کد خبر: ۱۲۷۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۷

کتیبه تاریخی در نقش رستم کشف شد

پژوهشگر مستقل حوزه فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران گفت: کتیبه ای جدید و سه زبانه که تاکنون از دیدگان مخفی بوده است، در آثار تاریخی نقش رستم کشف شد.
به گزارش شیرازه، یک کتیبه جدید و سه زبانه که تاکنون از دیدگان مخفی بوده است، در آثار تاریخی نقش رستم کشف شد.

پژوهشگر مستقل حوزه فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران گفت: این کتیبه در دامنه کوه و در اطراف مقبره داریوش در نقش رستم قرار دارد و به دلیل پنهان ماندن در بین رسوبات و پوشش هایی که در طی دو هزار سال گذشته در این محل ایجاد شده، تاکنون از دیده ها مخفی مانده بود.

مجتبی درودی کاشف این کتیبه باستانی ادامه داد: این کشف در حوزه زبان‌شناسی، ایران شناسی و تاریخ از دستاوردهای تاریخی نیم قرن اخیر محسوب می شود.

درودی با بیان این که این کتیبه سه زبانه با همراهی سهیل دلشاد دانشجوی دکتری دانشگاه برلین به طور کامل خوانده و ترجمه شده است، گفت: این کتیبه هخامنشی به سه زبان شامل دو خط به زبان فارسی باستان، یک خط عیلامی و یک خط بابلی نوشته شده است.

این پژوهشگر مستقل حوزه فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران افزود: کتیبه های نقش رستم پیش از این حدود 70 تا 80 سال قبل توسط اشمیت کشف و خوانده شده بود.

وی ادامه داد: این کتیبه تاکنون دیده نشده و به طور اتفاقی زمانی که در حال عکسبرداری از این محوطه بودم آن را مشاهده کردم.

درودی گفت: متن این کتیبه در خصوص یکی از شخصیت‌های بلندپایه دربار هخامنشی و ایران باستان است که تاکنون هیچ اشاره ای در تاریخ به آن نشده بود.

درودی اضافه کرد: این کشف بزرگ امروز سه شنبه در نشستی که به همت بنیاد ایران شناسی شاپور شهبازی،دانشگاه شیراز،مجموعه ایران‌گردی سرو شیراز و انجمن صنفی راهنمایان ایران گردی و جهانگردی فارس در تالار پردیس شورای شهر در شیراز برگزار می شود رونمایی خواهد شد.

به گفته کاشف این کتیبه، در مراسم رونمایی از آن عکس و جزئیات بیشتر درباره آن منتشر خواهد شد.

نقش رستم نام مجموعه‌ای باستانی در روستای زنگی‌آباد واقع در شمال شهرستان مرودشت استان فارس است که در فاصله حدود 6 کیلومتری تخت جمشید قرار دارد.

این محوطهٔ باستانی یادمان‌هایی از عیلامیان، هخامنشیان و ساسانیان را در خود جای داده‌است و از حدود سال ۱۲۰۰ پیش از میلاد تا ۶۲۵ میلادی همواره مورد توجه بوده‌است. آرامگاه چهار تن از پادشاهان هخامنشی، نقش برجسته‌های متعددی از وقایع مهم دوران ساسانیان، بنای کعبه زرتشت و نقش‌برجستهٔ ویران‌شده‌ای از دوران عیلامیان در این مکان قرار دارند.
ایرنا
انتهای پیام/
نظرات بینندگان