کد خبر: ۱۲۸۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۷
وقتی یک فرهنگ‌سازی جواب می‌دهد

پویش «نه به پلاستیک» و استفاده شهروندان شیرازی از کیسه پارچه‌ای

استفاده از کیسه پارچه‌ای در هنگام خرید نان ضمن حفظ کیفیت مواد غذایی، گام موثری در حفظ محیط زیست نیز به شمار می‌رود.
به گزارش شیرازه، اینجا یک واحد نانوایی در میدان اطلسی شیراز است که کیسه پارچه‌ای برای مشتریان در نظر گرفته شده است تا تنها با هزار تومان کیسه دائمی برای خرید نان تهیه کنند. خوشبختانه در نیم ساعتی که در صف هستم با استقبال مطلوب مشتریان برای تهیه این کیسه‌ها مواجه می‌شوم و با چند مشتری در صف نان درباره تمایل به استفاده از این نوع کیسه به جای کیسه‌های پلاستیکی صحبت می‌کنم.

یک بانوی 55 ساله که در هفته سه بار برای خرید نان مراجعه می‌کند، گذاشتن نان در کیسه پارچه‌ای را دارای مزایای متفاوت می‌داند و به خبرنگار فارس می‌گوید: قیمت این کیسه که تا مدت‌ها می‌توان از آن استفاده کرد تنها هزار تومان است.

 

عطایی ادامه می‌دهد: کیسه پلاستیکی تنها یک بار کاربرد دارد بلکه در هر نوبت خرید 100 تا 200 تومان تمام می‌شود و بعد از آن هم به عنوان زباله غیر قابل بازیافت وارد چرخه محیط زیستی می‌شود.

وی معتقد است: گذاشتن نان داغ در کیسه پارچه‌ای نیز باعث خمیر شدن آن نمی‌شود و این در حالی‌است که همیشه عرق کردن کیسه‌های پارچه‌ای در اثر گرمای نان بر کیفیت آن تاثیر نامطلوبی می‌گذارد.

استقبال خوب

شاطر جوانی که در این نانوایی کار می‌کند نیز با ابراز خرسندی از استقبال از کیسه‌های پارچه‌ای عنوان می‌کند: مشتریانی که یک بار کیسه پارچه ای خریداری می‌کنند تا مدت‌ها نیاز به تهیه کیسه پلاستیکی ندارند.

احمد این روند را در تسریع راه انداختن مشتریان نیز موثر می‌داند و می‌گوید: دیگر مشتریان نیاز به تهیه پول خرد برای خرید کیسه پلاستیکی که اغلب در همان موقع با تیزی نان پاره می‌شود را نیز ندارند.

وی اضافه می کند: «نه به پلاستیک» به عنوان یک فرهنگ در شیراز مورد استقبال خوبی قرار گرفته و باید در تداوم این فرهنگ موثر محیط زیستی بکوشیم.

پویشی برای مردم

یک فعال محیط زیست پویش نه به پلاستیک را از افتخارات برجسته برای کلان شهر شیراز عنوان می‌کند و به خبرنگار فارس می‌گوید: زمانی یک طرح و برنامه به ثمر می‌نشیند که شهروندان آن را در زندگی روزانه خود به کار بگیرند.

علی سامانی می‌افزاید: استفاده از کیسه پارچه‌ای را نباید به نانوایی محدود کنیم، بلکه در میوه فروشی‌ها و سایر مراکز خرید باید به صورت یک برنامه روزمره اجرا شود.

وی با اشاره به تاثیر نامطلوب پلاستیک در چرخه طبیعی بیان می‌کند: هر زباله پلاستیکی را که به طبیعت وارد کنیم در حق خودمان ظلم کرده‌ایم چرا که پلاستیک هرگز در چرخه طبیعت تجزیه نمی‌شود.

سامانی توصیه می‌کند: والدین باید در اجرای نه به پلاستیک برای فرزندان خود کوشا باشند تا نسل آینده معضلی به نام پلاستیک در محیط زیست به خود نبیند.

فارس

انتهای پیام/

نظرات بینندگان