کد خبر: ۱۲۷۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۲ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
در نشست خبری مسئولان اداره ورزش و جوانان شیراز مطرح شد؛

اجرای 150 برنامه کلان ورزشی در دهه فجر/ شیراز در سرانه فضای ورزشی فقیر است/ برخی نمایندگان فقط زمان انتخابات ورزش را می‌شناسند

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان شیراز گفت: در سال‌های اخیر شاهد توسعه‌ چشمگیری در سرانه ورزشی شهرستان‌های فارس هستیم اما شیراز، کلانشهری فقیر به لحاظ سرانه ورزشی است.

به گزارش شیرازه، حسن‌زاده، رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان شیراز در جلسه هم اندیشی مسئولان هیئت‌های ورزشی شهرستان شیراز در خصوص برنامه‌های دهه فجر، گفت: ورزش به لحاظ کارکرد و گستردگی اثر در ابعاد مختلف، امری مقدس محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ورزش و فعالیت در این حوزه، امری فراجناحی و غیرسیاسی است که باید همه افراد و مسئولان به آن متوجه باشند، گفت: توجه به ورزش‌های بومی، محلی و سنتی، راهکاری برای تقویت باورها و ممانعت از بروز آسیب‌ها و حفظ جوانان است.

حسن‌زاده با اعتقاد به اینکه شیراز در بین کلانشهرهای کشور، فقیرترین شهر به لحاظ سرانه ورزشی است، گفت: امروز در شیراز مجموعه‌های مستهلک و پر ریسک حجاب، انقلاب و 22 بهمن را داریم و یکی دو سالن که امکان ورزشی شاخصی محسوب نمی‌شود و پاسخگوی نیاز نیست.

او با تاکید بر اینکه طی سالهای اخیر رشد چشمگیری را در سرانه ورزش استان فارس شاهد بوده‌ایم، گفت: شاید یکی از دلایل این موضوع، تلاش نمایندگان مردم شهرستان‌های استان فارس در مجلس برای جذب امکانات و اعتبارات بوده است.

برخی نمایندگان شیراز در مجلس حتی نشانی اداره ورزش و جوانان شیراز را بلد نیستند!

حسن‌زاده با بیان اینکه برخی نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی حتی نشانی اداره ورزش و جوانان شهرستان شیراز را بلد نیستند! گفت: مدتی دیگر انتخابات در راه است و باز هم کاندیداها راه هیئت‌ها و نشانی ورزشکاران را پیدا می‌کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه به شورای شهر و شهرداری هم امیدی نداریم، تصریح کرد: شورای کنونی نه تنها مصوبه‌ای نداشت بلکه همت خود را بر کاستن از عدد مصوبه 2 میلیارد تومانی شورای قبل گذاشت و آن را ابتدا به 800 و بعد به 400 میلیون تومان تقلیل داد.

وی با بیان اینکه از اعتبار مصوب شده تاکنون ریالی به اداره ورزش شیراز اختصاص نیافته است، گفت: اماکن بزرگ ورزشی موجود در شیراز هم عملا در اختیار اداره کل ورزش و جوانان است.

حسن‌زاده با تصریح اینکه نداشتن یا کمبود اعتبارات و مشکلات سرانه فضای ورزشی، مانع تلاش مسئولان و فعالان این حوزه نبوده است، گفت: امروز علی رغم آنکه به لحاظ اعتباری شرمنده مسئولان هیئت‌‌های ورزشی و ورزشکاران هستیم اما تلاش خود را انجام داده‌ایم.

رئیس ورزش و جوانان شهرستان شیراز، ورود هیئت‌های ورزشی به کسب درآمد را برای توسعه فعالیت‌های ورزشی سالم خطرناک ارزیابی کرد چراکه از اصل انجام امور ورزشی غافل می‌شوند.

حسن‌زاده در ادامه به اشاره به اهمیت پرداختن به ورزش روستایی و توسعه فعالیت‌های ورزشی در این بخش، از برنامه ریزی برای برگزاری رقابت‌های ورزشی در رشته‌های فوتبال، فوتسال، والیبال، تنیس روی میز، سوارکاری و دوچرخه سواری خبر داد.

رئیس ورزش و جوانان شهرستان شیراز با بیان اینکه شمار زیادی از چهره‌های ورزشی مطرح فارس، ابتدا از روستاها فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، گفت: اگرچه امکانات ورزشی کافی در روستاها وجود ندارد اما تلاش خود را برای ایجاد یک حرکت ورزشی آغاز کرده ایم.

حسن‌زاده با اشاره به برنامه‌ریزی تمام هیئت‌های ورزشی شهرستان شیراز برای تدوین و اجرای برنامه‌های ویژه چهل سالگی انقلاب اسلامی، گفت: بیش از 150 برنامه تاثیرگذار در حوزه ورزش ویژه دهه فجر در شیراز برگزار می شود، اما شمار مجموع برنامه‌های پیش بینی شده در حوزه ورزش و جوانان شیراز بیش از هزار برنامه خواهد بود.

