کد خبر: ۱۲۷۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۷

دعوت انتقال خون فارس از مردم برای اهدای خون

مدیرکل انتقال خون استان فارس از کاهش ذخایر گروه خونی A مثبت و O منفی در استان فارس خبر داد.
به گزارش شیرازه، مدیرکل انتقال خون استان فارس با اشاره به آخرین وضعیت ذخایر خونی در استان فارس، گفت: در ۹ ماهه اول سال ۹۷ موارد مثبت در بین خون های اهدا شده صفر بوده که این نقطه نهایی سلامت خون است.

مسعود ترابی با اشاره به میزان سلامت فراورده های های خونی افزود :از ابتدای سال جدید تا آخر آذر ماه موارد مثبت ایدز صفر،هپاتیت B ./۰۲۷ بیست و هفت هزارم ،هپاتیت C ۰/۰۲۵ بیست و پنج هزارم درصد بوده است.

مدیرکل انتقال خون استان فارس با بیان اینکه سازمان انتقال خون استان در ابتدای سال ۵۶ تنها با یک واحد کوچک کار خود را شروع کرده است ،اظهار داشت : پس از پیروزی انقلاب اسلامی اداره انتقال خون در همه ابعاد گسترش یافت و هم اکنون ۱۲ پایگاه خونگیری در سطح استان در حال خدمات رسانی اند و ۶ پایگاه دیگر در مراحل پایانی راه اندازی قرار دارند.

وی پایگاه های خونگیری شهرستان های خنج، گراش، استهبان، نی ریز، لارستان و غرب شیراز را از جمله پایگاه های آماده به خدمت رسانی عنوان کرد.

ترابی با اشاره به ارتقای تجهیزات و تکنیک ها در امر انتقال خون از حالت سنتی به روش های روز دنیا در بدو انقلاب اسلامی خاطر بیان کرد: استفاده از روش الکترو کمولومیناسنس(ECL) و دستگاه کوباس، مدرن ترین تکنیک آزمایشگاهی روز دنیا، برای غربالگری خون های اهدایی است‌ ترابی همچنین دریافت استاندارد های بین المللی کیفیت از مراکز معتبر اروپایی و جهانی نشان از بالا بودن کیفیت تولید این پایگاه دانست.

مدیر کل انتقال خون فارس با بیان اینکه پایگاه انتقال خون فارس با خونگیری بیش از ۱۶۰ هزار اهدا کننده گفت :استان فارس بعد از تهران در جایگاه دوم قرار دارد.

وی اضافه کرد: طی ۹ ماهه نخست سال جاری از بیش از ۱۷۰ هزار مراجعه کننده به پایگاه های خونگیری، بیش از ۱۲۰ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند.

ترابی ادامه داد: این آمار نشان رشد ۰/۵ درصدی تعداد اهدا کنندگان خون است‌.

مدیرکل انتقال خون فارس با اشاره به اینکه ۱۲ّ/۵ درصد اهدا کنندگان برای اولین بار خون اهدا کرده بودند گفت :بیش از ۵۶ درصد دیگر از اهدا کنندگان مستمر بودند.

وی همچنین بر بالا بودن شاخص اهدا کنندگان خون اشاره و افزود : این شاخص نشان از این دارد که از هر هزار نفر ۳۳ خون اهدا می کنند که این شاخص در کشور از هر هزار نفر ۲۷ نفر است.

ترابیگفت : این نشان دهنده تمایل بیشتر مردم فارس به اهدای خون دارد است.

مدیر کل انتقال خون فارس ادامه داد:در بین این اهدا کنندگان ۴ درصد را بلنوان تشکیل می دهند و تلاش براین است که این تعداد افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به آمار ۲۲.۲ درصد اهدا کنندگان سل جاری از طریق تیم های سیار در ماهه ۹ ماه سال جاری از رشد ۲۸ درصدی این افراد نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت : شهرستان آباده با ۱۳.۸ درصد بالاترین آمار را به خود اختصاص داده است.

ترابی به استفاده از روش های خونگیری نوین اشاره و افزود :استان فارس در استفاده از این روش ها امار قابل توجهی را دارد.

وی ادامه داد: مجهز شدن به دستگاه پلاسما فرزیس، از جمله تجهیزات روز دنیا، برای اهدای پلاکت و پلاسما و خونگیری نوین در افزایش این امار بوده است.

مدیرکگل انتقال خون فارس، گفت :استفاده از این تجهیزات روز سبب شد تا در ۹ ماهه نخست سال جاری در انتقال پلاسما و پلاکت به ترتیب ۱۳.۷ و ۸.۷ درصد رشد شاهد باشیم.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان