کد خبر: ۱۲۸۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
رییس شورای فرهنگ عمومی استان فارس:

همه باید نقش خود را در گام دوم انقلاب تعریف کنند/ فضای فیزیکی مساجد با برنامه های فرهنگی هماهنگ باشد

آیت الله دژکام گفت: باید کانون های مساجد با توجه به نیاز جامعه و مردم بگویند ما قطعه ای از جورچین هستیم و نشان دهند کجای این حرکت قرار دارند.
به گزارش شیرازه، آیت الله لطف الله دژکام روز گذشته و در صد و هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس بیان کرد: ما به نقش مسجد در تمدن اسلامی باید بپردازیم قبل از اینکه به کانون های فرهنگی بپردازیم زیرا اگر این نقش را تبیین نکنیم نمی دانیم اعضای مساجد چه نقشی دارند.

دژکام ادامه داد: اگر نگاهی به وضعیت ساخت و ساز مساجد داشته باشیم باید یک استاندارد برای وسعت و مساحت مساجد داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید به پراکندگی مساجد توجه کنیم افزود: گاهی صدای یک امام جماعت حتی بدون بلندگو به امام مسحد دیگر می رسد و این پراکنش مسئله مهمی است که در تمدن اسلامی باید به آن توجه کنیم.

دژکام اظهار کرد: مسجد ساختن باید چهارچوب و استاندارد داشته باشد و باید در طراحی های شهرسازی به آن پرداخته و ساماندهی شود.

امام جمعه شیراز گفت: برای رسیدن به مسجد طراز انقلاب اسلامی طرح هایی به میدان آمده از جمله طرح مسجد محوری و شبکه بودن مسجد ناقض یکدیگر نیستند بلکه مکمل یکدیگرند.

دژکام بیان کرد: باید ببینیم کانونئها چه نقشی می خواهد ایفا کند باید نقش های مکمل یکدیگر به نیازهای جامعه پاسخ دهیم

وی افزود: اگر کانون ها بخواهند موفق باشند باید ارتباط عرضی و طولی خود را در ساختار نظام جمهوری اسلامی تعریف کنند و ارتباط عرضی و طولی خود را به گونه ای مانند پازل در کنار یکدیگر بچینیم که همراه و همکار و مکمل یکدیگر باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهار کرد: ما در تمدن سازی نمی توانیم بگوییم من میفهمم بلکه باید چهارچوب مشخص کنیم.

وی تصریح کرد: در بحث گام دوم انقلاب هم همه باید نقش خود را تعریف کنند تا در ادامه مسیر موفق باشیم.

دژکام گفت: باید کانون های مساجد با توجه به نیاز جامعه و مردم بگویند ما قطعه ای از جورچین هستیم و نشان دهند کجای این حرکت قرار دارند.

وی تاکید کرد: باید فضای فیزیکی مسجد با برنامه ها و ابعاد فرهنگی هماهنگ باشد.

لزوم احیای مساجد به عنوان مرکز ثقل محلات

استاندار فارس در این جلسه بیان کرد: اکثر جوانانی که در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس موثر بودند از مساجد بیرون می آمدند.

عنایت الله رحیمی گفت: در گذشته مساجد مرکز ثقل محله بوده اند و ائمه جماعات معتمدین محل بودند و اثرگذار بوده اند این امر باید امروز هم احیا شود.

رحیمی اظهار کرد: در دنیای دیجیتال امروز ارتباطات کمتر می شود و باید راههای ارتباطی را بیابیم و تبادل های اندیشه و سخن رو در رو پیدا کنیم که کانون های فرهنگی هنری مساجد می توانند محل تبلور این امر باشند و تبادل اندیشه را داشته باشند.

استاندار فارس تصریح کرد: ما در استان فارس توجه ویژه ای به کانون ها داریم و باید توجه بیشتری هم در برنامه ریزی های خود داشته باشیم تا امکانات برای توسعه و تجهیز کانون ها فراهم شود.

رحیمی اظهار کرد: ائمه جماعات مساجد ارتباطات تنگاتنگ با جوانان داشته باشند تا دشمنان به اهداف خود در جدایی جوانان و نسل گذشته نتوانند برسند.

وی تاکید کرد: دشمنان سعی دارند جوانان را از نسل گذشته جدا کنند این کانون ها و مساجد که سنگر بودند می توانند در مقابله با این هدف دشمن اثرگذار باشند.

شرایط مناسبی برای فعالیت نهادها در مساجد فراهم شده است


معاون ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در این جلسه گفت: هدفگذاری کانون ها از حیث گروه سنی بر روی نوجوان و جوان تمرکز شده و عموما اعضای کانون ها از جوانان و نوجوانان هستند.

طاهریان بیان داشت: آمار اعضای کانون ها به بالای دومیلیون نفر رسیده است در حالیکه اطمینان داریم تعداد کسانی که در مساجد فعالیت می کنند آمارشان بیش از این است.

وی اظهار کرد: در سطح کشور قریب به ٦٠ درصد از کانون های ما در مناطق روستایی فعالیت می کنند و تمامی ماموریت های وزارت ارشاد در روستاها به کانون های مساجد محول شده است.

معاون ستاد کانون های مساجد کشور گفت: امسال پس از ٢٥ سال اساسنامه ستاد کانون های مساجد بود که این برای ما بسیار حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: شرایط بسیار خوبی فراهم شده تا نهادهایی که در مساجد فعالیت می کنند ظرفیت هایشان شناخته شود و برای فعالیت های مختلف در مساجد ساماندهی شوند.

٦٦٤١٤ نفر عضو سامانه کانون های مساجد فارس شده اند


مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان فارس نیز در این جلسه گفت: در سطح کشور ٢٤٢٤٩ باب کانون در استان فارس ١٢٠٣ کانون و در پنجم کشوزی قرار داریم.

حجت الاسلام حسین امیدی بیان کرد: ٥٥ در صد کانون ها در شهر و ٤٥ درصد در روستاها حضور دارند و فعالیت می کنند.

وی افزود: تعداد کانون های روستایی ٥١٥ باب می باشد که می توانند در بحث تحولات اجتماعی اثرگذار باشند.

امیدی اظهار کرد: تعداد ١٨٠٠ مسجد تحت پوشش کانون ها قرار دارند و فعالیت های مختلف فرهنگی توسط دبیرخانه در آن مساجد برگزار می شود.

وی در خصوص تعداد اعضای ثبت شده کانون های مساجد فارس گفت:  ٦٦٤١٤ در سامانه بچه های مسجد ثبت نام کرده و عضو این سامانه شده اند.

آموزش کتابداری، برگزاری مسابقات قرانی مدهامتان، مسئولیت اجرایی دهه کرامت استان، حمایت از برگزاری یادواره شهدا، برگزاری اردوهای توانمند سازی نوجوانان، تفسیر و تلاوت نور در مساجد، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای کانونها، برگزاری جشنواره روستایی و برنامه های مختلف دیگر از جمله برنامه هایی بود که توسط دبیرخانه کانون های مساجد استان فارس در این استان برگزار شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس گام دوم انقلاب برنامه هایی ترتیب دادیم که منویات مقام معظم رهبری را با مشارکت جوانان عملیاتی نماییم.

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فارس تاکید کرد: بر اساس آمار قریب ٢ هزار کانون فرهنگی ثبت شده است و بر اساس افق ١٤٠٤ نیاز است که هر سال ٥٠٠ کانون به این تعداد افزوده شود.

اعضای کانون های فرهنگی در صف اول نماز جماعت بایستند

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس نیز در این جلسه گفت: همکاری و یکدلی ائمه مساجد با اعضای کانون های فرهنگی مدنظر قرار بگیرد و اعضای کانون ها باید همیشه در صف اول نماز جماعت بایستند.

حجت الاسلام محمد رضایی افزود: آشنا کردن مردم با فرهنگ مسجد، تعامل با همسایگان و همجواران مساحد از جمله اموری است که باید در کانون ها به آن توجه کرد.

زمینه فعالیت گسترده بانوان در مساجد ایجاد شود

در این جلسه مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری فارس با اشاره به پیشی گرفتن آمار فعالیت آقایان نسبت به بانوان در مساجد گفت: کانون های مساجد زمینه را برای فعالیت گسترده دختران و زنان ایجاد کنند.

معصومه دستغیب افزود: کمتر مسجدی است که در موضوع نهاد خانواده تاثیرگذار باشد باید از شخصی تها اساتید متخصص و فرهنگیان می توانند در کنار کانون ها و کاهش اسیب ها و تقویت نهاد خانواده تاثیرگذار باشند.

دستغیب اظهار کرد: در حوزه تربیت فرزندان کارهای اساسی صورت نگرفته و کار عمیقی در مساجد انجام نمی شود و لازم است کمیته ویژه تحکیم نهاد خانواده در مساجد راه اندازی شود.

مدیر دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری فارس نیز در این جلسه گفت: باید از افراد متخصص در امور مختلف در مساجد استفاده شود.

بتول معلم افزود: بسیاری از کارشناسان و متخصصین آمادگی دارند تا در زمینه های مختلف آموزش های مختلف و جلسات مختلفی را برگزار نمایند.

صابر سهرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز با تاکید بر محور های اصلی دستور جلسه اعم از ارائه گزارش جامع ازدست آوردهای کانون های فرهنگ هنری مساجد استان فارس در ربع قرن فعالیت و همچنین بررسی راهکارهای جذب جوانان در راستای گام دوم (فرمایشات مقام معظم رهبری)؛ گفت: صحبت های مقام معظم رهبری در خصوص کانون های مساجد حجت را برهمه تمام کرده است.
نظرات بینندگان