اعتبارات درمان 250 برابر اعتبارات ورزش!

رئیس ورزش و جوانان شهرستان شیراز انقلاب اسلامی را محترم و مغتنم شمرد و تاکید کرد که علی رغم تمام مشکلات و دشواریها، پاسداشت انقلابی که خواست مردم ایران بود، یک وظیفه محسوب می شود، گفت: سال گذشته اعتبارات حوزه بهداشت و درمان کشور 125 هزار میلیارد و اعتبارات ورزش و جوانان ایران 485 میلیارد تومان بود، به نظرم اگر نیمی از اعتبارات بهداشت و درمان به ورزش اختصاص می‌یافت، امروز شاهد اثرات عمیق و گسترده آن بودیم چراکه پیشگیری مقدم بر درمان است.

حسن‌زاده با تاکید براینکه اعتبارات حوزه بهداشت و درمان 250 برابر ورزش و جوانان بوده است، این موضوع را با توجه به گستردگی حوزه ورزش و جوانان و ضریب نفوذ اثرگذاری ورزش در تمام بخش‌ها، ناعادلانه توصیف کرد.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان شیراز یادآور شد که دهه فجر امسال را با برگزاری رویدادی با عنوان یک دیدار ورزشی، شروع خواهیم کرد و در ادامه شاهد برگزاری مسابقات و رویدادهای مختلف فرهنگی و ورزشی در رشته‌ها، مناطق و ابعاد مختلف خواهیم بود.

توجه به روستاها به منزله پیشگیری از آسیب‌ها است

سید کمال پاک فطرت، مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس نیز در این جلسه گفت: انقلاب اسلامی در کنار تاثیر بر ابعاد ایدئولوژیک و فرهنگی و اجتماعی، در بعد عمرانی منشاء خیرات و برکات بی شماری بوده است.

پاک فطرت با تصریح اینکه در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نگاه متحولانه ای به بخش های مختلف منجمله ورزش اعمال شد، گفت: امروز نیازمند تحول در نگاه به توسعه فعالیتهای مختلف در سطح روستاها هستیم.

این ورزشی نویس پیشکسوت، گفت: امروز نیازمند تغییر در دیدگاه‌هایمان نسبت به روستاها هستیم، باید باور داشته باشیم که توجه به مباحث فرهنگی و ورزشی به روستاها، اثرگذاری بیشتر و عمیق‌تری نسبت به انجام این فعالیت‌ها در شهرها دارد.

او با تصریح اینکه نباید از انجام و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی در روستاها غافل شد، گفت: هرچه به روستاها توجه بیشتری داشته باشیم، مطمئنا مقوله پیشگیری را در ابعاد مختلف مد نظر قرار داده‌ایم؛ انجام فعالیت در شهرها به منزله هزینه کردن در مسیر درمان است.

پاک فطرت با بیان اینکه بخش اعظمی از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی از حاشیه شهرها نمود پیدا کرده و گسترش می‌یابد، گفت: بی توجهی به روستاها یعنی افزایش مهاجرت و این به منزله توسعه حاشیه نشینی و گسترش و تعمیق آسیب‌های اجتماعی است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس تصریح کرد: توجه به روستاها در ابعاد مختلف عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، اثرگذاری سریعتر و عمیقتری را خواهد داشت و این اثرات در شهرها و کلانشهرها نمود و بروز پیدا می‌کند.

پاک فطرت در عین حال تاکید کرد که ورزش و فعالیت‌های ورزشی می‌تواند هر جامعه‌ای را از انحطاط حفظ کند زیرا جامعه را از آسیب‌های اجتماعی و حتی فرهنگی مصون و واکسینه می‌کند.

او با بیان اینکه استانداری و دفتر امور روستایی استانداری فارس نگاهی تحول خواه در بحث ورزش روستاها داشته و دارد، گفت: بی تردید اگر بتوانیم از روستاها در ابعاد مختلف منجمله ورزش حمایت کنیم، قطعا شاهد رشد و اعتلای ورزش در ابعاد حرفه‌ای، قهرمانی و پهلوانی آن هم خواهیم بود.

پاک فطرت با تصریح اینکه شمار زیادی از ورزشکاران قهرمان در رشته‌های مختلف ایران، ابتدا در روستاها فعالیت ورزشی داشته و از این مناطق رشد کرده‌اند، گفت: امروز هم استعدادهای زیادی در میان جوانان روستایی وجود دارد که اگر کشف شده و پرورش پیدا کنند، قطعا به قهرمانان ملی و بین المللی بدل خواهند شد.

مدیرکل امور روستایی استانداری فارس ایجاد تقویم رویدادهای فرهنگی و ورزشی در سطح روستاها را یک اقدام بسیار مهم ارزیابی و تاکید کرد: برگزاری رویدادها و مسابقات ورزشی در سطح روستاها، تاثیر بسیار شگرفی در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خواهد داشت.

