کد خبر: ۱۲۸۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۷

استفاده از چادر در مسجد نصیرالملک شیراز اجباری شد

مدیر داخلی مسجد تاریخی نصیرالملک شیراز گفت: بر اساس ابلاغیه اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس، استفاده از چادر برای ورود بانوان به این مسجد اجباری است و گردشگران از پانزدهم اسفندماه 97 باید با این نوع پوشش وارد این مسجد تاریخی شوند.
به گزارش شیرازه، عباس جاویدان مدیر داخلی مسجد تاریخی نصیرالملک شیراز گفت: با توجه به اینکه در آستانه تعطیلات عید نوروز قرار گرفته ایم این تاریخ، زمان مناسبی برای این ابلاغ نبود.

وی بیان داشت: در پی این ابلاغ که از پانزدهم اسفندماه جاری اجرایی خواهد شد، برای راحتی گردشگران خارجی و داخلی، شنلی را طراحی کرده‌ایم که شامل کلاه و آستین است تا گردشگران با سهولت از آن استفاده کنند هر چند که این طرح، هزینه های زیادی را برای این مجموعه به دنبال داشته است.

جاویدان ادامه داد: هم اینک دوخت 500 شنل با رنگ های شاد و روشن در حال انجام است، همچنین جایگاهی برای قرار دادن شنل‌ها نیز تعبیه شده و برای جلوگیری از ازدحام برای دریافت شنل، درهای ورودی و خروجی این مسجد از هم جدا شده است.

وی، با بیان اینکه هزینه ای بابت این شنل ها از بازدیدکنندگان دریافت نخواهد شد، گفت: با یک شرکت خدماتی نیز برای شست و شوی روزانه شنل‌ها قرارداد منعقد شده است.

جاویدان با اشاره به اینکه اجباری شدن استفاده از چادر تا کنون در هیچ مسجد تاریخی در کشورمان سابقه ندارد، گفت: این طرح در مسجد سلطان احمد استانبول ترکیه اجرا شده و موفقیت آمیز بوده و امیدواریم در مسجد نصیرالملک نیز با موفقیت اجرایی شود.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی در گذشته، عکس های نامناسبی در مسجد نصیرالملک می گرفتند و آنها را در فضاهای مجازی مانند اینستاگرام منتشر می کردند که این مساله ناراحتی بازدیدکنندگان را در پی داشت.

جاویدان گفت: می کوشیم که این طرح در این مسجد به بهترین نحو انجام شود تا بازدید کنندگان داخلی و خارجی دچار مشکل نشوند.

مدیر داخلی مسجد نصیر الملک ادامه داد: در حال حاضر روزانه بین 700 تا 800 نفر از این مسجد تاریخی بازدید می کنند و این تعداد در ایام عید نوروز به روزانه یک هزار و 500 تا 2 هزار نفر افزایش می یابد.

مسجد تاریخی نصیرالملک که در خیابان لطفعلی خان شیراز قرار دارد به دستور میرزا حسن علی خان، ملقب به نصیرالملک که از اعیان و اشراف این شهر بود، ساخته شد.
معمار این مسجد زیبا، محمد حسن معمار بود و مدت ساخت آن حدود 12سال و از سال 1255 تا 1267خورشیدی به طول انجامید.

بازی نور و رنگ در شبستان زیبای این مسجد به ویژه وجود کاشیکاری های هفت رنگ فیروزه ای، صورتی و شیشه های رنگی باعث شده است که این مسجد به مسجد صورتی نیز شهره شود.
ایرنا
انتهای پیام/
نظرات بینندگان