کد خبر: ۱۲۸۲۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۶ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۷

پرورش شترمرغ؛ صنعتی جوان که می توان به آن پر و بال داد

پرورش شترمرغ می‌تواند به عنوان یک صنعت سودآور با آیندهٔ درخشان مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش شیرازه، شترمرغ در ایران قابلیت پیشرفت فراوانی نسبت به مناطق دیگر دارد، چرا که ایران یک کشور چهار فصل با پهنای جغرافیایی این امکان را به تولید صنعت شتر مرغ می‌دهد.صنعت تولید زنجیره شتر مرغ به عنوان اولین طرح نمونه ملی در فارس انتخاب شد.

شتر مرغ نوعی پرنده بی پرواز بومی آفریقایی و نوشخوار کننده از راسته سینه پهنان است که تخم این پرنده بزرگ دنیا از تخم هر پرنده دیگری بزرگتر است.

شتر مرغ ظاهر منحصر به فردی دارد که آن را از پرندگان دیگر متمایز کرده، این پرنده با گردن و پا‌های بلند خود با سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌تواند بدود که بالاترین سرعت زمینی را در میان تمام پرنده‌ها دارد. غذای اصلی شتر مرغ گیاهان است، اما از بی مهرگان هم تغذیه می‌کند.

زندگی شتر مرغ‌ها به صورت گروه‌های پنج تا پنجاه نفری است، که در هنگام خطر یا پنهان شدن روی زمین دراز می‌کشند یا فرار کرده و در مواقع خطر با پا‌های قدرتمند خود به دشمن حمله می‌کنند.

فارس بزرگترین زنجیره تولید شتر مرغ در کشور

برخی از شتر مرغ‌ها اهلی بوده و در بعضی نقاط دنیا پرورش داده می‌شوند، که از پر آنها در کار‌های زینتی، پوشاک و از پوستشان برای تولید چرم استفاده می‌شود.شتر مرغ‌های نر پر‌های سیاهی دارد که انتهای پر‌ها و بال هایشان سفید، ولی پر و بال شتر مرغ ماده قهواه‌ای رنگ است.

این پرنده اغلب به صورت گروهی در بین گله‌های پستاندار علفخوار از جمله گور خر، گاو میش و کل یار دار به سر می‌برد.

از شرایط اقلیمی کشور در پرورش شتر مرغ دارا بودن شرایط حرارتی گرم و خشک بوده که با توجه به زیستگاه‌های این پرندگان می‌تواند در مناطق گرم و خشک مانند کشور آفریقای جنوبی پرورش یابد.

شرایط طبیعی پرورش شترمرغ در بسیاری از مناطق مختلف ایران نیز فراهم است که در دشت‌های فلات ایران از جمله دامنه‌های شرقی زاگرس، دامنه‌های جنوب البرز و دامنه‌های شمالی کوه‌های فارس تا مرز‌های شرقی کشور واقع شده اند.

زمین خداوند آنقدر سخاوتمند است که هر کس از برکت آن می‌تواند بهره‌مند شود درست مثل آقای اجاقی که پا در عرصه پرورش شترمرغ گذاشت.

فارس بزرگترین زنجیره تولید شتر مرغ در کشور

حمید اجاقی کارآفرین شیرازی از سال ۱۳۸۴ با یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان سرمایه به فکر تولید شتر مرغ افتاد، این کار آفرین با وجود تمامی مشکلات موجود در سد راه خود توانست با یاری خداوند و تلاش خود با تولید شتر مرغ زمینه ساز اشتغال در آینده‌ای نزدیک شود.

این کار آفرین شیرازی گفت: از سال ۸۴ با خرید ۶۰ قطعه جوجه شتر مرغ کار خود را شروع کردم که در سال بعد مجوز ۱۵۰ قطعه مولد و ۲ هزار قطعه پرواری را گرفتم و در سال ۹۱ مجوز را به ۳ برابر افزایش داده و موفق شدم ظرفیت را به ۴۵۰ قطعه مولد و ۶ هزار قطعه پرواری برسانم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۳ شروع به ساخت کشتارگاه و کارخانجات صنایع تکمیلی کرده است، ادامه داد: این طرح در سال ۹۶ افتتاح شده و تا آخر امسال واحد فرآوری گوشت به بهره برداری می‌رسد.

زنجیره پرورش شتر مرغ به عنوان طرح نمونه ملی انتخاب شد

اجاقی با اشاره به اینکه در سال ۸۷ به عنوان کار آفرین برتر استانی انتخاب شده، افزود: در سال‌های ۸۸ تا ۹۰ نیز طرح نمونه کشاورزی اش به عنوان طرح برتر در سطح شهرستان و استان برگزیده شده و طرح پرورش شتر مرغ نخستین زنجیره تولید به شمار می‌رود که تمامی حلقه‌های تولید در یک مکان است.

کارآفرین شیرازی با اشاره به اشتغالزایی افراد و حمایت ارگان‌ها تصریح کرد: پیش بینی شده در طرح نهایی تا اواخر امسال کارخانه به بهربرداری برسد که زمینه اشتغال برای ۹۶ نفر نیرو فراهم می‌شود و در این مسیر ارگان‌های مختلفی زنجیره صنعت تولید شتر مرغ را مورد حمایت قرار داده اند.

مهم‌ترین ارگانی که متولی است و در طول این ۱۲ سال فعالیت همیشه این طرح را مورد حمایت قرار داده، وزارت جهاد کشاورزی به خصوص سازمان جهاد کشاورزی استان بوده و انتظار می‌رود که در اجرا و پیشرفت این طرح حمایت‌ها ادامه داشته باشد.

فارس بزرگترین زنجیره تولید شتر مرغ در کشور

وی با بیان اینکه در زنجیره صنعت تولید ۹۶ نفر به صورت مستقیم و ۲۰۰ نفر نیرو به صورت غیر مستقیم فعالیت دارند، ادامه داد: زنجیره صنعت تولید شتر مرغ و عامل‌های وابسته به خودش زیاد است، که به جرات می‌توان گفت بالای ۲ هزار نفر به صورت غیر مستقیم در این صنعت فعالیت دارند.

اجاقی در خصوص اشتغال غیر مستقیم اضافه کرد: اشتغال غیر مستقیم می‌تواند شامل پرورش، تولید خوراک آماده، چرم شترمرغ، حمل و نقل و فروش باشد که باعـث فعالیت افراد در این زنجیره می‌شود.

برند حلال شتر مرغ برای نخستین بار

کار آفرین شیرازی با اشاره به اینکه برای نخستین بار در صنعت شتر مرغ این طرح موفق شده است، اظهار کرد: این طرح موفق شد اولین بار برند حلال را دریافت کند و کد صادرات را برای حوزه‌های خلیج فارس، روسیه اخذ کرده که این کد به کشور‌های مقصد ارائه و مورد تایید قرار گرفته و صادرات به صورت عمده انجام می‌شود.

وی در خصوص صادرات جوجه‌ها و پرنده‌های زنده به کشور‌های ارمنستان و تاجیکستان بیان کرد: صادرات به صورت محصول کفش، روغن و گوشت به کشور‌های اروپایی نبوده، اما امروزه پوست و صنایع چرم صادر شده که در مرحله اول محصولات شتر مرغ از جمله پوست خام، روغن و پر صادر و در مراحل بعدی می‌توان فرآورده‌های گوشتی را نیز صادر کرد.

فارس بزرگترین زنجیره تولید شتر مرغ در کشور

اجاقی با اشاره به اینکه تولید شتر مرغ ۶ هزار قطعه جوجه در طول سال است، افزود: این کشتارگاه یک کشتارگاه مستقل محسوب شده که روزانه ظرفیت کشتار ۳۰۰ قطعه شتر مرغ را دارد که باید ظرفیت گوشت را بر اساس هر لاشه ۳۰ کیلو گرم در نظر گرفت که می‌توان در طول روز ۹ تن گوشت تولید کرد.

کار آفرین شیرازی در خصوص مشکلات موجود گفت: صندوق حمایت از صنعت شتر مرغ وجود ندارد و نداشتن دامپزشک مجرب برای موضوع پزشکی از دیگر مشکلات قاچاق جوجه به کشور‌های دیگر است که قابلیت تامین نیاز جامعه و بازار را ندارد و انتظار می‌رود این صنعت روز به روز پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشد و تا ۵ سال آینده نتیجه مطلوبی برسد.

خواص گوشت شترمرغ

شناور رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: شتر مرغ در گروه پرندگان طبقه بندی شده و گوشت آن جزو گوشت‌های قرمز محسوب می‌شود که نسبت به دیگر گوشت‌های قرمز کم چرب‌تر و سالم‌تر است، و از نظر قابلیت هضم نسبت به بقیه گوشت‌ها جذب بالایی دارد به طوری که ۹۰ درصد آن هضم و بعد از گوشت ماهی در رتبه دوم قرار دارد.

وی با بیان اینکه گوشت شتر مرغ نسبت به سایر گوشت‌ها در هر ۱۰۰ گرم کالری، چربی، اسید‌های چرب اشباع کمتر و میزان آهن بالایی دارد بیان کرد: این گوشت در مقایسه با سایر گونه‌های حیوانی، چربی داخل ماهیچه‌ای اندکی دارد و به دلیل کم بودن چربی داخل ماهیچه‌ای محتوای کلسترول آن هم اندک است.

شناور با اشاره به اینکه میزان کلسترول و چربی گوشت شتر مرغ نسبت به سایر گوشت‌ها پایین است اضافه کرد: بالا بودن میزان چربی مفید آن باعث بهبود سطح چربی خون و کاهش سطح L. D. (چربی بد خون) می‌شود.

فارس بزرگترین زنجیره تولید شتر مرغ در کشور

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در رابطه با کنترل وزن افراد افزود: با توجه به کالری و چربی پایین این گوشت، افرادی که به دنبال کنترل وزن خود هستند و طعم گوشت قرمز را دوست دارند، شتر مرغ گزینه مناسبی است.

وی گفت: میزان کم سدیم، چربی و کلسترول در گوشت شتر مرغ نسبت به سایر گوشت‌ها برای افراد با فشار خون بالا و بیماران قلبی عروقی مفید بوده و این گوشت به دلیل دارا بودن میزان بالای ویتامین ب ۱۲، ب ۶ و آهن برای زنان باردار و همچنین افراد کم خون مفید است.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه میزان ۲۲ درصد از سطح مطلوب برای پروتئین در گوشت شترمرغ است، اظهار کرد: کلسترول گوشت شتر مرغ خام ۶۲ میلی گرم در ۱۰۰ گرم بوده، که نسبت به بقیه گوشت‌ها پایین‌تر و در نتیجه برای بیماران قلبی عروقی مفید است.

شتر مرغ در ایران یک صنعت جوان است، گوشت این پرنده نسبت به سایر گوشت‌های قرمز و سفید بسیار با کیفیت و با خواص بیشتری است.
گوشت شتر مرغ برای زنان باردار، ورزشکاران و افرادی که ضعف بالایی دارند مفید است.

باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد کریمی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷
0
با سلام
میخواستم پرورش شترمرغ شروع کنم اهل فسا هستم
میخواستم بدونم چجوری میتونم شترمرغ ها را به فروش برسونم