کد خبر: ۱۲۸۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۷
بزرگداشت روز زن در اداره کل امور عشایر فارس؛

موانع فعالیت زنان در شهرها بیش از روستاهاست/ پیروی از سیره اهل‌بیت(ع) راه خروج جامعه از بحران است

راهدار گفت: زنان روستایی موانع کمتری برای فعالیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارند که باید از آنان برای زنان شهری نیز الگو گرفت.

موانع فعالیت زنان در شهرها بیش از روستاهاست/ پیروی از سیره اهل‌بیت(ع) راه خروج جامعه از بحران استبه گزارش شیرازه، در اولین روز هفته زن طی مراسمی در اداره کل امور عشایر استان فارس از برخی زنان مدیر و فعال استان و همچنین از کارکنان زن نمونه این اداره کل تقدیر شد.

یلدا راهدار، رئیس کانون زنان بازرگان اتاق بازرگانی فارس در این مراسم با اشاره به دور شدن اعضای جامعه از سیره اهل‌بیت(ع) بر ضرورت الگو گرفتن از رفتارهای ائمه تاکید و اظهار کرد: موانع فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی برای فعالیت اقتصادی زنان در شهرها بیش از روستاها است.

وی به بیان ویژگی‌ها، توانمندی‌ها و جایگاه والای زنان روستایی و عشایر پرداخت و گفت: زنان روستایی ستون خانواده هستند، تعداد زیادی فرزندان سالم و توانمند تربیت می‌کنند، وظایف مادری و همسری را به خوبی انجام می‌دهند، برای طایفه خود برنامه‌ریزی می‌کنند، حجم بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را انجام می‌دهند اما به دلایل مختلفی از جمله تهاجم فرهنگی و بروز خشکسالی‌های متعدد اکنون از وظایف و نقش‌هایی که برعهده داشته‌اند، فاصله گرفته‌اند.

نائب رئیس کانون زنان کارآفرین اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: زن روستایی در باغ، زمین کشاورزی، دام‌پروری، قالی‌بافی و غیره فعالیت اقتصادی دارد اما وقتی مجبور به مهاجرت می‌شود محدود به یک چاردیواری کوچکی می‌شود که در آن تلویزیون، تنها مونسش می‌شود.

راهدار با اذعان به اینکه وضعیت بهداشت و امکانات رفاهی در روستاها کمتر از شهر است، درعین حال گفت: زنان روستایی به مراتب موانع کمتری برای حضور و فعالیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارند که باید از آنان برای زنان شهری نیز الگو گرفت.

اولین جایزه اسکار به فرش عشایر تعلق گرفته است

زهرا افتخاری، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس نیز در این مراسم حضرت زهرا(س) را مظهر استقامت و وفاداری دانست و افزود: ایشان یکی از باحیاترین بانوان در تمام دوران‌ها هستند و باید زنان جامعه حضرت فاطمه(س) را در زوایای مختلف زندگی خود الگو قرار دهند.

وی به نقش و جایگاه مهم زنان در بقای خانواده و تربیت نسل آینده اشاره و اظهار کرد: مادران عشایر در خانواده میراث فرهنگی را از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌کنند و ازدواج در عشایر به معنای پیوند دو گروه اجتماعی و ایجاد همبستگی و وحدت است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس با یادآوری اینکه در سال 1373 اولین جایزه اسکار به فرش عشایری در منطقه فیروزآباد تعلق گرفت، گفت: زنان عشایر از قصه‌های زندگی خود در هنر صنایع دستی و قالی‌بافی بهره می‌گیرند. زنان عشایر از طلوع صبح تا پاسی از شب مشغول اداره امور اقتصادی، فرهنگی و تربیتی خانواده هستند و خانواده بدون آنان پایدار نیست.

پیروی از سیره اهل‌بیت(ع) راه خروج جامعه از بحران است

معصومه دستغیب، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس نیز در این مراسم با بیان اینکه جامعه در شرایط کنونی از معنویات و سیره اهل بیت‌(ع) بسیار فاصله گرفته است، بر ضرورت بازگشت به معنویت و اخلاق تاکید کرد.

وی مهم‌ترین ویژگی حضرت زهرا(س) را راستگویی عنوان و اظهار کرد: همسرداری و فرزندپروری حضرت زهرا الگوی خوبی برای زنان است و دعا در حق دیگران و همدلی و محبت به مردم از ویژگی‌های ایشان است که مردان و زنان جامعه باید از سیره و رفتار اهل‌بیت(ع) پیروی کنند تا از بحران‌های کنونی در مسائل مختلف دور شوند.‌

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس گفت: تاکنون به هزار نفر از زنان سرپرست خانوار آموزش‌های مختلف ارائه شده است و بانوانی که مایل به گذراندن دوره‌های آموزشی برای کسب درآمد هستند نیز می‌توانند با مراجعه به صندوق خرد زنان روستایی نام‌نویسی کنند.

استقبال گردشگران داخلی و خارجی از بوم‌گردی عشایری

در ادامه صدیقه شهبازی، از بوم‌گردان موفق استان فارس گفت: از سال 89 اولین صندوق خرد زنان عشایر در منطقه فیروزآباد را تشکیل دادیم و اکنون 60 نفر عضو این صندوق هستند.

وی گفت: در سال 96 مجوز بوم‌گردی از میراث فرهنگی استان گرفته‌ایم که در زمینه‌های اقتصادی کمک خوبی به خانم‌های عشایر بوده است.

لیلا هادیان زاده یکی دیگر از بوم‌گردان موفق عشایر نیز گفت: یک سال است که بوم‌گردی ایجاد کرده‌ایم که برای 20 نفر اشتغال‌زایی داشته است و از تمام شهرهای کشور و کشورهای آمریکا، هلند، فرانسه، اتریش، امارات و عراق بازدیدکننده داشته‌ایم.

راه‌اندازی 50 صندوق خرد زنان عشایری در فارس

مدیر کل امور عشایر فارس نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بانوان عشایری نیمی از جامعه عشایری را تشکیل می دهند، توانمند سازی زنان عشایر را موجب تقویت بنیان خانواده و افزایش وضعیت معیشت آنان دانست. 

بهرامی گفت: تا کنون بیش از 50 صندوق خرد زنان عشایری در استان فارس به عنوان قطب عشایر کشور راه اندازی کرده ایم که می تواند در اشتغال بانوان و اقتصاد خانواده های عشایر موثر و مفید باشد. 

وی ابراز امیدواری کرد: با ظرفیت های قانونی که در برنامه ششم توسعه برای جامعه عشایری به همت دولت و مجلس به وجود آمده شاهد هم افزایی و توانمندی دستگاه های اجرایی در ارتقای شاخص های توسعه ای در جوامع عشایری باشیم.

انقلاب امانتی است که باید پاسدار آن باشیم

اصغر چالیک، مشاور مدیرکل امور عشایر در امور ایثارگران نیز در این مراسم به مقایسه وضعیت زنان قبل و بعد از انقلاب پرداخت و با اشاره به محدودیت‌هایی که برای زنان در دوره کشف حجاب ایجاد شده بود، گفت: زنان در جریان‌های مختلف انقلاب پا به پای مردان حضور داشتند و در به پیروزی رسیدن آن نقش پررنگی داشتند. در دوران جنگ تحمیلی نیز همراهان صبوری بودند و نقش‌آفرینی کردند و معتقدم اکنون نیز با توان و قدرت در مقابل هجمه‌های گوناگون دشمن ایستادگی خواهند کرد.

وی انقلاب را امانتی در دستان مردان و زنان جامعه دانست و افزود: اعضای جامعه باید پاسدار آرمان‌ها و اهداف انقلاب و خون‌هایی که برای حفظ آن نثار شده باشند و علم انقلاب را به دست صاحب اصلی آن برسانیم.

83 درصد از زنان سرپرست خانوار عشایر بی‌سوادند

زارع، مسئول ستاد هماهنگی امور عشایر نیز اعلام کرد: سال 96 سامانه بانک اطلاعات جامع عشایری ایجاد شد که تا کنون اطلاعات 13هزار خانوار با جمعیتی حدود 69هزار نفر در آن ثبت شده است.

وی تعداد زنان سرپرست خانوار در جامعه عشایری استان را حدود هزار نفر اعلام کرد که 83 درصد از آنان بی‌سواد می‌باشند و 70 درصد تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان