کد خبر: ۱۲۸۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۷

آب گوشت را چند حساب کردید؟!

تا برجام را نپذیرفته بودیم، حرفی از تعهدات FATF و CFT و پالرمو هم نبود. و کسی هم تامین آب خوردن مردم را به واگذاری برنامه هسته ای در قالب برجام و تامین گوشت مردم را به قبول FATF مشروط نمی کرد.
به گزارش شیرازه، «محمد ایمانی» در کانال تلگرامی خود نوشت:

قیمت طلا دیروز در در ساعت های مختلف تفاوت داشت و بعد از ظهر، هفت هزار تومان گران تر از صبح معامله شد. یاد حرف های اردیبهشت پارسال آقای روحانی افتادم که در سفرهای تبلیغاتی و انتخاباتی می گفت "صبح نمی دانستیم ساعت ۱۱ یا ۱۲ ظهر قیمت دلار چقدر می شود (کف و سوت حضار: روحانی دوست داریم). نمی دانستیم قیمت سکه چند می شود".

آقای روحانی پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، علت را توضیح داده بود. او در حالی که برای انتخابات آماده می شد، در برنامه «با دوربین» شبکه یک تلویزیون درباره افزایش قیمت ارز گفته بود: "مشکل کجاست؟ مشکل عدم مشورت، مشکل خودشیفتگی، مشکل عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور، مشکل بی‌ثباتی است. این ثباتی چگونه به مردم اطمینان و آرامش خواهد داد؟ مردم مدیریت کارآمد، ثبات، آرامش، و آینده نگری می‌خواهند".

البته آن روز، در حالی که برنامه هسته ای سر جایش بود، قیمت پراید ۷ میلیون تومان بود اما ظرف پنج سال، ۸ برابر (۸۰۰ درصد افزایش) شد. قیمت گوشت در دولت روحانی ۴ برابر گران تر شد، ۴۰۰ درصد افزایش. و قیمت مسکن هم دست کم، ۳۵۰ درصد افزایش داشته است.

آن زمان کسی نمی گفت دچار قاچاق گوشت و مشکل بانکی در واردات گوشت هستیم. چون ارزش پول ملی بالا بود، قاچاق نمی صرفید، گوشت هم به اندازه کافی در بازار بود تا نیاز به واردات آن نباشد. اغلب مردم نیز در تامین گوشت مورد نیاز مشکل نداشتند.

تا برجام را نپذیرفته بودیم، حرفی از تعهدات FATF و CFT و پالرمو هم نبود. و کسی هم تامین آب خوردن مردم را به واگذاری برنامه هسته ای در قالب برجام و تامین گوشت مردم را به قبول دیکته های FATF مشروط نمی کرد. (باید توافق حاصل شود، تا مشکل آب خوردن مردم برطرف شود). اما از وقتی قرار شد به قول دوستان، نرمال شویم و تحریم ها را دور نزنیم و گردن کج کنیم تا مثلاً غرب هم نرمش به خرج دهد، نابسامانی های بی سابقه ای در مدیریت اقتصاد کشور شکل بست.

علت اصلی را باید در عدم حمایت از تولید و اقتصاد ملی مقابل رقبای خارجی، واردات زدگی، لو دادن کانال های مقابله با تحریم و انسداد آن، خود تحریمی و فرصت سوزی به امید تغییر دشمنی دشمن جست و جو کرد. اما متاسفانه برخی دولتمردان به جای تدبیر و تغییر رویه، همچنان عدم تصویب مطالبات FATF را علت نابسامانی اقتصادی می دانند.

سطح همکاری ما با FATF در دو سال گذشته همان است که بوده و لااقل تا چهار ماه دیگر نیز همان است. اما چرا پراید ۲۰ میلیونی در ۱۰ ماه به پنجاه میلیون می رسد و قیمت سکه و گوشت، دو تا سه برابر گران تر می شود؛ جزبه خاطر لجبازی و بی کفایتی و سوء مدیریت؟! مرد طلا فروش می گفت "گفته اند چون پالرمو تصویب نشده و قالیباف هم علیه آن حرف زده، طلا همین دیروز هفت هزار تومان گران شده"؛ اما هم او می گفت: دروغ گفتند و فریب مان دادند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان