کد خبر: ۱۲۸۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۷

همه ی اما و اگرهای برگزاری جشنواره فیلم فجر در شیراز

هجدهمین جشنواره فیلم فجر شیراز همزمان با سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر تهران و این بار با مدیریت بخش خصوصی در حال برگزاری می باشد.
همه ی اما و اگرهای برگزاری جشنواره فیلم فجر در شیراز
 شیرازه، مطابق سال های اخیر، جشنواره فیلم فجر، فستیوالی از بهترین فیلم ها همزمان با تهران و سایر مراکز، در شیراز نیز هزاران مخاطب خود را به سالن های اکران کشانده و هجدهمین جشنواره فیلم فجر شیراز همزمان با سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر تهران و این بار با مدیریت بخش خصوصی در حال برگزاری می باشد.

3 + 2 + 19  تعداد فیلم هایی که قرار بر اکران بود!

مدیر اجرایی جشنواره فیلم فجر شیراز در نشست خبری عنوان کرده بود که 19 فیلم در بخش های سودای سیمرغ، سیمرغ پروانه و نگاه نو سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر سهم شیرازی ها شده که روز قبل از شروع جشنواره 2 فیلم دیگر نیز به تعداد قبلی اضافه شد تا باعث شور و اشتیاق بیشتر مردم شیراز به ویژه جوانان برای حضور در سالن های اکران و تماشای فیلمی چون درخونگاه با بازی امین حیایی شود.

سرانجام روز شنبه 20 بهمن ماه سه عنوان فیلم دیگر نیز به جشنواره فیلم فجر شیراز اضافه شد تا مجموع فیلم هایی که در شیراز اکران می شوند به عدد 24 برسد.

عنوان فیلم هایی که در شیراز قرار بر اکران بود عبارت است از: سرخ پوست، سمفونی نهم، طلا، پالتو شتری، سال دوم دانشکده من، شبی که ماه کامل شد، جان دار، زهر مار، غلامرضا تختی، متری شش و نیم، آشفته گی، مسخره باز، ناگهان درخت، قصر شیرین، مردی بدون سایه، ماجرای نیمروز٢- رد خون، مدیترانه، بنفشه آفریقایی، دیدن این فیلم جرم است، درخونگاه، حمال طلا و معکوس

در حالیکه کمتر از یک روز به شروع هجدهمین جشنواره فیلم فجر شیراز مانده بود اما هنوز سین برنامه ها و جدول اکران فیلم های مذکور اعلام نشده بود.

معضلی به نام خرید بلیت اینترنتی


به گفته محسن خباز، علاقمندان فیلم های جشنواره می توانستند از روز ساعت 13 روز نهم بهمن ماه با مراجعه به قسمت هجدهمین‌ جشنواره ‌فیلم ‌فجر شیراز سایت irantic نسبت به تهیه بلیت آن ها اقدام نمایند اما به فاصله کوتاهی از اعلام آغاز فروش اینترنتی بلیت آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر شیراز، سامانه یادشده از دسترس خارج شد که به گفته مسئولان این سایت به خاطر به روزرسانی این مشکل پیش آمده بود البته زمزمه هایی از هک شدن سایت مذکور و حتی حمله سایبری نیز شنیده شد که توسط مسئولان برگزاری در شیراز تکذیب شدند.

و سرانجام پس از نقل های فراوان روز بعد از این اتفاق، با اعلام مدیر اجرایی جشنواره، سایت فروش بلیت دوباره دردسترس علاقمندان قرار گرفت.

افتتاحیه ای که برگزار نشد

طبق اعلام قبلی مسئولان برگزاری جشنواره هجدهم فیلم فجر در شیراز، مقرر شده بود که روز جمعه یازدهم بهمن ماه در مجموعه سینمایی هنر شهر آفتاب مراسم افتتاحیه این فستیوال بزرگ در شیراز برگزار شود اما محسن خباز با اشاره به آماده نشدن نسخه‌های درخواستی فیلم‌های مورد نظر شیراز، مراسم روز افتتاحیه را لغو اعلام کرد تا بزرگترین فستیوال فیلم شیراز بدون افتتاحیه و مراسمی خاص برای آن شروع به کار نماید.

لغو اولین اکران در روز شروع جشنواره

درحالیکه هجدهمین جشنواره فیلم فجر در شامگاه جمعه ۱۲ بهمن قرار بود اولین سانس خود را با نمایش فیلم سرخپوست در تالار حافظ آغاز کند، به علت مشکل فنی و نرسیدن فایل ارسالی ساعتی پس از پر شدن تالار حافظ لغو شد.

مدیر اجرایی جشنواره شیراز همچنین با اعلام خبر لغو اکران فیلم مسخره باز در پردیس سینمایی گلستان گفت: فیلم مسخره باز در نوبت اکران سینما گلستان شیراز دچار اختلال شده و امکان پخش از نظر فنی نیافته است.

در ادامه در پردیس سینمایی گلستان فیلم آشفته گی به کارگردانی فریدون جیرانی جایگزین فیلم مسخره باز شد که آن هم سرانجام پس از 70 دقیقه تاخیر به برای حضار در سالن به نمایش درآمد.

بدین ترتیب اولین روز هجدهمین جشنواره فیلم فجر شیراز با دو لغو اکران و تاخیر 70 دقیقه ای در پخش یک فیلم و مردمی معترض از بی برنامگی مسئولان برگزاری، به پایان رسید.

مخاطبی که متوجه نیست!

در ادامه با توجه به بی برنامگی و عدم کفایت مسئولان برگزاری جشنواره شیراز، مهدی رنجبر، معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس بگونه ای اظهار نظر کرد که گویا مخاطبان و علاقمندان به هنر هفتم برای اولین بار است که به سینما می روند و این مسائل غیرمعمول را جز روند عادی اکران فیلم ها عنوان کرد و بدین ترتیب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به نوعی شانه از زیر کوتاهی های صورت گرفته خالی کرد.

وی همچنین از بازگرداندن پول افرادی که بلیت تهیه کرده اما موفق به تماشای فیلم مورد نظرشان نشده بودند گفت اما به زمانی که مخاطب برای خرید، حضور و معطل شدن در سالن اکران تلف کرده، هیچ اشاره ای نشد.

وعده رفع مشکلات در روزهای دوم به بعد

رنجبر همچنین اطمینان خاطر داد که با توجه به اینکه استودیوها سرورهای ما را شناخته اند، دیگر این مشکلات تکرار نخواهد شد و از روز دوم جشنواره ما در برگزاری راحت تریم.

وی برای جبران مافات از تلاش برای برگزاری جلسات نقد و بررسی فیلم، آیین نمادین فرش قرمز، مراسم اختتامیه ای درخور جایگاه سینمای ایران و چند فرش قرمز برای فیلم های جشنواره طی ده روز مدت برگزاری جشنواره خبر داد.

بازهم لغو اکران فیلمی دیگر

در ادامه نمایش آثار هجدهمین جشنواره فیلم فجر شیراز که از ۱۲ بهمن ماه جاری آغاز شد، نوبت ساعت ۱۸ سالن نارنجی پردیس هنرشهر آفتاب روز یکشنبه لغو شد. مردمی که در عصر روز یکشنبه برای تماشای فیلم حمال طلا به کارگردانی تورج اصلانی در مجموعه هنر شهر آفتاب که در فاصله چندین کیلومتری مرکز شهر شیراز می باشد، با جمله "به وقت دیگری موکول شد" مواجه شده و دست از پا درازتر به خانه هایشان بازگشتند.

پس از این اتفاق مدیر اجرایی جشنواره فیلم فجر شیراز باز هم مسئله بازگرداندن پول بلیت ها را پیش کشید و از سایر هزینه های صورت گرفته برای تماشای یک فیلم آن هم در مجموعه هنر شهر آفتاب با فاصله چندین کیلومتری از شهر چشم پوشی کرد.

فرش قرمزی که پهن نشده، جمع شد

طبق گفته معاون سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، در طی ده روز مدت برگزاری جشنواره فیلم فجر در شیراز، مقرر شده بود که فرش قرمزی با حضور بازیگران فیلم ها و سایر عوامل در شیراز پهن شود و اولین آن فرش قرمز برای بازیگران و عوامل فیلم حمال طلا بود که مدیر اجرایی جشنوراه باز هم با خبری ناامید کننده در این خصوص اعلام کرد: در تلاش بودیم که شامگاه یکشنبه با حضور امین حیایی و سعید آقاخانی، بازیگران و دیگر عوامل فیلم حمال طلا نخستین فرش قرمز جشنواره را برگزار کنیم که متاسفانه با عدم آمادگی این هنرمندان برنامه یادشده لغو شد.

و در ادامه خباز مجدد وعده داد که در روزهای آینده نشست های نقد یا فرش قرمز فیلم با حضور عوامل دیگر آثار سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر برگزار خواهند کرد و به صورت خاص به برگزاری فرش قرمز فیلم مسخره باز به کارگردانی همایون غنی زاده با حضور عوامل فیلم اشاره کرد.

حذف پرمخاطب ترین فیلم شیراز از اکران در تالار مرکزی شهر

با وجود اکران فیلم متری شش و نیم در مجموعه هنر شهر آفتاب، اعلام شد که این فیلم از فهرست اکران تالار حافظ حذف شده است و در شامگاه سه شنبه پس از اکران تختی در ساعت ۱۸، فیلم شبی که ماه کامل شد ساعت ۲۱ جایگزین متری شش و نیم به کارگردانی سعید روستایی شد.

قابل ذکر است که فیلم متری شش ونیم از فیلم های خوب این دوره از جشنواره می باشد که با استقبال بسیار خوب مخاطبان در سراسر ایران مواجه شده و حتی در تهران به چندین سانس فوق العاده کشیده بود.

از سویی طبق آنچه دست اندرکاران جشنواره در شیراز اعلام کردند، تاکنون فیلم های متری شش و نیم، شبی که ماه کامل شد و سرخپوست در فهرست ۱۰ فیلم منتخب از نگاه مخاطبان هجدهمین جشنواره فیلم فجر شیراز در رتبه های اول تا سوم قرار دارند.

بارقه های امید در شیراز روشن شد

پس از بدقولی ها و بی برنامگی های بسیار و بهانه های مسئولان، برگزاری هجدهمین جشنواره فیلم فجر شیراز که باعث کلافگی و سردرگمی مخاطبان این هنر جذاب شده بود، سرانجام به یکی از وعده های خود که برگزاری  نشست نقد و بررسی فیلم مسخره باز با حضور بابک حمیدیان و همایون غنی زاده کارگردان و فیلمنامه نویس بود، جامه عمل پوشانده و کمی مردم هنردوست شیراز را امیدوار کردند که در ادامه بخش خصوصی به تواند بهتر از قبل تا انتهای اکران ها، کار را پیش برده و باعث دلسردی مخاطبان خود نشود.

اختتامیه فیلم فجر شیراز

مدیر اجرایی هجدهمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به این نکته که فیلم اختتامیه به انتخاب مخاطبان صورت خواهد گرفت گفت: مراسم اختتامیه هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر شیراز، ساعت ۱۸ روز سه شنبه ۲۳ بهمن در هنر شهر آفتاب شیراز برگزار می‌شود.

حال باید دید که مراسم اختتامیه چگونه برگزار خواهد شد و اینکه مراسم خاصی خواهد داشت و یا اینکه تنها یک فیلم به عنوان اختتامیه مراسم در شیراز پخش خواهد شد؟!

باید منتظر ماند و دید که سرانجام هجدهمین جشنواره فیلم فجر شیراز در طی چند روز باقی مانده چگونه خواهد شد و چگونه به پایان خواهد رسید!
*محمد صادقی
نظرات بینندگان