کد خبر: ۱۲۷۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۷ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
استاندار فارس در نشست خبری:

افتتاح۱۰۷۰ پروژه در دهه فجر در فارس/ برخورد با کم‌فروشان و گران‌فروشان/ پست‌های سرپرست‌دار به زودی تعیین تکلیف می‌شوند

استاندار فارس از افتتاح و بهره‌برداری هزار و ۷۰ پروژه در ایام دهه فجر در این استان خبر داد.
۱۰۷۰ پروژه در دهه فجر در فارس افتتاح می‌شود/ پست‌های سرپرست‌دار به زودی تعیین تکلیف می‌شوند/ با کم‌فروشان و گران‌فروشان برخورد می‌شودبه گزارش شیرازه، عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس در نشست خبری پروژه‌هایی که در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد را تشریح و اظهار کرد: هزار و ۷۰ پروژه در ایام دهه فجر در استان فارس با اعتباری معادل ۳ هزار و ۴۰میلیارد تومان افتتاح و بهره‌برداری خواهند شد.

مقام ارشد دولت در فارس گفت: سردخانه ۱۱۰۰ تنی شهرك صنعتی شیراز، ایستگاه مترو امام حسین(ع)، تقاطع غیرهمسطح امیركبیر، تقاطع جوادیه، كارخانه نوین آبان فناور در شهرك صنعتی ملوسجان، بزرگراه مرودشت ـ درودزن، بیمارستان قائمیه، دانشكده پیراپزشكی جهرم از جمله شاخص‌ترین پروژه‌هایی است که در دهه فجر افتتاح یا به بهره‌برداری می‌رسد.

رحیمی اظهار كرد:‌ همچنین در سفر وزیر صنعت و معدن به استان فارس دو پروژه فولاد خرامه و كارخانه تولید كاغذ خرامه كلنگ‌زنی می‌شود و پروژه‌های سیمان خاكستری نی‌ریز با ۷۹۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و ۳۷۴ نفر اشتغالزایی، فاز ۴ كاشی پاسارگاد سرام آباده با سرمایه‌گذاری ۱۳۲میلیارد تومان و ۲۴۰ نفر اشتغالزایی، شركت نوین آبان فناور تولیدکننده مبدل‌های حرارتی در شهرستان سپیدان با سرمایه‌گذاری ۱۵۵ میلیون تومان و ۱۳۲ نفر اشتغالزایی به بهره برداری خواهند رسید.

وی از برپایی نمایشگاه دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب در بوستان آزادی از عصر روز جمعه 12 بهمن‌ماه خبر داد و افزود: این نمایشگاه دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی را در عرصه‌های مختلف به نمایش می‌گذارد.

اصحاب رسانه با هجمه‌های تبلیغاتی دشمن مقابله کنند

استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یكی از اصول توسعه پایدار، توسعه فرهنگی است كه اصحاب رسانه یكی از عناصر اصل برای این پایداری هستند.

وی با تأكید بر لزوم اخلاق‌مداری در عرصه اطلاع‌رسانی افزود:‌ هر چه بتوانیم به سمت و سوی واقعیت‌ها با رعایت اخلاق حركت كنیم می‌توانیم از اثرگذاری بیشتری برخوردار باشیم.

رحیمی اظهار كرد: امروز در فضای رسانه‌ای اعم از مكتوب و مجازی، مشاهده می‌كنیم هجمه بسیار گسترده‌ای به كشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی از سوی معاندین و بدخواهان انجام می‌شود تا نظام جمهوری اسلامی را تضعیف كرده و آن را ناكارآمد جلوه دهند.

استاندار فارس ادامه داد: كسانی كه می‌توانند بهترین مقابله را با هجمه‌های معاندین داشته باشند و افكار عمومی را اقناع كنند خبرنگاران و رسانه‌های ما هستند كه با اطلاع‌رسانی از خدمات بسیار خوبی كه در دوران پرفروغ نظام مقدس جمهوری اسلامی به مردم این كشور ارائه شده است، آن‌ها را در تخریب‌هایشان ناكام بگذارند.

وی بیان كرد: امروز نظام سلطه به شدت به دنبال این تضعیف هست و هر كس به نوبه خود در چارچوب تخصصی و حرفه‌ای كه كار می‌كند خود را مكلف و موظف می‌داند كه از دستاوردهای نظام دفاع كند.

بی‌پرده نقد کردن عملکرد دستگاه‌های اجرایی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است

استاندار فارس که در ادامه جلسه پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود، یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی را بی‌پرده نقد کردن و مطالبه گری عنوان کرد و با بیان اینکه اصحاب رسانه در این زمینه بیشترین هزینه را پرداخت کرده‌اند، گفت: نظام اجرایی کشور و دولت به گونه‌ای است که هرکس از هرگوشه و کناری به راحتی نقد می‌کنند و چندان هزینه‌ای برای نقد دولت وجود ندارد. ما از نقد و راهکارهایی که در نقدها ارائه می‌شود استقبال می‌کنیم چراکه لازمه کار اطلاع رسانی و اثرگذاری بر مخاطب نقد عملکردهاست البته در نقد باید رعایت انصاف، اخلاق و عدالت داشته باشید.

