کد خبر: ۱۲۸۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۷

مخالفت دانشجویان و اساتید دانشگاه دولتی فسا با اجرای طرح آمایش

دانشگاه دولتی فسا در حالی به سمت اجرایی کردن طرح آمایش دانشگاه‌ها می‌رود که دانشجویان و اساتید مدعی هستند با اجرای این طرح این دانشگاه به یک دانشگاه پردیس یا مجتمع عالی تبدیل می‌شود.
به گزارش شیرازه، مدتی است که مردم شهرستان فسا، اساتید و به‌ویژه دانشجویان دانشگاه دولتی این شهرستان در تکاپوی حفظ عنوان «دانشگاه دولتی فسا» برای دانشگاه دولتی این شهرستان هستند.

طبق صورت‌جلسه اولین نشست عادی از دور دوم هیئت‌امنای دانشگاه صنعتی شیراز و سایر مؤسسات عضو، حول موضوع آمایش سرزمینی در دانشگاه‌ها، برکناری 9 کارمند و حذف تدریجی رشته‌های کشاورزی از دانشگاه دولتی فسا در تاریخ ۵ شهریور ۹۷ به تصویب رسید.

در صورتی که حذف این رشته‌ها از این دانشگاه بدون هیچ جایگزینی، این مسئله را تأیید می‌کند که دانشگاه دولتی فسا در حال تبدیل به آموزش عالی یا پردیس یکی از دانشگاه‌های مادر است.

تغییر دانشگاه دولتی فسا عادلانه نیست
یکی از اساتید دانشگاه دولتی فسا در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: طرح آمایش دانشگاه‌ها طرحی برای ساماندهی دانشگاه‌های ایران در جهت بهبود کیفیت آن‌ها و جلوگیری از رشد گونه برخی از دانشگاه‌ها و رشته‌هایی با آینده شغلی ضعیف است. این طرح باهدف کیفی کردن آموزش، پرورش و ایجاد دانشگاه یا رشته دانشگاهی با توجه به نیاز شهرستان و استان و همچنین توجه به اشتغال پس از فراغت از تحصیل دانشجو است.

این استاد دانشگاه دولتی فسا با اشاره به این موضوع که این طرح فی‌نفسه طرح خوبی است اما عادلانه و اصولی اجرا کردن آن بسیار مهم است، اظهار می‌کند: دانشگاه فسا با توجه به قدمت و کیفیت مناسبی که نسبت به سایر دانشگاه‌ها و آموزش عالی‌های هم‌جوار در استان دارد، اینکه اینجا جزو اولین دانشگاه‌های مشمول این طرح شود، عادلانه نیست.

وی افزود: با توجه به مصوبه کمسیون دائمی در تیرماه ۹۷ که پیش مصوبه هیئت‌امنا دانشگاه‌ها محسوب می‌شود و تا دو ماه بعد که این طرح در هیئت‌امنا مصوب شد، مسئولین دانشگاه باخبر از این جریان بودند که حتی دو ماه بعدازآن هم این مصوبه مخفی مانده بود!

آینده دانشجویان و اساتید گنگ است
این استاد دانشگاه فسا بیان می‌کند: افشای این مصوبه نیز واکنش‌هایی از طرف مسئولین دانشگاه به دنبال داشت؛‌ همچنین به گفته مسئولین دانشگاه، اجرای اقدامات عملی در حد مذاکره و گفت‌وگو با مسئول آمایش استان بوده که نتایج این مذاکرات نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

او بابیان اینکه با اجرای ناعادلانه‌ی این طرح به‌شدت مخالف هستم، گفت: با اجرایی شدن این مصوبه، به صورت عادی منجر به حذف یکی از دانشکده‌های دانشگاه دولتی فسا می‌شود و به دنبال آن به دلیل داشتن دو دانشکده باقی‌مانده به مجتمع عالی تنزل پیدا می‌کند که متعاقب آن کاهش بودجه، کیفیت دانشگاه و تمایل دانشجو به انتخاب دانشگاه فسا کم می‌شود.

این استاد دانشگاه دولتی فسا می‌گوید: آینده اساتید و دانشجویان دانشکده کشاورزی و حتی سایر دانشکده‌های علوم پایه و مهندسی نیز بسیار گنگ و مبهم بوده و قابل پیش‌بینی نیست و هرکس به سهم خود باید تلاش کند تا از اجرای ناعادلانه و غیراصولی آن جلوگیری شود.

وی در مورد عدم پاسخگویی مسئولین می‌گوید:‌ از مسئولین دانشگاه توقع می‌رود که دانشجویان و اساتید را در جریان کارهای انجام‌شده در جهت جلوگیری از اجرای این طرح به‌صورت شفاف و رو در رو قرار دهند.

این استاد دانشگاه فسا افزود: عدم پاسخگویی آن‌ها به وجود آورنده این شبهه بوده که مسئولان دانشگاه نیز با اجرایی شدن این طرح موافق‌اند و یا اینکه منافعی را دنبال می‌کنند.

با تمام تلاش مانع اجرایی شدن طرح می‌شویم

محمد یکی از دانشجویان دانشگاه در ارتباط با اتفاقات در حال جریان در دانشگاه دولتی فسا اظهار داشت: مسئله‌ی پیش‌آمده مستقیماً به آینده ما وابسته است و همه‌ی دانشجویان از ابتدای ترم که از این جریانات باخبر شدند، ذهنشان درگیر و دچار یک سردرگمی شدند.

او بابیان اینکه بیشترین نگرانی ما کاهش اعتبار مدرکمان است، می‌گوید: حتی اگر در مدرک ما عنوان «دانشگاه دولتی» قید شود، پس از تبدیل دانشگاه به مجتمع آموزش عالی در زمان استخدام، به چشم یک‌کم سواد و ناوارد که در دانشگاهی ضعیف که به‌مرور تبدیل به آموزش عالی شده تحصیل‌کردیم، نگاه می‌کنند.

محمد عنوان می‌کند: سکوت مسئولین ارشد دانشگاه، چند تن از اساتید و حتی نماینده شهرستان و همچنین عدم تلاش مبنی بر اجرایی نشدن این طرح نیز خود جای تعجب دارد؛ دفاع تعدادی از اساتید و مسئولین از این مصوبه نیز برای من قابل‌درک نیست، مگر چه سودی به این افراد خواهد رسید؟

او در ادامه با اشاره به مطالبات دانشجویان از رئیس و مسئولان دانشگاه مطرح می‌کند: پس از تبدیل دانشگاه به آموزش عالی تکلیف دانشجویان وقت، هزینه‌های بالای این دسته از دانشگاه‌ها که بسیاری توانایی پرداخت آن را ندارند چه می‌شود؟!

این دانشجوی دانشگاه فسا با تأکید بر عدم پاسخ گویی مسئولین به مطالبات دانشجویان، گفت:‌ اجرایی شدن این مصوبه باعث افسردگی دانشجویان و کاهش علاقه و رغبت اساتید به تدریس ایده آل می‌شود.

محمد خطاب به تعدادی مسئولین دانشگاه و شهرستان می‌گوید: همان‌گونه که دانشجویان در جلسه با هیئت نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان اعتراضات خود را بیان کردیم، در مقابل معاون وزیر نیز حضور پیداکرده و حرف‌هایمان را محکم می‌زنیم و درنهایت تمام تلاشمان را برای جلوگیری از اجرایی شدن این طرح انجام می‌دهیم.

اجرایی شدن طرح آمایش در فسا یک ظلم فاحش است
در ادامه‌ی پیگیری‌های خبرنگار شیرازه، به یکی از استادی برخوردیم که به دلیل موضع‌گیری‌ و پیگیری‌هایش برای قانع کردن مسئولین جهت اجرایی نشدن این مصوبه با برخورد نامناسب رئیس دانشگاه دولتی فسا رو به رو شده بود، این استاد دانشگاه نیز بابیان این موضوع که من مخالف این طرح بوده و هستم عنوان می‌کند که حذف یک دانشکده برابر با تبدیل دانشگاه به پردیس و یا مجتمع آموزش عالی است.

او می‌گوید: اجرایی شدن این طرح ظلم فاحش در حق تمام کسانی است که در ۱۰ سال گذشته تلاش زیادی را کرده و دانشگاه را در سطح بالایی قراردادند.

استاد دانشگاه دولتی فسا اجرایی شدن این طرح را غیرعادلانه می‌داند و ادعا می‌کند: اجرایی شدن این طرح عملاً با تعطیلی دانشگاه تفاوتی ندارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به وضعیت دانشجویان پس از اجرایی شدن این طرح، عنوان می‌کند: دانشجویان از دانشگاهی مدرک دولتی دارند که دیگر وجود خارجی ندارد، که این خود یک فاجعه است.

به گزارش شیرازه، این نیاز جامعه  است که طرح آمایش که به نظر کاربردی و مؤثر درروند علمی، اقتصادی و اشتغال است، اجرایی شود؛ اما اجرایی شدن این طرح در دانشگاه دولتی فسا که سطح علمی رضایت‌بخش، خصوصاً در رشته‌ی کشاورزی داشته و حق مستقل بودن را دارد، باعث تعجب و تشویش افکار عمومی خصوصاً دانشجویان دانشگاه دولتی این شهرستان شده است.

 عدم پاسخگویی مسئولین دانشگاه و شهرستان به دانشجویان و اساتید، سعی آنها برای کتمان کردن مسئله،‌ عدم وجود منطق صحیح در اجرایی شدن طرح برای این دانشگاه و ... همگی عواملی است که باعث نگرانی، اضطراب و مطالبه گری اساتید، دانشجویان و مردم شهرستان فسا شده که نیاز است مسئولین مرتبط، به این موضوع ورود و به دغدغه هایی آن‌ها رسیدگی کنند.

نظرات بینندگان