کد خبر: ۱۲۸۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۷
جنوبی‌ترین نقطه شیراز:

زندگی روی آب با تحمل بوی تعفن فاضلاب

عدم وجود شبکه فاضلاب شهری و تجمع و راکد شدن آب‌های سطحی در کوشکک زندگی را برای ساکنان دشوار کرده است.
به گزارش شیرازه، کمی دورتر از شلوغی و هیاهوی مرکز شهر، در جنوب شرقی شیراز مردمانی زندگی می‌کنند که غالباً مهاجر هستند، خانواده‌هایی که سال‌های گذشته از روستاهای استان به دلیل خشک‌سالی و رکود کشاورزی به شیراز سفر کرده اما به دلیل گرانی زمین و مسکن در حاشیه شهر ساکن شدند.

مهاجرت از شهر به حاشیه شهر نیز پدیده تازه‌ای نیست و افرادی که توان خرید مسکن یا پرداخت اجاره زیاد را ندارند در اطراف و حاشیه شیراز از شمال تا جنوب و همینطور کوشکک ساکن می‌شوند.

منطقه کوشکک در سال‌های اخیر به دلیل پیگیری‌های خود ساکنان و گروه‌های جهادی و دانشجویی مورد توجه مسؤولان شهری قرار گرفت و ضمن الحاق به شیراز بخشی از محرومیت‌هایش نیز برطرف شد اما همچنان با مسائل ریز و درشتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

یکی از ساکنان کوشکک که جزء افراد فعال و پیگیر نیز است از خبرنگار ما خواست تا با حضور در منطقه و انعکاس مشکلات اهالی، به نمایندگی از آن‌ها از مسؤولان نیز مطالبه‌ گری کند.

خانم رنجبر از ساکنان کوشکک با بیان اینکه جنس خاک و زمین منطقه کوشکک به نوعی است که آب روی سطح آن می‌ماند، گفت: به دلیل نبود شبکه فاضلاب خانگی، اهالی این منطقه به ناچار فاضلاب حمام و آشپزخانه و حتی سرویس بهداشتی را در کوچه و جوی‌ها رها می‌کنند.

وی ادامه داد: خانواده‌ها هر بار اقدام به تخلیه چاه فاضلاب می‌کنند اما در مدت زمان کوتاهی مجدد پر می‌شود، چون آب در زمین نفوذ نمی‌کند با مصرف آن، حجم آب بیشتر و از کف حیاط و چاه  بالا می‌زند.

این بانو تصریح کرد: قبلاً برای تخلیه چاه 80 هزار تومان پرداخت می‌کردیم اما اکنون به 120 هزار تومان رسیده است، برای اهالی این منطقه که اکثراً کارگر هستند پرداخت این مبلغ آن‌هم در فاصله‌های زمانی کوتاه سخت است.

وی با اشاره به بوی بد فاضلاب رها شده در کوچه‌ها افزود: علاوه بر رهاسازی فاضلاب خانگی، آب در چاله‌های کوچک و بزرگ اطراف خانه‌ها هم جمع می‌شود که اگر همین آب‌های سطحی را شهرداری جمع‌آوری و برای آبیاری فضای سبز استفاده کند، بخشی از مشکل ما نیز حل می‌شود اما این کار را نمی‌کنند.

رنجبر گفت: وجود نی‌زار در کنار خانه‌ها نیز باعث می‌شود محلی برای رشد قورباغه و پشه ایجاد شود، البته می‌گویند نی‌ها را نمی‌شود کند چون آب را به خودش جذب می‌کند ولی ممکن است با کاشت گیاهان یا درختچه‌های دیگر آب سطحی را کمتر کرد که شهرداری باید اقدام کند.

با همراهی خانم رنجبر یکی‌یکی کوچه‌ها را پشت سر گذاشتیم و با چند نفر از اهالی گفت‌وگو کردیم تا از زبان آن‌ها نیز مسائلشان را بشنوم.

اداره آب می‌گوید بودجه نداریم

خانمی که مادربزرگ خانه بود بعد از سلام و احوال‌پرسی و تعارف گفت: از وضعیت فاضلاب همه ناراحت هستیم اما کاری هم از دستمان برنمی‌آید، البته یکی دو سال پیش با جمعی از خانم‌ها و همیار شورا به اداره آب و فاضلاب رفتیم اما گفتند فعلاً بودجه نداریم بروید ان‌شاءالله درست می‌شود، انگار بچه گول می‌زدند.

وی ادامه داد: به دلیل بالا آمدن آب، حتی دستشویی هم به‌ سختی می‌رویم، همه در مضیقه هستیم. بالا شهر باران بیشتر می‌آید و اینجا کمتر که البته برای ما بهتر است چون اگر چند روز باران شدید بزند آب از کف حیاط و خانه هم بالا می‌زند.

این بانو گفت: شهرداری که دم‌ودستگاه زیاد دارد، حداقل با زه کشی مشکل ما را حل کنند.

مقابل یکی از خانه‌هایی که رفتیم از رد آب و دانه‌های برنج و ته‌مانده غذا می‌شد حدس زد که خانم خانه تازه ظرف‌هایش را شسته است.

در زدیم و خانم صاحب‌خانه نیز شروع به گلایه کرد و گفت: چون چاه آشپزخانه بالا می‌زند من مجبورم که توی این سرما پشت در خانه بنشینم و ظرف‌هایم را بشویم تا آب به کوچه برود.

 روی آب زندگی می‌کنیم!

وی ادامه داد: یک سالی می‌شود که شلنگ ماشین لباسشویی را هم گذاشتم پشت در تا آب را داخل کوچه تخلیه کنم، ما فاضلاب سرویس بهداشتی را در جوی آب رها نمی‌کنیم اما می‌دانم که بعضی همسایه‌ها این کار را می‌کنند و شب‌ها بوی بد آن نیز همه را اذیت می‌کند.