رحیمی در پاسخ به سوالی درخصوص ارزیابی عملکرد مدیران دستگاه‌ها اجرایی گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم اغلب مدیران برنامه‌محور بودند و این برنامه‌ها بر مبنای حل مشکلات استان تدوین شده است و با توجه به محدودیت‌ها تلاش‌های خوبی در جهت بهره‌مندی از فرصت‌ها داشته‌اند. هر تغییری که در سطح مدیران استان انجام بگیرد نیز در راستای بهتر شدن انجام امور است و در این راستا مدیران را ارزیابی می‌کنیم و با کسانی که دارای توانمندی بالایی باشند ادامه همکاری می‌دهیم و انتظارمان این است که بهتر از گذشته مشکلات را حل کنند.

پست‌های سرپرست‌دار به زودی تعیین تکلیف می‌شوند

وی درخصوص اداره شدن فرمانداری شیراز و برخی پست‌های دیگر با سرپرست نیز تصریح کرد: فرآیند گرفتن استعلامات یکی دو ماه زمان‌بر است و در اسرع وقت پست‌هایی که با سرپرستی اداره می‌شوند، تعیین تکلیف می‌شوند البته در این زمینه دغدغه‌ای نداریم زیرا مدیران فعلی نیز کارآمد هستند اما نیروهای کارآمدتر را به کار می‌گیریم.

توجه به معیشت مردم و اشتغال در اولویت است

استاندار فارس در ادامه سخنان خود مهم‌ترین اولویت كاری خود را توجه به معیشت مردم و اشتغال دانست و گفت: اگر قرار است معیشت مردم را به سامان برسانیم، باید بدانیم كه ما به عنوان یک زیرسیستم از سیستم جهانی تأثیر می‌پذیریم و تاثیر می‌گذاریم و چه بهتر كه با تلاش بیشتر اثرگذارتر باشیم و این كار هم با تكیه بر نیروها و منابع داخلی میسر خواهد شد.

وی ادامه داد: برای سامان دادن معیشت مردم نیازمند این هستیم كه در هر خانواده ۲ یا ۳ بیكار نداشته باشیم و نیروهای مولد جوان و فکر و توان آن‌ها به عنوان پتانسیل‌های استان به هدر نرود. باید اشتغال ایجاد كنیم و جهت ایجاد اشتغال هم نیاز به سرمایه‌گذاری داریم و این سرمایه‌گذاری هم در جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی است.

مقاومت و همدلی مردم و مسئولان کلید پیروزی در جنگ اقتصادی است

رحیمی در عین حال این نكته را یادآور شد كه شرایط تحریم امروز، شرایط اقتصادی كشور را بسیار بغرنج كرده است و همان‌گونه كه در جنگ تحمیلی و ۸ سال دفاع مقدس ایثارگری و همراهی مردم با دولت و نظام منجر به پیروزی در آن جنگ شد، این جنگ خطرناك و پیچیده نیز نیاز به همراهی، همدلی و هم‌افزایی مردم و مسئولان دارد.

استاندار فارس با بیان اینکه در دستور کار دادن مقاومت به صورت جدی ما را از پیچ خطرناک مشکلات اقتصادی عبور می‌دهد، تأكید كرد: وظیفه ما در این شرایط تلاش كردن با برنامه محوری برای ایجاد فرصت‌های شغلی و استفاده از توانمندی و فرصت‌های داخلی برای كاهش فشار اقتصادی بر مردم است البته تلاطم بازار ارز و محدودیت‌هایی كه در فروش محصولات صادراتی به وجود آمده بر درآمد كشور اثر منفی دارد.

در راه دستیابی به آرمان‌ها هزینه‌ها را بپذیریم

وی بیان كرد: باید بپذیریم كه ما به دنبال استقلال، آزادی و عدم تبعیت از ابرقدرت‌ها بوده‌ایم و در راه آرمان‌ها ممكن است هزینه‌های زیادی هم مجبور باشیم بپذیریم كه برای رسیدن به هدف مطلوب باید این هزینه‌ها بدهیم و تلاش بر این است که کمترین اثر منفی را بر معیشت مردم داشته باشند.

برخورد شدید با کم‌فروشان و گران‌فروشان

رحیمی تصریح کرد: هر هفته جلسات تنظیم بازار با حضور معاون اقتصادی استانداری فارس با موضوع تامین کالاهای اساسی و تنظیم بازار برگزار می‌شود. ناظرین اتاق اصناف و بازرسی و تعزیرات حکومتی نیز به شدت با کم‌فروشی و گران‌فروشی برخورد می‌کنند. در این راستا از ناظرین افتخاری بسیج نیز کمک گرفته‌ایم.

