کد خبر: ۱۲۷۸۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۷

هجوم ملخ‌ها به مزارع شهرستان مهر/تشکیل ستاد بحران

بعد از اجرای عملیات مبارزه با ملخ در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و دریای عمان، شواهدی از ورود این آفت به جنوب ایران و هجوم به مزارع شهرستان مهر در جنوب استان فارس دیده شده است.
هجوم ملخ‌ها به مزارع شهرستان مهر/تشکیل ستاد بحرانبه گزارش شیرازه، پس از شروع عملیات مبارزه علیه ملخ های صحرایی (دریایی) در کشورهای عربستان، امارات و عمان، دسته‌هایی از این آفت بسیار خطرناک محصولات و نهاده های کشاورزی، از خلیج فارس وارد جنوب کشور شده و این مناطق را با خطر جدی مواجه کرده است .

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان مهر، در گفت و گو با ایسنا، ضمن تایید این خبر، عنوان کرد: این آفت به عنوان مهمترین آفت کلیه محصولات کشاورزی ، به صورت پراکنده در برخی نقاط شهرستان مهر مشاهده شده است و پیش بینی می شود به زودی شاهد حضور دستجات بیشتری در مناطق جنوبی باشیم.

غلامحسین مظاهری افزود: با توجه به گزارش‌های سازمان بین المللی فائو مشخص شده است منشاء این ملخ ها از سه کشور عربستان ، امارات و عمان است .

وی ادامه داد: خسارت ملخ صحرایی در حالت تهاجمی بسیار زیاد است ، دستجات پیاده ملخ (پوره ها) و ملخ های بالدار هرگونه سبزی را در سر راه خود ببینند، از علوفه ،غلات ،صیفی جات ،درختان و حتی علف های هرز را از بین می برند .

مظاهری گفت: ملخ های بالدار در دسته های بزرگ به پرواز درآمده و تا شعاع چند صد کیلومتری به تمام شهرها و حتی کل کشور گسترش می یابد. تجربه حملات این ملخ ها در کشور ما و در برخی از کشورهای منطقه یادآور می شود که در برخی موارد حملات این آفات حدود ۳۰ میلیون کیلومتر مربع را پوشش داده است و حتی نواحی تخم ریزی آنها به ۱۳ میلیون کیلومتر مربع خواهد رسید.

او گفت: در حال حاضر کانون این بحران در کشور ما ، بندر لنگه استان هرمزگان است و شهرستان مهر درحال تبدیل شدن به کانون دیگری در جنوب فارس است .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهر خاطر نشان کرد: در صورت مهار نشدن به موقع این آفت و وارد آمدن خسارت به محصولات کشاورزی مناطق جنوبی کشور ، پیش بینی می شود عرضه این محصولات برای پاسخگویی به موقع تقاضای بازار کاهش پیدا کرده و با مشکل جدی مواجه شویم .

در حال حاضر ستاد هماهنگی مدیریت بحران در شهرستان مهر تشکیل شده است .

شهرستان مُهر (MOHR) در ۳۲۰ کیلومتری جنوب فارس و ۳۰ کیلومتری عسلویه بوشهر قرار دارد .
ایسنا
نظرات بینندگان