کد خبر: ۱۲۸۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۷

۳۰ شعبه بهار نکو در استان فارس آغاز به کار کرد/ ارایه آموزش مهارت‌های زندگی به ۳۵۰ هزار نفر/ کاهش آمار طلاق در پنج سال نخست زندگی در فارس

۳۰ شعبه بهار نکو در استان فارس به شیوه ویدئوکنفرانس و با حضور معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز به کار کرد.
۳۰ شعبه بهار نکو در استان فارس آغاز به کار کرد/ ارایه آموزش مهارت‌های زندگی به ۳۵۰ هزار نفر/ کاهش آمار طلاق در پنج سال نخست زندگی در فارس
به گزارش شیرازه، معاون بهداشت وزارت بهداشت که در اجلاس معاونان بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در مشهد حضور داشت، در ارتباط ویدئو کنفرانسی با محل برگزاری آیین آغاز به کار شعبه های بهار نکو در ۳۰ شهر استان فارس گفت: اجرای بهار نکو یک کار بزرگ، خوب و اثربخش است.

دکتر علیرضا رییسی اظهار امیدواری کرد: این کار خوب و پر خیر و برکت که از استان فارس آغاز شده، در سراسر کشور تداوم داشته باشد و بتوانیم در راستای سیاست های ملی جمعیت و فرمایشات مقام معظم رهبری، موفق باشیم.

تاکید بر نقش کانون خانواده در جلوگیری از بروز مشکلات روانی در جامعه

مشاور عالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز طرح بهار نکو را یک کار شایسته و ستودنی خواند که از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و با همکاری معاونت بهداشت دانشگاه، انجام شده است.

دکتر سید منصور کشفی با بیان اینکه بهار نکو روی موضوع تقویت بنیان خانواده به عنوان حساس ترین معضل سلامت کار می کند، بی توجهی به این مقوله را موجب بروز معضلات روانی و جسمی عنوان کرد.

او افزود: توجه مطلوب به این موضوع کانون گرم خانواده را تقویت و احیاء می کند و می توانیم روی سلامت جسمی و سلامت روانی تاثیر مثبت بگذاریم؛ در بحث بهداشت روانی تعریف های زیادی از سوی افراد مختلف و سازمان های جهانی ارایه شده است اما در همه این تعریف ها یک نکته کلیدی به نام «سازگاری» وجود دارد، هر چقدر میزان و قدرت سازگاری فرد بالاتر باشد از سلامت روان بیشتری برخوردار است.

مشاور عالی رییس دانشگاه یکی از شاخص های بهار نکو را افزایش و تقویت سازگاری افراد در مواجهه با مشکلات و زندگی جمعی و شخصی عنوان کرد و ادامه داد: اگر فردی میزان سازگاری خودش را بالاتر ببرد، کمتر دچار بیماری ها می شود.

دکتر کشفی با اشاره به وجود اختلالات شخصیتی در اعضای جامعه بیشتر این اختلالات را مربوط به کانون خانواده برشمرد و گفت: اگر کانون خانواده از هم بپاشد و پدر و مادر نتوانند فرزند را به درستی تربیت کنند، اختلالات شخصیتی در فرد به وجود می آید، زندگی شهرنشینی و دور شدن از زندگی اجتماعی نیز به این زمینه کمک کرده است، هرچه زندگی شهرنشینی و صنعتی شدن بیشتر پیش رود، مشکلات اعصاب و روان نیز افزایش می یابد.

او گفت: کسانی که حمایت کانون گرم خانواده را از دست می دهند، بیشتر دچار مشکلات افسردگی و خودکشی‌های ناشی از مشکلات زندگی می شوند؛ مقالات مختلف نشان می دهد که زنان مطلقه و مهاجران که از حمایت خانواده دور هستند، در معرض ابتلا به مشکلات مختلف روحی و روانی هستند و مصونیت آنها در برابر بیماری های مختلف، کمتر است.

