کد خبر: ۱۲۷۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۷

روحانی: کشور باید وزیر بازرگانی داشته باشد

رئیس‌جمهور گفت: انقلاب اسلامی در بخش سلامت به هدف رسانده است.
روحانی: کشور باید وزیر بازرگانی داشته باشدبه گزارش شیرازه، حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور، صبح امروز در دفاع از سعید نمکی، وزیر پیشنهادی بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور، ضمن تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در این ۴۰ سال قدم‌های بلندی نظام جمهوری اسلامی در راه سلامت مردم برداشته است. در سال ۵۶ و ۵۷ قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کل پزشکانی که در کشور خدمت می‌کردند ۱۴ هزار ۷۰۰ نفر بودند و از این تعداد ۶ هزار نفر آن پزشکان خارجی بودند. نیمی از بهداشت و سلامت ما در بخش پزشک عمومی و یا تخصصی وابسته به پزشکان خارجی بودیم.

وی افزود: در تخصص‌های مختلف به جز ۸ رشته تخصصی پزشکی که در ایران بود در بقیه موارد نیازمند به دانشگاه‌های خارج از کشور بودیم. امروز این استقلال بزرگ را انقلاب اسلامی برای ما به ارمغان آورده که به جای ۱۴ هزار پزشک امروز ۱۴۰ هزار پزشک در این کشور خدمت می‌کنند. به جای ۶۰۰ دانشجوی ورودی در رشته پزشکی در سال ۵۷ امروز ۶ هزار و ۱۰۰ نفر ورودی پزشکی داریم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: انقلاب اسلامی ما را در بخش سلامت به هدف رسانده است و پیشرفت کشور در این زمینه قابل ملاحظه است. این به آن معنا نیست که امروز در بخش سلامت ما هیچ اشکال و ایرادی نداریم، قاعدتا ضعف و اشکال هم داریم، اما وقتی با ۴۰ سال پیش و همچنین با سایر کشور‌ها مقایسه می‌کنیم پیشرفت کشور بسیار قابل ملاحظه است. پزشکانی مخلص که ما بسیاری از آنان را در ۸ سال دفاع مقدس در بیمارستان‌های خط مقدم مشاهده کردیم.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری ارائه لایحه دو فوریتی تفکیک وزارتخانه‌ها در ابتدای دولت دوازدهم گفت: کشور باید وزیر بازرگانی مستقل داشته باشد.

روحانی همچنین با اشاره به مدل نسخه‌نویسی پزشکان گفت: یک بار هم هشتگ درست کنیم برای مبارزه با دارو‌هایی که لازم نیست و زینت النسخه پزشکان هستند.

روحانی درباره لوایح چهارگانه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم تصریح کرد: از ریاست، هیئت رئیسه و نمایندگان مجلس بخاطر تصویب ۴ لایحه‌ای که مبارزه با پولشویی و تروریسم بود تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: ما همیشه پیشتاز در مبارزه با تروریسم بودیم و نباید اجازه بدهیم عده‌ای که دستشان به خون مردم آلوده است، مدعی مبارزه مالی با تروریسم باشند و نباید بگذاریم به ما اهانت کنند. امیدوارم دو لایحه نهایی شود و تکمله دو فوریتی که به مجلس دادیم نیز به تصویب برسد و برای روان‌سازی مبادلات خارجی مالی بانکی دست مسئولنی را بازتر کنیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امیدوارم مجلس بخش صنعت و معدن را از بازرگانی جدا کند و این اصرار من است. مشکل تنظیم بازار بدون وزارت بازرگانی حل نمی‌شود و من از شما نمایندگان طی لایحه‌ای درخواست کردم بازرگانی را از صنعت و معدن جدا کنید. اگر می‌خواهید مردم برای خرید اجناس کمتر معطل بشوند؛ من به عنوان مسئول دولت می‌گویم این انجام نمی‌شود جز اینکه وزارت بازرگانی مجزا شود.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در دولت یازدهم ۱۰ میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار داده شدند و این کار آسانی نبوده و به این معنا نیست که کار تمام شده، ولی قدم‌های موثری برداشته شده است.
تسنیم
نظرات بینندگان