کد خبر: ۱۲۸۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۷
یک کارشناس ارشد روابط بین الملل در گفتگو با شیرازه:

وقتی کارهای سمبلیک در اولویت وزارت خارجه باشد از یک ناهماهنگی و بازتاب رسانه ای بیشترین ضربه خورده می‌شود

کارشناس ارشد روابط بین الملل گفت: حرکات نمادی و سمبلیک در سیاست خارجی زمانی اهمیت پیدا می کند که شما یک دیپلماسی قوی داشته باشید. وقتی دیپلماسی قوی نداشته باشید وضعیت برجام بعد از چند سال نامعلوم و بی اعتبار می شود، ارتباط با کشورهای همسایه به خصوص در حوزه اقتصادی دچار چالش می شود.
استعفا ظریف از جنس استعفا آخوندی و قاضی زاده هاشمی است/ وقتی کارهای سمبلیک در اولویت وزارت خارجه باشد از یک ناهماهنگی و بازتاب رسانه ای بیشترین ضربه خورده می‌شود
حامد ترابی کارشناس ارشد روابط بین الملل در گفتگو با شیرازه در مورد استعفاء وزیر امور خارجه، با اشاره به اینکه سه احتمال و پیش فرض را می توان از دلایل استعفا ظریف در نظر گرفت اظهار داشت: اولین دلیلی که مطرح شده آن است که گویا جناب ظریف از اینکه در دیدار با بشار اسد حضور نداشته  ناراحت شده اند که اگر این موضوع دلیلی اصلی باشد این ناهماهنگی نباید به وجود می آمد. اما این موضوع بیشتر از آنکه تلاش ایشان برای حفظ جایگاه وزارت خارجه باشد نشان دهنده یک شخصیت از آقای ظریف است.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه محمد جواد ظریف از سال 92 که وزیر خارجه شده به شدت به نمایش ها و علامت های دیپلماتیک توجه داشته است گفت: این موضوع با وجود اینکه یک نکته مثبت است اما باید با دقت و ظرافت توجه داشت که وقتی رویکرد سیاسی وزارت خارجه  تبدیل به یک کار سمبلیک شد و دیپلماسی رسانه ای اوج گرفت و تلاش شد تا جواد ظریف را یک چهره مصالحگر و خندان نشان دهد، به دلیل اینکه سایر بخش های دیپلماسی به موازات رشد نکرده از اصل قضیه غفلت می شود. وقتی دیپلماسی فقط معطوف شود به رسانه معلوم است که از یک ناهماهنگی و بازتاب رسانه ای بیشترین ضربه خورده می شود.

ترابی گفت:حرکات نمادی و سمبلیک در عرصه سیاست خارجی زمانی اهمیت پیدا می کند که شما یک دیپلماسی قوی داشته باشید. وقتی دیپلماسی قوی نداشته باشید وضعیت برجام بعد از چند سال وقت گذاشتن نامعلوم و بی اعتبار می شود، ارتباط با کشورهای همسایه به خصوص در حوزه اقتصادی دچار چالش می شود.اگر دیپلماسی قوی بود باعث پیمان های پولی و منطقه ای و از این جنس اقدامات می شد که ما در تحریم ها با مشکل مواجه نشویم.

کارشناس ارشد روابط بین الملل با بیان اینکه یک نوع انفعال در کل دولت به وجود آمده است گفت: در دولتی که لیبرالها اداره می کنند به دلیل آنکه تمام تئوری ها و حرف ها به بن بست رسیده است باید هم شاهد افتادن لرزه به اندام دولت باشیم. به عنوان نمونه وقتی سیاست هایی باعث رشد نقدینگی و به تبع آن وضعیت بانکی به بن بست می خورد آقای نیلی استعفا می دهد. یا وقتی که اصرار می کنند که طرح ناقص سلامت به شکل معیوب اجرا شود و منبع مالی عظیمی می خواهد که در دسترس نیست آقای قاضی زاده هاشمی استعفا می دهد. وقتی که جناب آخوندی وضعیت مسکن را دچار التهاب و اجازه نمی دهد طرح مالیات بر عایدی سرمایه اجرا شود و بازار مسکن را دچار رکود می کند استعفا می هد. آقای ظریف هم بر مبنای همین استراتژی وقتی مشاهده می کند که تمام طرح ها و برنامه ها که مبتنی بر غرب بوده و اروپا و آمریکا نمی توانند برایش کاری انجام دهند استعفا می دهد.

ترابی گفت: احتمال سوم هم این است که جناب ظریف میخواهد با فشار بر مجمع تشخیص مصلحت لوایح مرتبط با FATF تصویب شود.  

نظرات بینندگان