مقام ارشد دولت در فارس در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری فارس، وجود ۴ اثر ثبت جهانی، ۲ هزار و ۷۰۰ اثر ثبت ملی شده، ۱۴۰۰ بقعه متبركه، ۴۰۰ موقعیت طبیعی و اكولوژیک را از جمله این ظرفیت‌ها برشمرد و تأكید كرد كه ما توجه ویژه‌ای به صنعت گردشگری خواهیم داشت.

استاندار فارس با بیان اینكه در تاریخ ۲۵ بهمن‌ماه مراسم شهر منبت در آباده با حضور رئیس جمهور را خواهیم داشت، گفت: باید تلاش بیشتری در زمینه گردشگری داشته باشیم.

از واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی و تعاونی‌ها استقبال می‌کنیم

وی با اشاره به وجود دو هزار و ۵۰۰ پروژه نیمه تمام در استان فارس، گفت: اتمام این پروژه‌ها اعتبار بالایی نیاز دارد كه انجام آن‌ها در كوتاه مدت امکان‌پذیر نیست بنابراین آن‌ها را اولویت‌گذاری كرده و اول پروژه‌هایی كه بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیكی داشته و بر زندگی مردم اثرگذار هستند را به اتمام خواهیم رساند.

استاندار فارس گفت: از واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به بخش خصوصی، تعاونی و خیریه‌ها استقبال می‌کنیم چراکه هدف نهایی یک پروژه خدمات‌رسانی به مردم است. البته سرمایه‌گذار نیاز به ثبات و پایداری در بازار دارد تا بتواند برآورد هزینه کرده و قرارداد ببندد.

نهادهای تخصصی به دور از سیاست‌زدگی باشند، موفق‌ترند

رحیمی در پاسخ به سوالی درخصوص تصمیم ورود برخی سیاستمداران به اتاق بازرگانی فارس گفت: یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی، بالندگی نهادهای مردمی و تخصصی است و دولت از آن‌ها حمایت می‌کند اما هرچقدر این نهادها خارج از دخالت‌های دولتی شکل گیرد از دوام بیشتری برخوردار خواهند بود.

استاندار فارس در ادامه بر این نكته تأكید كرد كه اقتصاد هرچه وارد سیاست نشود و سیاست هر چه به سوی اقتصاد نرود، توفیقشان بیشتر است. نهادهای تخصصی هرچقدر از سیاست‌زدگی به‌دور باشند بهتر می‌توانند عمل کنند و شایسته است كه تشكل‌های مردم نهاد تخصصی به سمت و سوی حرفه‌ای و اقتصادی بودن حركت كنند.

آمادگی برای اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع)

رحیمی به طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) اشاره كرد و گفت: دو طرح در این راستا مطرح است یكی طرح ۳۶۰ هكتاری بافت قدیم شیراز و دیگری طرح ۵۷ هكتاری توسعه حرم شاهچراغ(ع) كه این طرح در دست تهیه نهایی است و ما آمادگی این را داریم كه بعد از نهایی شدن طرح توسط دستگاه‌های متولی موضوع توسعه و بهسازی اطراف حرم را در دستور كار قرار دهیم.

وی ضمن ابراز نارضایتی از پیشرفت اندک تالار مرکزی شهر شیراز گفت: به دلیل کمبود اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتبار خوبی به این پروژه اختصاص نیافته و درصدد هستیم با تعریف بسته تشویقی این پروژه را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

استاندار فارس در پاسخ به یکی از خبرنگاران درخصوص مطالبات روزنامه‌ها از ادارت گفت: وضعیت اقتصادی گریبان‌گیر همه نهادهای جامعه است و روزنامه‌ها نیز باید یکی دو سال دیگر را تحمل کنند!

به شدت مخالف تغییر کاربری باغ‌های قصردشت هستم

رحیمی در پاسخ به سوالی با اشاره به اینکه در گوگل می‌توان اطلاعات تغییرات یک مکان تا بیش از یک دهه را به دست آورد، تصریح کرد: در چهار سال گذشته تخریب باغ‌های قصردشت مانند گذشته نبوده و به شدت کاهش یافته است. براساس طرح ساماندهی باغ‌های قصردشت که در سال 79 تدوین شد به هیچ وجه اجازه تغییر کاربری نمی‌دهیم. فقط دو مورد برای کار گردشگری تاییدیه گرفتند که 85 درصد باغ به تملک شهرداری به عنوان فضای سبز شهری درمی‌آید و فقط در 5درصد از فضای باغ اجازه ساخت و ساز با هدف گردشگری داده شده است. درخواست تغییر کاربری به شهرداری‌ها سپرده شده و استانداری فارس به هیچ وجه درخواستی را بررسی نمی‌کند.

وی در پایان ضمن بیان اینکه به دنبال ارائه آمار واقعی و امیدوارکننده هستیم، گفت: طبق آماری که به من رسیده است، صادرات غیر نفتی فارس در ده ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 19 درصد و در سال 96 نبسبت به 95 ، 25 درصد و در سال 95 نسبت به 94 به میزان 61 درصد رشد داشته است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان