کد خبر: ۱۲۸۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
طعم دلنشین نذر بهاری در مسجد رقیه شیراز:

شیرازی‌ها به «سمنوپزون» دعوتند

مراسم «سمنوپزون» یکی از برنامه‌های پرطرفدار مسجد الرقیه(س) شیراز است که 12سال تکرار شده است.
به گزارش شیرازه، پخت سمنو یکی از آداب دیرینه ایرانی‌ها در آستانه سال نو است. قرائت قرآن، قرائت حدیث شریف کساء، مداحی و تقسیم سمنو از بخش‌های مختلف این مراسم است. طعم دلنشین سمنو که یکی از شاخص‌ترین نذرها در آستانه فصل بهار به‌شمار می‌رود، نه تنها به عنوان یک خوراکی عیدانه بلکه به عنوان یک خوراک معروف فرهنگی و آیینی در خاطر خیلی‌ها ماندگار شده است.

در شیراز هم پخت سمنو قدمت زیادی دارد و خیلی از خانواده‌ها در خانه بزرگتر فامیل و یا خیلی از هم محله‌ای‌ها در مسجد محله خاطره هم زدن سمنوی نذری در نیمه‌های شب را در گوشه ذهن دارند. شاید بعضی خانواده‌ها با رخت بربستن بزرگترها از دنیا یا رفتن بزرگترهای مسجد دیگر فرصت تکرار این تجربه‌ها را نداشته باشند اما مراسم «سمنوپزون» یکی از برنامه‌های پرطرفدار مسجد الرقیه(س) شیراز است که 12سال تکرار شده است. تلاش هم محلی‌ها در این مراسم آئینی به فضای مجازی هم نفوذ کرده و پیج اینستاگرامی سمنی شیراز برای خیلی از شیرازی‌ها خاطره ‌سازی می‌کند. امسال هم مثل سال‌های گذشته در آستانه سال جدید اهالی این مسجد گرد هم آمدند و برای برگزاری این مراسم تلاش می‌کنند.

 


برای گفت‌وگو درباره این فعالیت خودجوش مردمی برای برپایی مراسم آئینی سمنوپزون با یکی از فعالان مسجد تماس گرفتم.

یک نذری شیرین

محسن برهانیان با لهجه شیرین شیرازی با شور و حرارت خاصی درباره صفر تا صد سمنو پزون توضیح می‌داد. برهانیان از همت اهالی برای تهیه گندم گفت و از نذوراتی که هرسال قطره قطره جمع می‌شوند تا 10 تن سمنوی نذری پخته شود. از گردو و بادام‌هایی که به عشق حضرت زهرا(س) در این اوضاع اقتصادی و قیمت سرسام‌آور خشکبار برای پخت سمنو اهدا می‌شوند. از تلاش بی دریغ بانوان مسجدی در هفته اول اسفند برای آماده کردن گندم‌ها و تلاش دوهزار نفری فعالان مسجد که چند روز است آغاز شده و تا زمان توزیع سمنوها ادامه دارد.

وی در خصوص جزئیات مراسم پخت ابراز داشت: مراسم پخت سمنو از ساعت صفر بامداد پنج شنبه 16 اسفند ماه آغاز می شود و حدودا تا ساعت سه صبح جمعه ادامه دارد. تمام هزینه‌های این مراسم به صورت مردمی تامین شده و هرکس با نیت خودش در این نذر بزرگ مشارکت کرده است. عموم مردم وقت نماز مغرب و عشاء شب جمعه می‌توانند در مراسم دعا و مناجات ویژه سمنوپزون شرکت کنند.

وی در خصوص مهمانان ویژه مراسم و شیوه توزیع سمنوهای نذری نیز پاسخ داد: ما از همه شهروندان دعوت می‌کنیم همه مهمان حضرت زهرا(س) هستند و برای ما مهمان ویژه محسوب می‌شوند. برای توزیع هم ابتدا بعد از نماز در خود مسجد سمنو را توزیع می‌کنیم پس از آن هم برای خیریه‌ها می‌بریم که به خانواده‌های تحت پوشش خود بدهند.

تنظیم صحبت‌های خاضعانه یکی از بچه‌های مسجد متناسب با ادبیات خشک حاکم بر فضای این روزهای خبرنگاری که سمت و جایگاه افراد بر کارنامه عملی غلبه دارد، کار آسانی نبود اما یکی از شیرین‌ترین لحظه‌های دوران خبرنگاری ام وقتی بود که خواستم سمت او را در این برنامه  بپرسم.

پرسیدم شما عضو هیات امنا هستید؟ گفت: نه در این مسجد همه کارها مردمی پیش می‌رود. مردم و هیات امنا نداریم همه در کنار هم تلاش می‌کنند. گفتم مسئولیت هماهنگی مراسم را دارید؟ پاسخ داد: هماهنگ کننده این مراسم خود حضرت زهرا(س) هستند. گفتم ذکر کنم مسئول اجرایی؟ گفت: نه کاکو! همه این افرادی که با جان و دل دارند کار می‌کنند خودشان مسئول اجرایی و خادم حضرت هستند. گفتم خودتان بگویید در مصاحبه بنویسم مسئولیت شما چیست؟ خیلی متواضعانه پاسخ داد: هماهنگی که دست خود حضرت مادر هست. مردم هم که خودشان کارهای اجرایی را از صفر تا صد انجام می‌دهند. قسمت‌های خوبش هم به من می‌سپارند مثلا کسی گردویی می‌آورد یا نقدا نذری می‌دهد من هم یک فضولی در گوشه و کنار کار می‌کنم. خدا از همه قبول کند.

وقتی که برهانیان سمت و جایگاهش را توضیح می‌داد تمام لحظاتی که از برخی مسئولان می‌خواهیم که سمت خود را اعلام کنند و آنقدر توضیحاتشان طولانی می‌شود که زمان معرفی از کل زمان مصاحبه بیشتر طول می‌کشد یا وقتی برخی مسئولین خودشان با خودشان مصاحبه می‌کنند با کلی عناوین پرطمطراق برای رسانه‌ها می‌فرستند که جالی خالی کارنامه عملی‌شان را پر کنند جلوی چشمم رژه می‌رفت.

کاش حضرت زهرا(س) نظر کنند و دوباره این حال و هوای مخلصانه فعالیت‌های مردمی به خیلی از جمع‌های مسئولانه و رسانه‌ای سرایت کند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان