کد خبر: ۱۲۸۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
رئیس کانون وکلای دادگستری استان فارس:

کانون وکلای مستقل می تواند مباحث حقوقی سرمایه گذاران داخلی و خارجی را برعهده بگیرد

رئیس کانون وکلای دادگستری استان فارس گفت: در وضعیت نامساعد اقتصادی موجود و به اذعان دولت و اقتصاددانان، سرمایه گذاری داخلی و خارجی نیاز مبرم کشور است و در این میان کانون وکلای مستقل می تواند حقوق آن ها را تامین کرده تا احساس امنیت نمایند.
به گزارش شیرازه، هفتم اسفندماه, جشن سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل با حضور معاونان دادگستری فارس، اعضای کانون وکلای دادگستری استان فارس و کهگیلویه بویراحمد، وکلا و کارآموزان وکالت در محل جهاد دانشگاهی دانشگاه شیراز برگزار شد.

 هومان پارسا، رئیس کانون وکلای دادگستری استان فارس و کهگیلویه وبویر احمد در این مراسم گفت: بسیار مشعوفیم که شصت وششمین سالگرد استقلال کانون وکلا را متقارن با میلاد حضرت فاطمه زهرا گرامی میداریم و امیدواریم این تقارن منشا دگرگونی های سازنده در وکالت باشد.

وی با اشاره به اینکه هرسال در 7 اسفندماه هیئت مدیره کانون وکلا در مجمع عمومی به ارایه گزارش عملکرد یکساله خود می پردازد, به ارائه گزارش عملکرد هیئت مدیره سی و یکمین دوره کانون وکلای استان های فارس و کهگیلویه و بویراحمد پرداخت و به صورت خلاصه بیان داشت: تاسیس مرکز داوری کانون وکلای فارس و کهگیلویه و بویر احمد، طرح تاسیس مرکز تنظیم اسناد عادی مرکز وکلای دادگستری برای نخستین بار در حوزه کانون وکلای کشور، تفاهم نامه های همکاری با معاونت پیشگیری دادگستری، انجمن علمی آیین دادرسی، مرکز پیشگیری از خشونت های خانگی و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز از جمله مهم ترین اقدامات کانون وکلای دادگستری فارس و کهگیلویه و بویراحمد طی یک سال گذشته بوده است.

پارسا با تاکید بر اینکه وکلا باید نقش خود را در جامعه بازیابی کنند, تصریح کرد: وکلا نباید خود را محدود به امور صنفی و روزمرگی کنند و کانون وکلا را یک نهاد قابل اعتماد به جامعه معرفی نمایند که در این راستا می بایست کانون وکلا و خدمات آن را به مردم معرفی نمایند.

وی ادامه داد: 66 سال پیش نهال استقلال وکالت در بستر تاریخ حقوق کشور کاشته شد و به تدریج روییدن و بالیدن گرفت, سردی ها, سختی ها و ناملایمات را پشت سرگذاشت و اکنون در سراسر کشور 25 کانون وکلای دادگستری مستقل, وظیفه دفاع از حقیقت و عدالت را دارد که همگی در ریشه یکپارچه هستند.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان فارس و کهگیلویه وبویر احمد درخصوص چالش ها و بحران های موجود خاطرنشان کرد: لایحه جامع وکالت که بعد از سالی که به مهاق رفته نرهیده بودیم که خبری از طرح حذف ظرفیت آزمون وکالت از مجلس به گوش رسید.

وی در اشاره به چالش دیگر که جامعه وکلا را در بهت و حیرت برده است, اظهار داشت: با تصویب آیین نامه ماده 187 قانون توسعه سوم کشور در مجلس, تمامی وکلای کشور در بهت و حیرت فرو رفتند.

هومان پارسا درمورد ایراداتی که به این قانون وارد است, گفت: قانون های برنامه توسعه کشور محدود به عمر قانون می باشند که اولین آن سال 67 به تصویب رسیده و هر پنج سال قانونی دیگر تصویب شده و به دولت جهت اجرا ابلاغ می شده است.

وی در ادامه همچنین بیان داشت: ماده 187 قانون سوم توسعه کشور با عمر 5 ساله در سال 1383 پایان یافت, حال چه اتفاقی افتاده است که بعد از 15 سال مجدد تدوین و تنظیم شده است؟

این مقام مسئول از اوضاع نامساعد برخی از وکلای استان گفت و اضافه کرد: بسیاری از همکاران ما توانایی تمدید پروانه سالیانه وکالت خود را ندارند و کانون وکلای فارس و کهگیلویه بویر احمد به همین منظور قیمت را از 600 هزار تومان به 400 هزار تومان تقلیل داده است.

وی با وجود تعداد بیش از حد لیسانس های حقوق در کشور که جذب کارآموزی وکالت می شوند, افق روشنی را برای کسانی که در این مسیر سال ها تلاش کرده و وقت و هزینه صرف نموده اند را متصور نشد.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان فارس و کهگیلویه وبویر احمد با بیان اینکه اگر وکیل نتواند در شغل و حرفه خود به درستی فعالیت نموده و امرار معاش کند, رو به راه های نادرست و کج در حرفه خود خواهد گذاشت, افزود: شأن یک وکیل چگونه حذف می شود وقتی که مجبور به پذیرش پرونده با هرقیمتی می شود؟!

