کد خبر: ۱۲۸۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۷

چرا درصد یکسان افزایش حقوق کارمندان و مدیران، ناعادلانه است؟

در جلسه اخیر مجلس در جریان رسیدگی به لایحه بودجه سال ۹۸، نمایندگان با پیشنهاد دولت برای افزایش ۲۰درصدی حقوق همه کارمندان، مدیران و بازنشستگان در سال آینده موافقت کردند.
به گزارش شیرازه، در جلسه اخیر مجلس در جریان رسیدگی به لایحه بودجه سال ۹۸، نمایندگان با پیشنهاد دولت برای افزایش ۲۰ درصدی حقوق همه کارمندان، مدیران و بازنشستگان در سال آینده موافقت کردند.

این تصمیم در حالی اتخاذ شد که در سال‌های قبل برای جلوگیری از شکاف طبقاتی میان حقوق‌بگیران، افزایش حقوق به صورت پلکانی تعیین می‌شد، یعنی افرادی که حقوق کمتری دریافت می‌کردند درصد افزایش حقوق آنها بالاتر و افرادی که حقوق بالاتری می‌گیرند، درصد حقوق آنها پایین‌تر محاسبه می‌شد. اما در سال ۹۸ با مصوبه مجلس، درصد افزایش حقوق برای همه کارمندان و مدیران، یکسان تعیین شده است.

این مصوبه با احکام قانون برنامه ششم توسعه کل کشور در تناقض است. زیرا مواد ۲۹ و ۳۰ این قانون تصریح دارد که حقوق ها باید به شکلی طراحی شود که بین پایین ترین حقوق و بالاترین حقوق فاصله ها نزدیک شود، اما بودجه سال آینده فاصله های حقوقی را افزایش می دهد به همین دلیل به نظر می‌رسد مغایر با احکام قانون برنامه ششم است.

محاسبات هم نشان می‌دهد مصوبه مجلس و دولت برای افزایش حقوق همه سطوح حقوق‌بگیر با نرخ درصد یکسان، قطعاً موجب افزایش فاصله میان حقوق‌بگیران خواهد شد.

به عنوان مثال اگر به مدت ۱۰ سال، حقوق کارمندان و مدیران به طور یکسان سالانه ۲۰ درصد افزایش یابد، فاصله دریافتی‌ها سال به سال بیشتر می‌شود، زیرا فردی که مثلاً امسال ۱۰ میلیون تومان می‌گیرد، سال بعد ۲ میلیون تومان به حقوقش اضافه خواهد شد و ۱۲ میلیون تومان دریافتی خواهد شد. همچنین فردی که امسال ۲۰ میلیون تومان می‌گیرد، سال آینده ۲۴ میلیون تومان دریافتی خواهد داشت. اما فردی که امسال یک میلیون تومان دریافت می‌کند، سال بعد فقط ۲۰۰ هزار تومان به حقوقش اضافه خواهد شد و دریافتی وی به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خواهد رسید.

بنابراین در حالی که امسال فاصله دریافتی کف و سقف دریافتی‌ها (یک میلیون و ۲۰ میلیون) ۱۹ میلیون تومان بود، سال بعد این فاصله به ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت. این فاصله درآمدی سال به سال ادامه خواهد داشت تا اینکه فردی که امسال ۲۰ میلیون تومان دریافت می‌کند ۱۰ سال بعد یعنی در سال ۱۴۰۷ بیشتر از ۱۲۳ میلیون و ۸۰۰ تومان دریافتی خواهد داشت. اما فردی که امسال یک میلیون تومان دریافت می‌کند، در سال ۱۴۰۷ فقط ۶ میلیون و ۱۹۱ هزار تومان دریافتی خواهد داشت که فاصله حقوق آنها از ۱۹ میلیون تومان فعلی به بیش از ۱۱۷ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

همچنین فاصله حقوق فردی که امسال یک میلیون تومان دریافت می‌کند با فردی که ۱۰ میلیون تومان دریافت می‌کند، در سال ۱۴۰۷ با افزایش ۲۰ درصد سالانه، از ۹ میلیون تومان امسال به ۵۵ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

این آمار نشان می‌دهد رویه افزایش حقوق کارمندان، مدیران و بازنشستگان در همه سطوح درآمدی با یک نرخ ثابت، رویه‌ای ناعادلانه است که فقط موجب افزایش شکاف طبقاتی خواهد شد.

مشرق

نظرات بینندگان