کد خبر: ۱۲۷۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۶ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
در نشست بررسی وضعیت کارتن‌خواب‌ها مطرح شد؛

متولیان قضایی و انتظامی پاسخگوی چرایی توزیع مواد مخدر باشند

نشست هم‌اندیشی فعالان و مسؤولان اجتماعی با موضوع کارتن‌خواب‌ها به میزبانی سپاه بقیه‌الله شیراز برگزار شد.
به گزارش شیرازه، روز گذشته جلسه‌ای به همت گروه جهادی مهدیار و به میزبانی سپاه بقیه‌الله شیراز با حضور چند تن از مسؤولان شهری شیراز و گروه‌های مردم‌نهاد در خصوص وضعیت کارتن‌خواب‌ها در شیراز برگزار شد.

فرمانده سپاه ناحیه بقیه‌الله شیراز با بیان اینکه ساماندهی کارتن‌خواب‌ها در شیراز یک کار ممکن است، اظهار داشت: ما جنگ 8 ساله را اداره کردیم، چرا نتوانیم مسئله کارتن‌خواب‌ها را حل کنیم.

محمدجعفر دوستدار ادامه داد: ما به دنبال راه‌اندازی یک اردوگاه هستیم تا معتادان علاوه بر سم‌زدایی، مهارت‌های فنی هم یاد بگیرند.

وی افزود: در اردوگاه پس از مهارت‌آموزی، محصولات تولید شده هم به فروش می‌رسد که این موضوع علاوه بر انگیزه دهی موجب می‌شود که فرد پس از ترک مواد، شغلی برای خودش داشته باشد و مجدد به وضعیت قبل بازنگردد.

دوستدار با بیان اینکه یک فرد خیر هم هزینه سه ماه سم‌زدایی را تقبل کرده است، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی اردوگاه نیز در جلسه حضور دارد و ما نیز پیگیری‌های لازم را انجام دادیم اما آقای آفرینی که قرار بود با ما همکاری کند خبری از وی نیست.

وی تصریح کرد: یکی از گرفتاری‌های ما عدم واگذاری برخی خانه‌های تحت تملک است، حاضرند خانه‌ خراب شود اما در اختیار بقیه نمی‌گذارند که برای زنان معتاد کاری انجام شود.

فرمانده سپاه ناحیه بقیه‌الله شیراز ابراز داشت: واقعیت این است که کسی حاضر نیست کار جدی و جهادی انجام بدهد.

5 درصد از معتادان متجاهر زن هستند

نماینده معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس اظهار داشت: طبق مصوبه‌ای که سال گذشته داشتیم، مقرر شد مرکز نگهداری زنان کارتن‌خواب با ظرفیت 50 نفر راه‌اندازی شود اما علیرغم تلاش‌های زیاد کار اجرایی نشد.

قلندری ادامه داد: برای معتادان و کارتن‌خواب‌ها باید شغل پایدار هم ایجاد کرد چون صرفاً با پذیرش و ترک مسئله حل نمی‌شود، بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) در حوزه اشتغال باید اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه در ایام پایانی سال تعداد معتادان و کارتن‌خواب‌هایی که جمع‌آوری می‌شوند، زیاد است، افزود: تعداد 2 هزار الی 2 هزار و 500 معتاد متجاهر در استان فارس وجود دارد که 5 درصد آن‌ها خانم هستند، 80 درصد از این معتادان در شیراز و 40 درصد نیز غیربومی هستند.

نماینده معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس گفت: قرار بود که امسال ظرفیت مرکز ماده 16 برای پذیرش معتادان متجاهر افزایش پیدا کند اما انجام نشد، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس پیش‌ازاین گفته بود که تا هزار نفر امکان پذیرش معتادان وجود دارد، درخواست ما نیز افزایش ظرفیت پذیرش مرکز ماده 16 است.

قلندری تصریح کرد: اگر زنان کارتن‌خواب ساماندهی نشوند، به دیگر شهروندان هم آسیب می‌رسد، مراکز دی آی سی ایجاد شد اما نتیجه مطلوبی نداشت؛ دستگاه قضایی بیش‌تر از توان خود تلاش کرد اما دیگر نهادها نیز باید تلاش کنند.

مرکز ماده 16 آقایان مشکل تأمین اعتبار دارد

قاضی ناظر مراکز بازپروی با اشاره به اینکه 610 تخت در مرکز ماده 16 وجود دارد که قرارداد ما نیز پذیرش 240 معتاد بود، ابراز داشت: آخرین پیگیری که از طریق ستاد مبارزه با مواد مخدر داشته‌ایم، سهمیه پذیرش به 104 نفر رسیده است.

کشاورز ادامه داد: ما یک سازمان مردم‌نهاد هستیم، معتادان را به تعداد 240 نفر و 400 نفر نیز نگهداری کردیم و مطالبات ما نیز یک میلیارد و 400 میلیون تومان است که فقط 300 میلیون تومان تخصیص داده‌ شده است.

وی افزود: طبق قانون بیشتر از 240 نفر را نمی‌توانیم پذیرش کنیم، امکانات سخت‌افزاری وجود دارد اما مشکل به تأمین اعتبار برمی‌گردد. متولی امر که ستاد مبارزه با مواد مخدر است باید اعتبار را تأمین کند.

کشاورز گفت: هزینه روزانه نگهداری هر معتاد 12 هزار تومان است که به 14 هزار تومان افزایش پیداکرده است، با این میزان هزینه باید امور بهداشتی، تغذیه‌ای، پوشاک و ... آن‌ها انجام شود.

معلق بودن مرکز ماده 16 زنان

نائب رئیس کمیسیون حقوق شهروندی شورای شهر شیراز با بیان اینکه خوشحالم مسئله کارتن‌خواب‌ها مطالبه دانشجویان است، اظهار داشت: شهرداری شیراز مرکز ماده 16 ویژه زنان با ظرفیت 110 نفر را احداث کرده است اما کسی نیست که آن را تحویل و راه‌اندازی کند.

لیلا دودمان ادامه داد: مرکز ماده 16 آقایان به ‌اندازه 700 نفر امکانات دارد اما ظرفیت فعلی آن 240 نفر است که مقرر شده در سال آینده به 400 نفر افزایش پیدا کند.

وی گفت: یکی از مشکلات موجود تعداد زیاد متولیان در حوزه آسیب‌های اجتماعی است، ستاد مبارزه با مواد مخدر رسماً قول تأمین اعتبار برای ساماندهی کارتن‌خواب‌ها را داده است اما بهزیستی فارس از نبود منابع مالی برای راه‌اندازی مرکز ماده 16 زنان می‌گوید.

بهزیستی متولی کارتن‌خواب‌ها است نه شهرداری و شورای شهر

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر شیراز با بیان اینکه روزی که دانشجویان مقابل ساختمان شورای شهر تجمع کرده بودند در شیراز نبودم، اظهار داشت: اگر در شیراز هم بودم به تجمع دانشجویان نمی‌رفتم چون معتقدم هر تجمعی نیاز به مجوز دارد.

احمد تنوری ادامه داد: اینکه تمام مسائل را متوجه شورا و شهرداری بکنید، درست نیست. متولی کارتن‌خواب‌ها بهزیستی است.

وی گفت: خانمی که فوت شد گلبس نبود و اسمش فاطمه حیدری بود که از اهالی یکی از شهرهای غرب کشور بود.

نقش مافیای مواد مخدر در تولید، توزیع و ترک معتادان

یکی از فعالین اجتماعی ابراز داشت: اگر ده‌ها جلسه دیگر نیز برگزار شود مسئله کارتن‌خواب‌ها حل نخواهد شد. اگر بخواهیم به علت اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی بپردازیم باید به اقتصاد نئولیبرالیسم کشور توجه کنیم، با سیاست‌های موجود چندین مرکز ماده 16 با ظرفیت بالا نیز راه‌اندازی شود مشکل حل نمی‌شود.

وی ادامه داد: در تولید و توزیع مواد مخدر مافیا دست دارند در درمان نیز مافیا نقش دارند، بسیاری از مسؤولان شهری ما کمپ‌های ترک اعتیاد دارند و هرچه معتاد بیشتر باشد درآمدزایی آن‌ها افزایش می‌یابد.

این فعال اجتماعی افزود: مدیرکل بهزیستی فارس درحالی‌که مراکز دی آی سی در سنگ سیاه تعطیل شد، خودش مرکز ترک اعتیاد راه‌اندازی کرده است.

وی تصریح کرد: آمارهایی که بهزیستی ارائه می‌کند ضدونقیض است، می‌گویند 35 زن کارتن‌خواب داریم درحالی‌که 35 نفر ظرفیت یک مرکز آسیب‌ها است، تعداد زنان کارتن‌خواب بیش از این‌ها است.

لزوم راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی برای مشغول به کار شدن معتادان

یکی از اعضای گروه‌های مردم‌نهاد حامی کارتن‌خواب‌ها با بیان اینکه این جلسات صرفاً برای رفع تکلیف است، گفت: زنان کارتن‌خواب ناموس شیعه هستند و نباید به آن‌ها بی‌توجهی شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که گرمخانه‌ها خارج از شهر در یک منطقه متمرکز شود و مهم‌تر اینکه چرایی پیدایش اعتیاد و کارتن‌خوابی بررسی شود، آن‌قدر که در این جلسه از متولیان اسم برده شد من سرگیجه گرفتم، بالاخره یک متولی باید پای‌کار بیاید.

این فعال اجتماعی افزود: ما درخواست کردیم که خانه‌های راکد در مناطق را به ما واگذار کنند تا در قالب کارگاه تولیدی به افرادی که از کمپ خارج می‌شوند آموزش بدهیم تا در جامعه رها نشوند.

در ساماندهی وضعیت کارتن‌خواب‌ها باید آتش به اختیار باشیم

یکی دیگر از فعالین گفت: متأسفانه عزم جدی برای رفع معضل اعتیاد و کارتن‌خوابی وجود ندارد.

وی ادامه داد: ما به‌صورت آتش به اختیار از طریق بهزیستی یک انجمن تشکیل دادیم و 100 الی 120 زن کارتن‌خواب را پذیرش کردیم، همه از بی‌پولی می‌گویند درحالی‌که پول و نیروی مستعد برای کمک به معتادان وجود دارد.

مشکل کارتن‌خوابی فرهنگی است

فرد دیگری با بیان اینکه خودم سه ماه کارتن‌خوابی کردم، گفت: زیرپوست اعتیاد و کارتن‌خوابی در شهر وضعیت بسیار وخیم است، بیشتر کارتن‌خواب‌ها بیشتر از آن است که فکر می‌کنید.

وی ادامه داد: به نظر ما ریشه مشکل اقتصادی نیست بلکه فرهنگی است، ما روی صفت‌های انسانی و اخلاقی تأکید داریم. ما بین معتادان صفت‌های فراموش ‌شده را ترویج می‌کنیم و با برگزاری جشن هنر درمانی می‌کنیم.

چرا موادفروش‌ها جمع‌آوری نمی‌شوند؟

نماینده دانشجویان بسیجی شهر شیراز نیز که پیگیر مسئله کارتن‌خواب‌ها در شیراز هستند در جلسه حضور داشت و خطاب به آقای تنوری گفت: شما همین‌که در جلسات شورای شهر شیراز تأخیر یا غیبت نداشته باشید، کافی است.

حاجی‌زاده ادامه داد: در جلسه که در استانداری فارس برگزار شد و مسؤولان نیز حضور داشتند شاهد بودیم که حتی خود مسؤولان نمی‌دانستند مسئله کارتن‌خوابی چند متولی دارد.

وی افزود: دستگاه قضایی و انتظامی باید پاسخگو باشند که چرا مواد مخدر به وفور وجود دارد، طی چند روز کارتن‌خواب‌ها از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند اما چرا فروشنده‌های مواد مخدر جمع‌آوری نمی‌شوند؟ برای چرایی این مسئله باید شفاف‌سازی کنید.

نماینده دانشجویان گفت: در خصوص بودجه ماده 16 نیز ابهاماتی وجود دارد، یکی می‌گوید 4 میلیارد تومان آن یکی می‌گوید 7 میلیارد تومان، باید بررسی شود شاید فساد مالی اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: فوت گلبس بهانه شد تا به کارتن‌خواب‌ها توجه بشود، قبل از پیگیری دانشجویان هیچ‌کدام از مسؤولان پیگیر نبودند، 13 دستگاه مسؤول داریم اما آمار کارتن‌خواب‌ها را نمی‌دانند. معتادان و کارتن‌خواب‌ها انسان هستند و بی‌توجهی به آن‌ها به‌نوعی خیانت به خود شهدا است.

حاجی‌زاده ابراز داشت: شهرداری و بهزیستی هرکدام 2 دستگاه ون و 12 نیرو برای جمع‌آوری معتادان کارتن‌خواب دارند، درحالی‌که هزار و 400 معتاد در شیراز است با این تعداد نیرو چطور آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند؟

وی خاطرنشان کرد: در جلسه استانداری راهکارها ارائه و مصوب شد اما آن‌هایی که باید پیگیر نبودند، یکی از پیشنهاد‌های ما تشکیل یک کمیته ذیل دفتر امام‌جمعه شیراز است. به نظر ما تا دست بالایی در استان نباشد مسئله به‌جایی نمی‌رسد.

مجری جلسه با اشاره به اینکه از بهزیستی فارس نیز برای حضور در جلسه دعوت‌ شده بود از عدم حضور مدیرکل یا دیگر مسؤولان بهزیستی گلایه کرد و گفت این جلسات در آینده نیز برگزار خواهد شد.

 فرمانده سپاه بقیه‌الله فارس در پایان جلسه از یک جوان مکانیکی که به‌صورت خودجوش چندین نفر را برای ترک به کمپ فرستاده بود همچنین مسؤول گروه جهادی مهدیار قدردانی کرد.

فارس

انتهای پیام/
نظرات بینندگان