این شهر ارتباطی منطقی نیز با سایر ناوگان حمل و نقل عمومی نظیر قطار شهری و پایانه های اتوبوسرانی و مراکز شاخص تولید و جاذبه سفر مورد توجه قرار گرفته است.

ایجاد مسیر دوچرخه در محل‌های پارک ممنوع
زوربخش اظهار داشت: مسیرهای دوچرخه سواری که تاکنون در شیراز احداث شده عمدتا براساس مطالعات کارشناسی و در محل‌هایی است که توقف خودرو در حاشیه خیابان ممنوع بوده است.

وی با اشاره به گلایه های برخی شهروندان شیرازی و اهالی خیابان عفیف آباد در خصوص ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری و مشکلاتی که برای آنها ایجاد شده گفت: براساس قوانین راهنمایی و رانندگی تنها در یک سمت خیابان عفیف‌آباد توقف خودرو در حاشیه خیابان مجاز بوده و در سمت دیگر این خیابان که اکنون مسیر دوچرخه در آن محل ایجاد شده اگر خودرویی پارک می‌شده براساس رویه ای خلاف قانون و غیرمجاز بوده است.

معاون شهردار شیراز در ادامه صحبتهای خود اشاره کرد: اگر شهروندان در استفاده از مسیرهای دوچرخه‌سواری مشارکت فعالی داشته باشند قطعا این مساله نقش بسزایی در بهبود شرایط ترافیکی شهر خواهد داشت و همچنین کسبه محلی و صاحبان واحدهای تجاری نیز از این مساله سود می برند چون ارتباط بصری فرد پیاده و دوچرخه سوار به مراکز تجاری بسیار بیشتر از افراد استفاده کننده از خودرو شخصی است.

تعریض خیابان، دعوت از خودرو شخصی است
این مقام شهری اظهار داشت: تجربه نشان داده که هر اندازه معبر و پارکینگ ساخته و خیابان در شهرها تعریض شود عملا دعوت از خودروهای شخصی برای آمدن به خیابان‌ها انجام شده است و قطعا مشکل ترافیک نیز وخیم تر خواهد شد.

زوربخش در بخش دیگری از صحبتهای خود اشاره کرد: تاکنون نزدیک به هشت کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در شیراز احداث شده که این آمار تا 22 بهمن ماه امسال به حدود 22 کیلومتر افزایش می یابد.

وی ادامه داد: براساس پیش بینی‌ها تا نیمه نخست سال 98 حدود 60 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در فازهای بعدی در این کلانشهر احداث خواهد شد.

وی در ادامه به انتقاداتی که در جامعه نسبت به پارک و تردد خودرو و موتور سیکلت در مسیرهای تازه احداث شده دوچرخه سواری در شیراز مطرح می شود اشاره کرد و گفت: متاسفانه این روند قانون شکنانه از گذشته نیز وجود داشته است، به گونه‌ای که موتورسوارها در پیاده رو نیز تردد می کرده اند و یا اتومبیل به خیابان یک طرفه نیز وارد می‌شود و یا در پیاده رو توقف می کنند و این ناهنجاری هایی است که همیشه وجود داشته و لازم است با ابزارهای خاص خود با متخلفین برخورد صورت گیرد.

 بانوان می توانند از مسیرهای دوچرخه سواری شیراز استفاده کنند
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز اظهار داشت: هیچگونه محدودیتی برای استفاده بانوان از مسیرهای دوچرخه سواری ایجاد شده در این کلانشهر وجود ندارد و هیچ دستگاهی هم تاکنون چنین محدودیتی ایجاد نکرده است.

وی افزود: مسیرهای دوچرخه سواری در شیراز با رویکردی عدالت محور ایجاد شده و عموم شهروندان چنانچه قوانین و چارچوب های لازم و همچنین نظم شهری را در این زمینه رعایت کنند می توانند از آن بهره گیرند.

زوربخش اظهار داشت: زنان می توانند با رعایت چارچوب و ارزش‌های اسلامی از مسیرهای دوچرخه سواری سطح شهر شیراز استفاده کنند.

وی گفت: همانگونه که زیرساخت ها در همه ناوگان های حمل و نقل عمومی نظیر مترو، اتوبوس و تاکسی برای استفاده زنان و مردان مهیا شده است، چنانچه نظم اجتماعی و چارچوب‌های کلی معابر حفظ شود هیچگونه محدودیتی برای استفاده بانوان از دوچرخه و مسیرهای دوچرخه‌ سواری وجود ندارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز اضافه کرد: آژانس‌های کرایه دوچرخه نیز هیچگونه محدودیتی در اجاره دادن دوچرخه به بانوان ندارند، همانگونه که از قبل این کار در بوستان های شهر شیراز نیز انجام می شد.

زوربخش اظهار داشت: دوچرخه سواری و استفاده از این وسیله برای حمل و نقل، روشی کاملا پاک و سالم است و حفظ سلامت مردان با زنان نیز تفاوتی ندارد، حتی حفظ سلامت بانوان از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا سلامت جسمی زنان می تواند تداوم سلامت جامعه و نسل های آینده را تضمین کند.

وی باری دیگر تاکید کرد که هیچ محدودیتی برای استفاده شهروندان از مسیرهای دوچرخه سواری اعمال نشده است و همگان می توانند از این خدمات استفاده کنند.
ایرنا
انتهای پیام/

نظرات بینندگان