پاک فطرت با بیان اینکه امروز در حوزه ورزش فارس و شیراز، افراد فعال در سطوح مختلف فارغ از نگاه‌های سیاسی و جناحی، برای اعتلای ورزش تلاش کرده و می کنند، گفت: مسئولان هیئت‌های ورزشی نیز بدانند که هرچه بیشتر تلاش کنند، قطعا در اولین مرحله خودشان از اثرات آن تلاشها بهره مند خواهند شد.

جای خالی شورا و شهرداری در ورزش شیراز

کاووس عباسی، رئیس هیئت فوتبال شهرستان شیراز نیز با انتقاد شدید از آنچه حمایت نشدن ورزش این شهرستان عنوان می کرد، گفت: جایگاه شورا و شهرداری در ورزش شیراز مشخص نیست. امروز شیراز را می توان شهر بی صاحب نامید، شهری که شهرداری و شورای آن حمایت از ورزش را حرام می دانند.

وی با بیان اینکه در سراسر جهان برگزار کننده اصلی المپیک‌ها و رویدادهای بزرگ ورزشی، شهرداری است، گفت: در ایران هم بسیاری از شهرها و استان‌های کوچکتر از فارس و شیراز، شهرداری و شورا حامی اصلی ورزش هستند، جایی که شهرداری بوشهر 6 میلیارد برای فوتبال هزینه می‌کند، شیراز از قافله عقب مانده است.

عباسی با تصریح اینکه نشاط، شادابی، امید و سلامتی همه در گرو ورزش و توجه به ورزش است، گفت: نقش شورا و شهرداری که تنها دریافت عوارض و کار عمرانی نیست؛ امروز باید شهرداری و شورا در صدر برنامه های خود، فعالیتهای ورزشی برای همه مردم را داشته باشد.

رئیس هیئت فوتبال شهرستان شیراز با بیان اینکه نگاه شورا و شهرداری تنها به دو تیم فجر و قشقایی معطوف شده است، گفت: ورزش و رشته فوتبال تنها این دو تیم نیست.

او در عین حال گفت: حتی اگر به دنبال رونق اقتصادی و گردشگری هستیم، مسیر آن از ورزش عبور می کند، جایی که مردم برای تماشای مسابقات و رویدادها هزینه می کنند و شغل و رونق ایجاد می شود، فعالیتهای ورزشی و گسترش آن در تمام ابعاد است.

عباسی گفت: زمانی در این شهر شاهد حضور تیم‌هایی از رشته های بسکتبال، والیبال و فوتبال در سطح لیگ برتر بودیم اما امروز چه داریم؟

رئیس هیئت فوتبال شهرستان شیراز با طرح این ادعا که بعضی از نمایندگان شورا و مجلس حتی نشانی ورزشگاه شهید دستغیب شیراز را بلد نیستند، گفت: نمایندگان وقت رفتن به مجلس ورزشکار و فعالیت ورزشی را خوب می شناسند، اما بعد از گرفتن رای می گویند خداحافظ.

عباسی با تاکید براینکه رسانه ها در انعکاس مشکلات و مطالبات ورزش باید جدی تر و پویاتر ورود کنند، گفت: امروز خوشبختانه استاندار یک فرد بومی است که فارس و شیراز را خوب می شناسد، زمانی برخی استانداران را اگر وسط شیراز رها می کردی نمی توانست شخصا راه استانداری را پیدا کند.

رئیس هیئت فوتبال شهرستان شیراز ابراز امیدواری کرد که نمایندگان شورای شهر و شهردار شیراز با همدلی و همراهی بیشتری از ورزش این شهر حمایت کرده و به اعتلای آن کمک کنند.

توجه به تاثیر ورزش در رفع مشکلات اجتماعی

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی شهرستان شیراز نیز با تایید مطالب طرح شده از سوی رئیس هیئت فوتبال شیراز، همکاری شهرداری در توسعه ورزش همگانی را مطلوب ارزیابی نکرد.

بهتاش فضلی با اشاره به وجود 32 کمیته و انجمن ورزشی در زیرمجموعه هیئت ورزش همگانی شیراز، گفت: امروز بهترین داوران و کارشناسان در هیئت ورزش همگانی حضور و فعالیت دارند که باید از وجود این ظرفیت بهره برد.

فضلی با تاکید براینکه تمام هیئت‌های ورزشی از عدم حمایت شورا و شهرداری شیراز گلایه مند هستند، گفت: باید قدر ورزش و فعالیتهای ورزشی و تاثیر شگرف آن بر رفع مشکلات اجتماعی را بدانیم.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی شهرستان شیراز ابراز امیدواری کرد که با حضور استاندار جدید فارس و نگاه مثبت وی به حضور ورزش و گسترش فعالیتهای ورزشی، شاهد ارتقاء این حوزه باشیم.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان