کد خبر: ۱۲۸۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۰ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۷

اعتراض دانشجویان به اخراج پاکبان‌های شهرداری صدرا/ یکی از کارگران اخراج شده: سه ماه است حقوق نگرفته‌ام، شهردار می‌گوید شما بیخود کردید که اعتصاب کردید!

یکی از پاکبان های اخراج شده می گوید: عد از اعتصاب و تجمعی که به دلیل عدم پرداخت حقوق مقابل شهرداری صدرا داشتیم، شهردار در بین ما حاضر شد و گفت که شما بیخود کردید که اعتصاب کردید، پیمانکار جدید هم که بیاید می‌تواند شما را اخراج کند.
اعتراض دانشجویان به اخراج پاکبان‌های شهرداری صدرا/ یکی از کارگران اخراج شده: سه ماه است حقوق نگرفته‌ام، شهردار می‌گوید شما بیخود کردید که اعتصاب کردید!به گزارش شیرازه، مدتی پیش تعدادی از پاکبان‌های شهرداری صدرا که نسبت به عدم پرداخت حقوق خود اعتراض کرده بودند، اخراج شدند.

پس از انتشار این خبر، جمعی از دانشجویان دانشگاه شیراز پیگیر ماجرا شده و خود نیز به سراغ پاکبان‌ها رفتند، اعضای تشکل دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز مشروح گفت‌وگو خود با یکی از پاکبان‌های اخراجی را منتشر کردند که در ادامه بخشی از آن می آید.

سه ماه حقوق نگرفته‌ام، شهردار می‌گوید چرا اعتراض کردی؟!

این پاکبان به دانشجویان گفته بود: بعد از اعتصاب و تجمعی که به دلیل عدم پرداخت حقوق مقابل شهرداری صدرا داشتیم، شهردار در بین ما حاضر شد و گفت که شما بیخود کردید که اعتصاب کردید، پیمانکار جدید هم که بیاید می‌تواند شما را اخراج کند و به من هم ربطی ندارد و دستتان هم به هیچ جایی بند نیست.

وی ادامه داده بود: آیا شهردار این شهر به کارگرهایی که خدمت می‌کنند و در واقع جزئی از مردم این شهر هستند، باید چنین حرفی بزند؟ شهردار که حقوق بالایی می‌گیرد و زمستان‌ها زیر بخاری و تابستان‌ها زیر کولر نشسته و حقوقش را ماه‌به‌ماه دریافت می‌کند، چطور می‌تواند کارگری را که صبح‌ها دستانش داخل زباله است و انگشتانش از سرما یخ می‌زند درک کند، به من کارگری که 3 ماه حقوق نگرفته‌ام، شهردار باید بیاید و بگوید که تو بیخود کردی اعتراض میکنی.

زیر باران و بدون لباس بارانی باید کار کنیم

پاکبان اخراجی اضافه کرده بود: کمترین حقوق عادی ما رو هم رعایت نمی‌کنند، کارفرما موظف است مواقعی که هوا بارانی می‌شود به ما لباس بارانی و چکمه بدهد اما هیچ‌کدام از این‌ها را برای ما فراهم نمی‌کند و به ما دستور می‌دهد که باید زیر باران و بدون لباس بارانی کارتان را انجام بدهید؛ حتی ناظر به ما اجازه نمی‌داد زمانی که برای صرف صبحانه اختصاص داده ‌شده بود، یکجا بنشینیم و صبحانه بخوریم و ما را وادار می‌کرد که سرپایی صبحانه بخوریم و در آخر هم پیمانکار به راحتی گفت که دلم می‌خواهد و دستم باز است و شما را اخراج می‌کنم.

به گفته وی پیمانکار قبلی حقوق دی‌ماه را پرداخت نکرده و پیمانکار جدید نیز حقوق بهمن‌ماه را برای پاکبان‌ها واریز نکرده و با هیچ‌کدام از آن‌ها نیز قرارداد نبسته و تاکنون حق بیمه‌شان را نیز پرداخت نکرده است.

 نظارتی از طرف شهرداری بر عملکرد پیمانکارها نیست

پاکبان اخراجی یادآور می‌شود: برای پیگیری حقوقمان از پیمانکار قبلی به شهرداری مراجعه کردیم که شهردار در پاسخ گفت می‌خواستید خودتان از او بگیرید، درحالی‌که پیمانکار ضمانت‌نامه نزد شهردار دارد و تا وقتی حقوق ما را پرداخت نکند، شهردار نباید برگه تسویه‌حساب به پیمانکار بدهد و اگر پیمانکار هم حقوق ما را ندهد، شهرداری باید از روی همان ضمانت‌نامه حقوق ما را پرداخت کند.

وی تصریح می‌کند: متأسفانه احساس می‌شود که هیچ نظارتی از طرف شهرداری بر عملکرد پیمانکارها در زمینه چگونگی تعامل کارفرما با کارگر نیست، پیمانکار قبلی برای اینکه با ما قرارداد ببند، از ما سفته گرفت درحالی‌که هیچ جایی از کارگر سفته نمی‌گیرند و حالا هم که پیمانکار قبلی رفته، هنوز سفته‌های ما را پس نداده است.

وضعیت غم‌انگیز پاکبان‌ها که علاوه بر دریافت نکردن حقوق نسبت به مطالبه آن نیز محکوم به اخراج شدند، همچنین سوء مدیریت شهردار صدرا در این مسئله واکنش مرکز مطالبه‌گری و عدالت‌طلبی بسیج دانشجویی استان فارس را نیز در پی داشته است.

شهرداری شهر صدرا حقوق عقب افتاده پاکبان‌ها را پرداخت کند

میلاد حاجی‌زاده، دبیر مرکز مطالبه‌گری و عدالت‌طلبی بسیج دانشجویی استان فارس در نامه‌ای سرگشاده خطاب به شهردار صدرا اعلام کرد: با توجه به وضعیت معیشتی فعلی، شهرداری شهر صدرا با عمل به تعهدات خود، حقوق عقب‌افتاده پاکبان‌ها را پرداخت ‌نموده و افرادی که به دلیل اعتراض به‌حق خود از کار اخراج شده‌اند در اسرع وقت به کار قبلی خود بازگردند و ضمن برخورد لازم با خاطیان احتمالی از طریق رسانه‌های جمعی به مردم گزارش دهید.

در این نامه آمده است: طی چند روز گذشته خبری حاکی از عدم پرداخت حق‌الزحمه ماهیانه جمعی از کارگران عزیز و زحمت‌کش شهرداری شهر صدرا در رسانه‌ها منتشر شد که مع الاصف بعداً شنیده شد به دلیل اعتراض این خادمان بهداشت شهری به عقب افتادگی حقوق خود، تعدادی از آنان در آستانه سال جدید از ادامه کار هم اخراج شده‌اند. لذا ضمن اعلام انزجار از این‌گونه اعمال ناشایست، از جنابعالی انتظار داریم با توجه به وضعیت معیشتی فعلی، شهرداری شهر صدرا با عمل به تعهدات خود، حقوق عقب ‌افتاده این عزیزان را پرداخت نموده و افرادی که به دلیل اعتراض به حق خود از کار اخراج شده‌اند در اسرع وقت به کار قبلی خود بازگردند و ضمن برخورد لازم با خاطیان احتمالی از طریق رسانه‌های جمعی به مردم گزارش دهید.

لازم به ذکر است با توجه به حساسیت این موضوع که مصداق بارز نادیده گرفتن حقوق مستضعفین و بازی در پازل دشمنان قسم خورده انقلاب در جهت ایجاد ناامیدی در بدنه جامعه است، در صورت عدم اقدام لازم در زمان مشخص شده از سوی مجموعه متبوع جنابعالی، این مجموعه ضمن پیگیری این موضوع، اقدام انقلابی خواهد کرد.

رونوشت این نامه به امام‌جمعه شهر صدرا شیراز جهت پیگیری احقاق حقوق مستضعفین و شورای اسلامی شهر صدرا جهت پیگیری لازم نیز ارسال شده است.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
0
یکی باید به داد ضعفا برسد
اینکه فردی سه ماه حقوق نگیرد آنهم یک پاکبان خیلی سخت است خیلی ها چند روز که حقوق دیر می شود درمانده می شوند