کد خبر: ۱۲۸۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۸ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۷

تعطیلی‌رستوران‌ها در پی‌افزایش قیمت گوشت

گرانى‌هاى اخیر قیمت مواد اولیه از جمله گوشت، مرغ، حبوبات و رب را به اندازه‌اى بالا برده که هم باعث کاهش میزان مشتریان رستوران‌هاى شیراز شده و هم گلایه مغازه‌داران را به همراه داشته بطورى که ادامه کار را براى صنف آنها سخت کرده است.
به گزارش شیرازه، بر اساس آنچه فعالان صنفى و رستوران‌داران شیراز عنوان می‌کنند، پیش از این چلوکبابى‌ها و واحدهاى تامین غذا، گوشت، برنج و روغن خود را از تعاونى اتحادیه خریدارى می‌کردند، اما این روزها براى فعالیت خود ناگزیر دست به دامن واسطه ها شده اند تا مایحتاج کسب و کار خود را از طریق آنها تامین کنند که همین مسئله قیمت نهایی غذای حاضری در رستوران‌ها را افزایش داده است.

سعید یکى از رستوران‌داران شیراز می‌گوید: افراد به محض اینکه وارد رستوران می‌شوند با دیدن منو و لیست قیمت غذاها از خرید منصرف مى شوند.

وى با بیان اینکه ثبات خاصى در نرخ گوشت وجود ندارد، می‌گوید: نوسانات قیمت گوشت سبب شده که قیمت‌ها شناور شود و رستوران ها و غذا خورى ها برای اینکه بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، به ناچار قیمت خود را افزایش داده اند.

سعید مى افزاید: افزایش قیمت غذا سبب شده که مردم از خرید چلوکباب منصرف شوند.

وى با بیان اینکه درحال حاضر قیمت هر کیلو گوشت گوساله به بیش از 80 هزار تومان رسیده است، ادامه مى‌دهد: افزایش قیمت گوشت و مشکلاتى که در این بخش ایجاد شده، کسب و کار ما را تحت تاثیر قرار داده و در این شرایط و در جهت کنترل قیمت ها، ارگان و سازمان هایى مانند استاندارى باید به صورت جدى ورود کنند.

وی خاطرنشان مى کند: دولت و تمام مسئولان به خوبى از وضع بازار آگاهى دارند و قیمت‌هاى نجومى محصولات و کالاها از معضلات اساسى و مهم کشور به شمار مى آید.

این رستوران در ادامه مى افزاید: برای فروش غذا به ناچار قیمت غذاها را افزایش دادیم که این امر سبب نارضایتى مردم و کاهش‌مشتریان شده است.

به گفته وى، در حال حاضر گوشت‌هاى منجمد تنظیم بازار و با قیمت دولتى وجود ندارد و ما گوشت را با قیمت عادى و آزاد خریدارى می‌کنیم.

سعید ادامه مى دهد: انحصارى شدن گوشت در دست تعداد کمى از افراد و سرمایه داران، باعث شده که دولت توان نظارتى و قدرت اجرایى خود را در این بخش از دست بدهد.

این مغازه دار ادامه می‌دهد: قیمت هر پرس چلوکباب در ماه‌هاى گذشته 12 هزار تومان بود اما افزایش قیمت گوشت باعث شده که قیمت این غذا به 22 هزار تومان برسد.

سعید با بیان اینکه در چهار روز گذشته قیمت گوساله حدود 20 هزار تومان افزایش پیدا کرده است، بیان کرد: این در حالى است که فروش مغازه ما بسیار کاهش یافته بطورى که روزانه کمتر از 5 کیلو برنج پخت داریم.

وی ادامه می دهد: اعلام نشدن نرخ غذا توسط اتحادیه سبب شده ما به ناچار نرخ غذاها را افزایش دهیم؛ این در حالى است که چند سال است که اتحادیه رستوران داران در تعیین نرخ و قیمت هیچ نقشى ندارد.

افزایش آمار تعطیلى رستوران ها و غذا خورى هاى شیراز

رئیس اتحادیه رستوران ها و سفره خانه‌هاى سنتى شیراز با بیان اینکه در حال حاضر آمار تعطیلى رستوران و غذا خورى هاى شیراز در حال افزایش است، می‌گوید: پیش از این هفته‌اى ده الى پانزده تقاضا براى راه‌اندازى رستوران و کبابى داشتیم که متاسفانه در حال حاضر شاهد تعطیلى و انصراف این بخش هستیم.

کورش صالحى در گفت و گو با ایلنا می‌افزاید: رستوران داران و غذاخورى‌ها برای اینکه بتوانند در این شرایط درآمدى داشته باشند به ما مراجعه مى کنند و درخواست اخذ مجوز براى راه اندازى بخش قلیان را دارند.

رئیس اتحادیه رستوران‌ها و سفره خانه‌هاى سنتى شیراز در ادامه بیان می‌کند: وضع نابسامان اقتصادى و افزایش قیمت گوشت، منجر به تعطیلى و انصراف واحدهاى زیادى از رستوران و غذاخورى ها در شیراز شده است.

وى با بیان اینکه از هر کیلو گوشت تنها 300 گرم از آن پخته مى شود، مى افزاید: قیمت هر کیلو گوشت گوسفندى با استخوان و بدون استخوان به ترتیب 95 الى 140 هزار تومان است و این در حالى است که تنها 400 الى 300 گرم گوشت خالص به کباب تبدیل مى شوند.

به گفته وى، گوشت هاى گوسفند و گوساله در پخت کباب به ترتیب 50 و 40 درصد افت دارند.

صالحى با بیان اینکه در شرایط فعلى قیمت هر پرس چلو کباب 40 هزار تومان بر آورد می‌شود، مى گوید: در شرایط فعلى با در نظر گرفتن قیمت موادى که در یک دست غذا به کار مى رود متوجه مى شویم که قیمت هر پرس چلوکباب حدود 40 هزار تومان است.

ایلنا

انتهای پیام/

نظرات بینندگان