وی در ادامه با تاکید بر حفظ استقلال وکلا و کانون وکلا و عدم تهدید این استقلال از بیرون گفت: دادرسی عادلانه و دفاع آزادانه از حق می طلبد که وکیل استقلال داشته باشد که با آیین نامه مصوب این امر میسر نخواهد بود.

پارسا با اشاره به نقش وکلا در توسعه کشور, معرفی یک نهاد بین المللی به دنیا و نقش آن ها در پیروزی ایران در دادگاه لاهه متذکر شد: در وضعیت نامساعد اقتصادی موجود و به اذعان دولت و اقتصاددانان, سرمایه گذاری داخلی و خارجی نیاز مبرم کشور است و در این میان کانون وکلای مستقل می تواند حقوق آن ها را تامین کرده تا احساس امنیت نمایند.

وی در پایان خطاب به وکلا ابراز داشت: وضعیت اقتصادی مردم نابه سامان است و در این شرایط با مردم مدارا داشته و انصاف را در قراردادها بویژه در برخورد با اقشار آسیب پذیر رعایت نمایید.


سید عبدالنبی نجیبی, معاون قضایی و برنامه ریزی دادگستری استان فارس در آیین بزرگداشت روز وکیل و پاسداشت استقلال کانون وکلا ضمن تبریک روز مادر و روز وکیل گفت: درخصوص اهمیت و جایگاه وکیل و وکالت همین بس که در قرآن 24 مرتبه از کلمه وکیل استفاده شده و 14 مورد آن در وصف خداوند قرار گرفته است.

وی در ادامه با تاکید بر صفت وکیل بودن اذعان داشت: انسان به عنوان نماینده خدا باید صفات او را در خود تجلی دهد که یکی از این صفات, وکیل می باشد.

این مقام قضایی همچنین خاطر نشان کرد: ما چون به خدا اعتماد و اطمینان داریم, کارمان را به او می سپاریم و در درجه پایین تر متناظرا مردم به وکیل اعتماد کرده و امور مختلف خود را به او می سپارند.

وی درخصوص صفات بارز یک وکیل مورد اعتماد مردم بیان داشت: یک وکیل باید دارای صفات تخصص, ورزیدگی و مورد اعتماد بودن باشد.

نجیبی همچنین ابراز داشت: وکالت یک علم است زیرا باید تحصیلات داشت و از طرفی یک فن است که باید در آن ورزیده بود.

وی با اشاره به خشک بودن قانون تصریح کرد: وکالت یک هنر نیز می باشد زیرا قانون خشک و بی جان را مانند خمیری در آن دمیده و به آن روح می بخشد.

معاون دادگستری فارس درمورد وصول به عدالت اظهار داشت: گاهی جمود در قانون به عدالت نمی انجامد و هرسه مورد هنر, تخصص و ورزیدگی را می طلبد تا عدالت را حاصل شود.

وی درمورد راه حصول به صفات مورد نیاز یک وکیل گفت: هنر با توجه به ضروریات و مقتضیات جامعه, کاردانی و تخصص با تلمذ از بزرگان و مطالعه حاصل می شود.

این مقام مسئول در استان فارس پیرامون بی اعتمادی به وجود آمده در جامعه نسبت به وکلا عنوان داشت: وجه وکلا نیاز به بازسازی دارد و جامعه حقوقی باید به اعتماد سابق برگردد که در این راه رسانه ها خوب عمل نکرده و از طرفی نیز خودمان در جامعه خوب عمل نکرده ایم.

وی با بیان اینکه اعتماد عمومی به حرفه وکالت و قضاوت بسیار مهم است, بیان داشت: با وجودی که دستگاه قضا به به حسن شهرت افراد بسیار توجه دارد اما بی اعتمادی موجود در جامعه ناشی از رفتار برخی وکلا می باشد.


نجیبی برای بالابردن اعتماد عمومی جامعه نسبت به وکلا و قضات اذعان داشت: رازداری, انصاف, شجاعت و احساس مسئولیت از مهم ترین ویژگی هایی می باشد که اعتماد به جامعه وکالت را بالا می برد.

وی با تاکید بر اهمیت آسیب شناسی تصریح کرد: باید آسیب شناسی شود که چرا به این مرحله رسیده ایم که نیاز به ارتقای اعتماد جامعه به خود را داریم.

معاون دادگستری استان فارس در پایان خطاب به وکلای حاضر در این آیین خاطر نشان کرد: اگر می خواهید در کارتان موفق باشید, به آن عشق ورزیده و با علاقه به کار خود بپردازید و صرف درآمد و حقوق متضمن موفقیت شما در این رشته و کار نخواهد بود و پس از مدتی از آن دل زده خواهید شد.
نظرات بینندگان