کد خبر: ۱۲۸۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۸ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۷

راهنمایان گردشگری کشور ثبت جهانی مجموعه زندیه شیراز را خواستار شدند

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: راهنمایان گردشگری کشور در آئینی نمادین ثبت جهانی مجموعه تاریخی فرهنگی زندیه شیراز را از یونسکو خواستار شدند.

به گزارش شیرازه، ابراهیم گشتاسبی راد رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری شیراز  در حاشیه رونمایی از یادمان شهدا در مقابل مجموعه زندیه شیراز در جمع خبرنگاران با اشاره به ثبت جهانی محور ساسانی، منبت آباده، باغ ارم و محور هخامنشی، اظهار کرد: نزدیک به 500 نفر از راهنمایان گردشگری کشور در آئینی نمادین ثبت جهانی مجموعه تاریخی فرهنگی زندیه شیراز را از یونسکو خواستار شدند.

وی با بیان اینکه راهنمایان گردشگر یکی از ارکان مهم گردشگری هستند، خاطرنشان کرد: اگر این افراد با وضعیت آثار تاریخی که در سطح شهر وجود دارد و تاریخچه‌ی آنها آشنا باشند شناخت کافی نسبت به شیراز و تاریخچه‌ی محلات آن داشته باشند می‌توانند در انتقال این اطلاعات به گردشگران اعم از گردشگران داخلی و گردشگران بین‌المللی کمک کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار شیراز تاکید کرد: با توجه به اینکه این اطلاعات به گردشگران منتقل می‌شود می‌تواند جاذبه‌های بیشتری برای ساختمان‌های تاریخی و محل‌های گردشگری ما ایجاد کند.

گشتاسبی‌راد با تصریح اینکه اگر گردشگر بداند معمار مسجد وکیل یا مسجد نصیرالملک چه کسی بوده و راهنمایان گردشگری بگویند این فرد چه شخصیتی بوده و این مکان چگونه ساخته شده می‌تواند جذاب باشد و توجه گردشگران بیشتری را به این اماکن جلب کند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه اطلاع گردشگران درباره پیشینه تاریخی و تمدن بسیار قوی شیراز می‌تواند برای هرکسی که به شیراز می‌آید تا از محل‌های تاریخی شیراز دیدن کند، جذاب باشد، تصریح کرد: اگر راهنمایان گردشگری آموزش ببینند می‌توان جاذبه‌های گردشگری معنوی را هم توسعه داد یعنی اگر آنها بدانند تمدن بشری در شیراز به چه شخصیت‌هایی وابسته بوده و چه کسانی توانستند در تمدن بشری نقش داشته باشند می‌تواند در ایجاد جذابیت برای اماکن تاریخی و گردشگری موثر باشد.

وی با تاکید بر اینکه مخاطب‌شناسی یکی از اصول راهنمایی گردشگری است، عنوان کرد: اگر مخاطب را بشناسیم براساس اینکه مخاطب چه سلیقه‌ای دارد می‌توانیم ترتیب و اولویت بازدید از نقاط گردشگری را برای او تعیین کنیم.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار شیراز با بیان اینکه وقتی گردشگر از کشورهای مسلمان می‌آید محیط‌های معنوی برای او جذاب است و جاذبه خاص خود را دارد، افزود: اگر گردشگر مسلمان از مسجد جامع عتیق و خدای‌خانه آن بازدید کند و بداند مربوط به دوره صفاریان و قرن سوم هجری است و قدمت شیراز حداقل به یک‌هزار و یکصد سال گذشته بازمی‌گردد برای او جذابیت بیشتری ایجاد می‌شود.

گشتاسبی‌راد با اشاره به اینکه بسیاری از شهرها قدمت زیادی ندارند، گفت: کلانشهر شیراز هم از نظر تاریخی و فرهنگ مردمی به سبب وجود مردمی مهربان و مهمان‌نواز جذابیت دارد و هم شهری مدرن است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز تصریح کرد: یک کاوشگر ایتالیایی که به سبب کاوش‌های محوطه زمین‌های مرودشت و تپه آجری هزار دروازه با شیراز آشنا شده گفت شیراز شما مانند ناپل ماست؛ هم از نظر سنتی یک شهر سنتی است و هم از نظر مدرن بودن یک شهر مدرن است.

وی بیان کرد: شیراز تمام جنبه‌های گردشگری شامل طبیعی، تاریخی، سلامت و معنوی را دارد و آنچه خوبان همه دارند شیراز، یکجا دارد.

بنا بر این گزارش، راهنمایان گردشگری پس از اهتزاز پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در مقابل مجموعه تاریخی زندیه و ادای احترام به مقام شهدا در اقدامی نمادین با شعار «مجموعه زندیه، میراث جهانی بعدی» ثبت جهانی این مجموعه را از یونسکو خواستار شدند

نظرات بینندگان