کد خبر: ۱۲۸۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۷ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری فارس خبر داد:

راه اندازی راهنمای صوتی اماکن تاریخی/ فروش اینترنتی بلیط آثار فارس

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری فارس گفت: با سرشماره (USSD) راهنمای صوتی آثار تاریخی فارس را دریافت کنید.
به گزارش شیرازه، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری فارس به تشریح برنامه‌های نوروزی پرداخت و گفت: در سال‌های اخیر به دلیل ازدحامی که در طول نوروز برای تهیه بلیت ورودی اماکن و جاذبه‌های گردشگری روی می‌داد، امسال خوشبختانه از یکی دوماه قبل فروش بلیت به شیوه الکترونیکی در اماکن گردشگری آغاز شده که تا پایان نوروز این سامانه تکمیل می‌شود.

مصیب امیری افزود: در مجموعه و محور زندیه شیراز حدفاصل ارگ کریم خانی، موزه پارس و حمام وکیل ایستگاهی قرار دارد که بلیت مجموعه زندیه را مردم می‌توانند تهیه کنند ضمن اینکه در کنار گیشه‌ها و استندها، مسافران و گردشگران نوروزی می‌توانند بلیت موزه‌ها و فضاهای گردشگری را به شیوه اینترنتی خریداری کنند که قاعدتاً دیگر نیازی به حضور در صف‌های طویل نیست.

امیری ادامه داد: تمام تلاش ما این بوده در مجموعه‌های اصلی پاسارگاد، تخت جمشید، نقش رستم، آرامگاه سعدی، حافظ، مجموعه زندیه و حتی برخی شهرها مانند بیشاپور از این روش استفاده کنیم؛ تلاشمان بر این بوده که حداقل برنامه ریزی به شکلی انجام شود مردم در نوروز بتوانند بلیت‌هایشان را تهیه کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس درخصوص اعتبار زمانی بلیت‌های الکترونیکی گفت: قابلیت سقف زمان بندی برای بلیت الکترونیکی جاذبه‌های گردشگری وجود دارد و می‌توانیم زمان بندی کنیم که پس از یک ساعت از ورود به مکان از اعتبار خارج شود، البته این بستگی به برنامه ریزی دارد که در طول نوروز انجام می‌دهیم تا مردم راحت تر امکان استفاده از فضاهای گردشگری را داشته باشند و ممکن است سقف زمانی را بیش از یک ساعت برنامه ریزی کنیم.

تدارک اتوبوس گردشگری؛ مسافران به صورت گروهی از اماکن تاریخی بازدید کنند

وی از همکاری با شهرداری شیراز و بخش خصوصی در رابطه با کمپ‌های اقامتی به مناسبت نوروز خبر داد و گفت: برنامه ریزی شده که با اتوبوس‌های تدارک دیده شده توسط شهرداری با همکاری میراث فرهنگی مسافران نوروزی به صورت گروهی از اماکن تاریخی بازدید کنند؛ همراه این اتوبوس‌ها راهنماهای گردشگری حضور دارند که جاذبه‌های گردشگری و تاریخی را برای مسافران توضیح می‌دهند.

امیری هزینه استفاده از اتوبوس‌های گردشگری را در نوروز، ۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: توری که توسط این اتوبوس‌ها از صبح که گردشگران را سوار می‌کنند پس از بازدید از اماکن تاریخی، ظهر به حرم احمدبن موسی، شاهچراغ (ع) وارد می‌شود.

وی هزینه این تورهای شهری را اندک ارزیابی کرد و یادآور شد: گردشگران نوروزی به واسطه اتوبوس‌های گردشگری نیازی به قرار گرفتن در صف تهیه بلیت اماکن تاریخی ندارند درحالیکه خودروی زیادی وارد مراکز شهر نمی‌شود و به دلیل محدودیت پارکینگ در اکثر نقاط گردشگری، با ترافیک مواجه نخواهیم شد.

با سرشماره (USSD) راهنمای صوتی آثار تاریخی دریافت کنید

امیری درخصوص سامانه «QR Code» هم اعلام کرد: در مجموعه زندیه به ویژه موزه پارس اشیا با یک کد مشخص شدند که بازدیدکنندگان با تهیه عکس توسط گوشی هوشمند می‌توانند اطلاعات آنها را به دست بیاورند ضمن اینکه میراث فرهنگی در تفاهم با اپراتورهای تلفن همراه از جمله ایرانسل و همراه اول امسال گردشگران می‌توانند با یک سرشماره (USSD) راهنمای صوتی آثار تاریخی را دریافت کنند.

این درحالیست که به گفته مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری فارس، کسانی که بسته‌های همراه اول را داشته باشند می‌توانند به طور رایگان تا ۲ گیگ اینترنت رایگان در اماکن تاریخی بهره ببرند؛ تلاش مان بر این بوده که امسال به این روش‌ها اطلاع رسانی کنیم یعنی شاید بکارگیری راهنما مانند گذشته به مقیاس وسیع امکان پذیر نبوده هرچند که آنجا که لازم بوده راهنما گمارده‌ایم.

امیری چاپ بروشورهای راهنما در نوروز امسال را به دلیل هزینه بر بودن و رعایت حفظ محیط زیست خیلی مناسب ندانست و گفت: با توجه به اینکه همه به گوشی‌های هوشمند دسترسی دارند و روش‌های سریع و راحتی برای اطلاع رسانی به این وسیله وجود دارد، تا جایی که ممکن است به این سمت حرکت کردیم.

ارائه ۱۲ پیشنهاد برای بازدید از آثار جهانی فارس

وی با این وجود از تهیه بروشوری با عنوان «۱۲ پیشنهاد برای بازدید» خبر داد که از ۱۲ اثری الهام گرفته که ثبت جهانی شده‌اند و هریک از این آثار در این راهنما عکس و اطلاعات قرار گرفته است.

امیری «۱۲پ یشنهاد برای بازدید» را شامل تخت جمشید، پاسارگاد، باغ ارم، مجموعه ساسانی که دربرگیرنده کاخ ساسان در شهر سروستان، مجموعه فیروزآباد شامل آتشکده، قلعه دختر، شهر گور و نقوش برجسته تنگاب، شهر بی شاپور و نقوش برجسته تنگ چوگان و غار شاپور عنوان کرد و گفت: گردشگران به واسطه این راهنما هم با آثار ثبت جهانی فارس آشنا می‌شوند و هم از ظرفیت‌های گردشگری استفاده می‌کنند در ضمن مهمانان نوروزی را می‌توانیم به شهرهایی که کمتر مورد بازدید قرار می‌گرفتند هدایت کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری فارس از ادامه جلسات خدمات سفرهای نوروزی تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: معمولاً از ۲۵ اسفندماه فعالیت‌های خدمات سفرهای نوروزی آغاز می‌شود و تا پایان تعطیلات نوروزی همه اعضای این ستاد همکاری لازم در جهت فراهم کردن شرایط اسکان، بازدید و دیگر خدمات سفر را انجام می‌دهند.

هیچ بنای تاریخی به روی گردشگران نوروزی بسته نیست

امیری در پاسخ به اینکه آیا نوروز امسال مکان تاریخی دراستان فارس وجود دارد که به روی گردشگران بسته باشد، گفت: همه مکان‌هایی که قابلیت بازدید دارند در نوروز باز هستند، اما ممکن است در برخی جاها مانند مجموعه جهانی تخت جمشید که یکی از کاخ‌ها سالهاست به دلیل حساسیت‌هایی که وجود دارد برای جلوگیری از آسیب‌ها، رفت و آمد گردشگران در این نقطه ممنوع می‌کنیم زیرا در نوروز به دلیل حجم بسیار بالای بازدیدکننده ممکن است آسیب رسان باشد ضمن اینکه با اقداماتی که از مدتها پیش برای ساماندهی انجام دادیم، نورپردازی، دوربین مداربسته و تعمیرات اضطراری و استحفاظی در بناها به شکلی کار صورت گرفته که از هر حیث آماده پذیرایی از گردشگران باشند اما به این معنی نیست که ۱۰۰ درصد ایده آل است؛ خوشبختانه هرسال نسبت به سال قبل کارهای خوبی انجام گرفته و روبه جلو بودیم وهنوز هم نیازمند اقدامات بیشتر هستیم که استان فارس را آن گونه که باید و شاید در تمام فصول سال به هم میهنان و گردشگران معرفی کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری فارس از باز بودن آرامگاه حافظ به طور ۲۴ ساعته در نوروز ۱۳۹۸ خبر داد و اعلام کرد: البته ساعت بیشتر اماکن تاریخی در این روزها افزایش یافته به حدی که گردشگران بتوانند به آسانی بازدید کنند، اما افزون بر حافظیه، آرامگاه سعدی هم به احتمال زیاد تا ساعت ۲۴ پذیرای گردشگران نوروزی است، البته این نیازمند بررسی بیشتر است که آیا با متقاضی بیشتری روبه رو هستیم.

وی همچنین درخصوص هتل‌ها و اقامتگاه‌های استان فارس در نوروز ۹۸ عنوان کرد: به هیچ عنوان در اوج سفر در هیچ کجا تخفیف ارائه نمی‌شود، اما در چندسال گذشته خوشبختانه نرخ هتل‌های استان معمولی بود و حتی سال ۹۸ هم رقم ناچیزی می‌باشد و شاید در حد تورم شاهد افزایش باشیم.

مهر

انتهای پیام/

نظرات بینندگان