این بانو افزود: اگر مشکل مالی نداشتیم از اینجا می‌رفتیم اما مجبوریم که تحمل کنیم.

یکی دیگر از ساکنان کوشکک با لبخندی تلخ گفت: ما شش ماه روی آب زندگی می‌کنیم و شش ماه نیز روی خشکی و باید با این وضعیت بسوزیم و بسازیم.

توی حیاط منزل این خانم بودیم که صحنه‌ای من را بسیار متعجب کرد، زیرزمین خانه پر از آب بود و فقط یک قایق کم داشت!

این بانو با ناراحتی ادامه داد: آب که بالا آمد مجبور شدیم زیرزمین را تخلیه کنیم و 4 سالی می‌شود که موقع بهار و تابستان خشک و پاییز و زمستان پر از آب می‌شود؛ پمپ گذاشتیم و آب را تخلیه کردیم اما مجدد آب گرفت و ما هم دیگر کاری با زیرزمین خانه نداریم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا راکد شدن آب باعث اذیت شما و فرزندان نمی‌شود، بیان کرد: بله تابستان بوی بدش ما را اذیت می‌کند و پشه نیز جمع می‌شود، قبلاً خودم و شوهرم مبتلابه سالک شدیم.

دیوارهای خانه‌ام نم گرفته

در یکی از خانه‌ها نیمه‌باز بود و آب از آن بیرون می‌آمد، تصور کردم صاحب‌خانه خودش آب را باز گذاشته اما نزدیک که رفتیم متوجه شدم آب از کاشی خانه بالا زده و دم در جمع شده است.

مرد خانه که در منزل بود، گفت: دیوارهای خانه را نم گرفته و گچ آن نیز فرو می‌ریزد.

با خانم رنجبر در حال راه رفتن بودیم که همیار شورا را هم که مشغول سبزی فروشی با وانت بود، دیدیم.

مالکین کوشکک با اجرای انشعاب فاضلاب مخالفت کردند

مصطفی نوروزی که از فعالان و افراد پیگیر همچنین همیار شورا کوشکک است، ابراز داشت: برای شبکه فاضلاب کوشکک حدود 2 سال پیگیری کردیم، نقشه‌برداری انجام شد و بودجه آن نیز آماده شد اما مالکین که قبلاً بدون نظارت بخشداری و دهیاری زمین‌ها را تفکیک و به مهاجرین که ساکنان فعلی هستند، فروخته بودند با طرح مخالفت کردند.

وی ادامه داد: از طرف آبفا گفتند که دستگاه پمپاژ برای جمع‌آوری فاضلاب باید خارج از محدوده مسکونی قرار بگیرد، در ابتدا مالکین مقداری زمین را در اختیار گذاشتند اما بعد بدون اطلاع اهالی با اجرای آن مخالفت کردند، مسؤولان آبفا نیز از خدا خواسته بودجه را در جای دیگری هزینه کردند.

نوروزی گفت: شهردار منطقه اخیراً تغییر کرده و فرد دغدغه‌مندی است اما حل مسئله فاضلاب همت مردمی می‌خواهد و صرفاً با انجام مکاتبات حل نمی‌شود.

وی تصریح کرد: ساکنان کوشکک اغلب مستأجر هستند و به دلیل غیربومی بودن هماهنگی بین مردم برای پیگیری کردن هم کمرنگ است.

همیار شورای کوشکک با بیان اینکه زه کشی می‌تواند بخشی از مشکلات ساکنان را حل کند، ابراز داشت: زهی کشی یک حسن دارد که سطح آب را پایین می‌برد اما عیب هم دارد، زهی کشی باید به مرور زمان انجام شود چون ممکن است خانه‌ها به یک‌باره فروکش کنند.

نوروزی ادامه داد: تاکنون شهرداری شیراز اقدام به جمع‌آوری آب‌های سطحی نکرده است.

در نزدیکی خانه‌های مسکونی زمین‌های کشاورزی نیز وجود داشت که از آب تصفیه‌خانه برای آبیاری استفاده می‌کردند.

به گفته نوروزی پیش‌ازاین اداره بهداشت از آبیاری زمین‌های کشاورزی ممانعت کرده بود اما چون حریف مالکان نشدند، موضوع را رها کردند.

یکی از بانوان ساکن در کوشکک که شاهد صحبت ما چند نفر بود، از من خواست تا حیاط منزل آن‌ها را نیز نگاه کنیم.

از شستن حیاط خانه خسته شدم

این بانو که دل‌پری هم داشت، گفت: آن‌قدر که حیاط را شستم و طاهر کردم خسته شدم، چاه فاضلاب توی حیاط است و هر بار که بالا می‌زند حیاط خانه نجس می‌شود و من مجبورم تمیز کنم.

وی ادامه داد: دلم می‌خواهد خانه‌مان را اجاره بدهیم و برویم اما نمی‌توانیم. 

  عدم وجود شبکه فاضلاب و تجمع و راکد شدن آب‌های سطحی علاوه بر رطوبت منازل که موجب بروز بیماری‌های جسمی در درازمدت می‌شود، سلامت کودکان این منطقه را نیز تهدید می‌کند، اگرچه چند سالی است که ساکنان کوشکک با مشکل فاضلاب مواجه هستند اما نسبت به گذشته وضعیت نامساعدتری دارند که اگر مسؤولان مربوطه چاره‌اندیشی نکنند به یک مسئله حاد با تبعات مختلف تبدیل می‌شود.

فارس

انتهای پیام/

برچسب ها: شیراز ، نقاط محروم ، کوشکک
نظرات بینندگان