توجه ویژه به حوزه اجتماعی به عنوان زیرساخت فعالیت های جامعه

مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس دیگر سخنران این آیین بود که حوزه اجتماعی را یک حوزه زیرساختی و بستری معرفی کرد و گفت: همه نهادهایی که در جامعه فعالیت دارند روی این بستر اجتماعی حرکت می کند و غفلت از این حوزه ارزشمند، ما را دچار آسیب می کند.

بتول معلم با اشاره به شناسایی ۷۰۰ آسیب اجتماعی در کشور افزود: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، اولویت نخست فعالیت و تلاش های همه مدیران و مردم باید فعالیت در حوزه اجتماعی باشد؛ در سند ششم توسعه نیز کاهش ۲۵ درصدی آسیب های اجتماعی با همیاری و همکاری همه افراد جامعه، بانوان، آقایان، سازمان های مردم نهاد و سازمان های دولتی هدف گذاری شده است.

او اضافه کرد: طرح بهار نکو یک طرح نمونه است که بر اساس اعلام شورای انقلاب فرهنگی و وزارت کشور، یکی از بهترین طرح های اجرا شده در حوزه اجتماعی و پیشگیری از طلاق است و مقرر شده تا در سراسر کشور از این طرح الگوبرداری شود.

این مقام مسئول در استانداری فارس ادامه داد: باید تلاش کنیم تا آسیب های مختلف موجود در جامعه ریشه کن شود و مسایلی مانند طلاق در جامعه، استان و سراسر کشور نداشته باشیم، زیرا خانواده یکی از مهم ترین بسترهاست که نیازهای اولیه انسان ها را تامین و هویت انسان ها را مشخص می کند.

معلم تزلزل در کیان خانواده را موجب آسیب جدی به جامعه، اقتصاد، هنر و فرهنگ دانست و تاکید کرد: باید از ابزارهای مختلف برای ارتقاء، تعالی و انسجام جامعه و خانواده ها استفاده کنیم؛ مسوولان نیز از افراد جامعه و خانواده ها جدا نیستند و نمایندگان خانواده ها در جامعه هستند.

او تقویت فعالیت آمار سازمان های مردم نهاد در جامعه را موجب کاهش آسیب های اجتماعی برشمرد و از کاهش آمار طلاق در پنج سال نخست زندگی از ۴۵ درصد به ۲۲ درصد در استان فارس خبر داد.

به گفته این مقام مسوول، آمار طلاق در سال نخست زندگی در استان فارس ۱۴ درصد بوده که این آمار در حال حاضر در شیراز به سه درصد رسیده است.

تحکیم بنیان خانواده؛ از مسایل مهم جوامع

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز که در اجلاس معاونان بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در مشهد مقدس حضور داشت، گفت: خانواده و تحکیم بنیان خانواده از مسایل مهم و اساسی در همه جوامع، به ویژه جوامع مذهبی است؛ در جمهوری اسلامی ایران خانواده از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار است تا جایی که در اصل دهم قانون اساسی به صراحت به آن پرداخته شده و هم راستا بودن همه قوانین و برنامه های کشور با تشکیل و پایداری خانواده، مورد تاکید قرار گرفته است.

دکتر عبدالرسول همتی افزود: با توجه به وضعیت موجود ازدواج و طلاق در کشور و لزوم پیشگیری از طلاق و افزایش تحکیم بنیان خانواده، آموزش های پیش از ازدواج زوج ها، ضروری به نظر می رسد.

او اضافه کرد: مرکز آموزش و مشاوره خانواده بهار نکو، با هدف تقویت و تحکیم بنیان خانواده بر پایه الگوی اسلامی ایرانی خانواده، به عنوان مهم ترین کانون رشد و تعالی انسان، اسفند ۸۹ با همکاری دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، معاونت بهداشتی دانشگاه و استانداری فارس، راه اندازی شد.

معاون بهداشت دانشگاه ادامه داد: در فرآیند اجرای این طرح، زوج های جوان برای ثبت رسمی ازدواج خود پس از حضور در یکی از دفاتر ثبت ازدواج و دریافت معرفی نامه، به آزمایشگاه مراجعه می کنند؛ پس از اتمام آزمایش خون، به باجه مرکز بهارنکو مراجعه کرده و با تکمیل فرم های نام نویسی، برنامه کلاس آموزشی را دریافت می کند و یا به کمک نرم افزار یا سایت مرکز، اقدام به نام نویسی می کنند.

دکتر همتی با بیان اینکه در این کلاس های آموزشی ۶ ساعته، احکام و حقوق خانواده، روان شناسی زن و مرد، مهارت های زندگی و بهداشت و مدیریت روابط جنسی به مراجعان ارایه می شود، اضافه کرد: در پایان کلاس ها به زوج های شرکت کننده در دوره، بسته های آموزشی شامل نشریه تخصصی بهارنکو، محصولات چند رسانه‌ای، کتاب های تخصصی در حوزه خانواده، بسته ویژه آموزش های مجازی و هدایایی به انتخاب زوج ها، اهداء و گواهی پایان دوره آموزشی نیز در سامانه آموزشی مرکز، برای ارایه به آزمایشگاه و دفتر ثبت ازدواج، صادر می شود.

او افزود: به دنبال اجرای موفق طرح بهار نکو در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و معرفی آن به مدیران ارشد کشوری، شاهد پیگیری اجرای برنامه آموزش در قالب دوره ۶ ساعته با مباحث مشابه به این مرکز در سطح کشور هستیم.

ارایه آموزش مهارت های زندگی به ۳۵۰ هزار نفر در مرکز بهار نکو

مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مسئول بهار نکو گفت: این آیین به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار می شود و ۳۰ شعبه بهار نکو در استان فارس آغاز به کار می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حمید مقامی» با اشاره به مراحل تشکیل بهار نکو در استان فارس افزود: در ابتدای کار و پس از بررسی ایده ایجاد بهار نکو و تصویب در کمیسیون امور بانوان استانداری، سامانه ای طراحی شد و حدود ۱۲۰ روانشناس در این طرح نام نویسی و مشارکت کردند؛ این طرح در اسفند ۸۹ آغاز شد و تلاش کردیم تا به صورت علمی در سراسر استان پیش رود.

او اضافه کرد: امروز طرح و مرکز بهار نکو به عنوان یک مرکز شاخص در کشور شناخته شده است و یک حرکت جهادی از سوی جوانانی است که در این طرح مشارکت کردند.

مسئول بهار نکو با اشاره به حمایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و کمک نیک اندیشان اسان فارس ادامه داد: در سالگرد چهل سالگی انقلاب اسلامی، یک از کارهایی که برای مردم و با اتکا به مردم انجام شده و از دستاوردها و افتخارات نظام است که باید به یک جریان اجتماعی در حوزه خانواده تبدیل شود، راه اندازی این مرکز است.

حجت الاسلام مقامی بیان کرد: ۵۰۰ شغل و فرصت شغلی در بهار نکو ایجاد شده است و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند؛ از سال ۹۰ تاکنون به ۳۵۰ هزار نفر آموزش های لازم ارایه شده است؛ ۴۵ درصد طلاق در سال های نخست زندگی زوج ها به نصف کاهش پیدا کرده است که اتفاق ویژه ای در استان فارس است؛ همچنین ۱۴ درصد طلاق در سال نخست ازدواج به سه درصد کاهش پیدا کرده است.

او تاکید کرد: موفقیت بهار نکو مربوط به بسته های آموزشی است که طراحی شده و دانشگاه ها باید در کنار ۶ ساعت آموزش مصوب شورای انقلاب فرهنگی، از بسته آموزشی و فرهنگی بهار نکو نیز استفاده کنند.

در پایان این آیین، از فعالان و نیک اندیشانی که در اجرای طرح بهار نکو در استان فارس مشارکت داشته اند، تقدیر شد.
نظرات بینندگان