کد خبر: ۱۲۷۷۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۷

مشکلات جدی پیش روی آلومینیوم جنوب

آلومینیوم جنوب به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه اقتصادی استان فارس و بزرگ‌ترین پروژه آلومینیوم کشور، این روزها با مشکلات جدی روبه‌رو بوده که ممکن است بهره‌برداری از آن را با مشکل و یا تأخیر مواجه کند.
به گزارش شیرازه، دکتر جعفر قادری نمایندوار مجلس نوشت:

آلومینیوم جنوب به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه اقتصادی استان فارس و بزرگ‌ترین پروژه آلومینیوم کشور، این روزها با مشکلات جدی روبروست. اگر برای حل مشکلات این واحد اقتصادی فکری نشود، بهره‌برداری از آن با مشکل و یا تأخیر مواجه خواهد شد.

۱- آلومینیوم یکی از واحدهای انرژی بر است که مصرف برق زیاد آن مستلزم انشعاب ۵۰۰ مگاواتی است. این حجم بالای مصرف برق و نگرانی‌هایی که نسبت به تأمین این حجم از برق وجود دارد، احداث نیروگاه را برای این پروژه الزام‌آور می‌کند. تأخیر در تعیین تکلیف نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی غدیر و مشکلات ناشی از تحریم‌ها باعث شده تا به این زودی‌ها امیدی به احداث این نیروگاه نباشد. احداث پست ۴۰۰ مگاواتی برای تأمین برق از شبکه سراسری، تنها راه‌حل مشکل کوتاه‌مدت این واحد است که آن‌هم با تعلل هلدینگ غدیر بعید است که به‌موقع انجام شود. اگرچه پروژه باید ظرف چند ماه آینده شروع به تولید کند ولی تکمیل به‌موقع پست، ایجاد نگرانی می‌کند.

۲- ماده اولیه تولید شمس آلومینیوم، پودر الومینا است که از فراوری سنگ بوکسیت تأمین می‌شود. کشور ما دارای معادن کافی بوکسیت نیست. برنامه ایمیدرو برای احداث واحد تولید پودر الومینا از سنگ بوکسیت که یک ماده وارداتی است به سرانجام نرسید و لذا باید پودر الومینای واحد تولیدی آلومینیوم جنوب که در داخل امکان تأمین آن نیست از خارج وارد شود. علیرغم اینکه همه منتظر شروع به تولید آلومینیم جنوب هستند ولی قراردادی برای واردات سالیانه یک‌میلیون تنی پودر الومینای این واحد منعقد نشده است.

۳- این واحد برای تکمیل درصدهای باقیمانده نیازمند تأمین مالی سهامداران است که در این زمینه سهامداران تعلل کرده و ممکن است پیشرفت پروژه در درصدهای نهایی زمان زیادی را به خود اختصاص دهد. تلاش غدیر برای واگذاری سهم خود آن‌هم با درصد پیشرفت بالای ۷۰ درصد تلاشی منطقی و قابل‌قبول نیست.

۴- اگرچه نیروهای کلیدی این پروژه جذب‌شده است، ولی برنامه جدی برای جذب نیروهای باقیمانده اعلام‌نشده و این فرایند زمان‌بر می‌تواند در شروع به کار پروژه ایجاد وقفه کند.

حل این مشکلات مستلزم اهتمام جدی‌تر وزرای محترم صمت، دفاع، اطلاعات، نماینده محترم، استاندار محترم و سایر دست‌اندرکاران است که انتظار مردم فارس از این بزرگواران پیگیری جدی برای حل این مشکلات است.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان