کد خبر: ۱۲۸۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز:

شهرداری شیراز دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از مردم طلبکار است/ پرداخت بدهی سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی برای شهرداری سخت نیست!

معاون شهردار شیراز گفت: شهرداری شیراز بالغ بر سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد که البته این رقم تقریبا با بودجه شهر در یک اندازه است و پرداخت آن برای شهرداری سخت نیست.
به گزارش شیرازه، معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز در جمع خبرنگاران به تشریح عملکرد شهرداری شیراز در حوزه مالی پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

محمدهادی هاشم پور از افزابش ۳۱ درصدی تحقق بودجه شهرداری در سال ۹۷ نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از صد در صد از بودجه دو هزار و ۸۱۰ میلیارد تومانی شهرداری شیراز جذب شده است.

وی افزود:‌ در بعضی مناطق ۲۵۰ درصد و در برخی نیز کمتر از ۷۰ درصد جذب بودجه اتفاق افتاده است.

معاون شهردار شیراز بیان کرد: طی یازده ماه گذشته 3 هزار و 581 موافقت اصولی به میزان 3 میلیون و 115 هزار مترمربع زیربنا صادر شده این که عدد نسبت به سال گذشته با رشد بیش ۵۴ درصدی روبرو بوده است.

هاشم پور با اعلام اینکه لایحه بودجه سال ۹۸، سه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است، اظهار داشت:‌ در سال آینده نیز همچون سال ۹۷ بیشترین درصد بودجه مربوط به فعالیت های عمرانی خواهد بود که البته پروژه های نیمه تمام در اولویت شهرداری شیراز است.

وی درخصوص تفاوت بودجه سال جاری و آینده گفت: مهمترین تفاوت بودجه سال ۹۸، پیش بینی آغاز عملیات اجرایی 80 پروژه جدید در کلان شهر شیراز است.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز در ادامه سخنان خود به ذکر مطالبی درخصوص سومین برنامه پنج ساله توسعه کلانشهر شیراز پرداخت و با بیان اینکه این برنامه با اعتباری بالغ بر ۲۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به تصویب رسید، اذعان داشت:‌ برنامه پنج ساله براساس سناریوهای خیلی بدبینانه، بدبینانه، میانه و خوش بینانه در بخش های مختلف تدوین و تصویب شده است.

وی افزود: نگاه شهرداری در ردیف بودجه ساختمانی و استقراض خیلی بدبینانه، در ردیف مالیات بر ارزش افزوده و درآمدهای پوششی خوش بینانه و در بخش جذب سرمایه گذاری نیز میانه بوده است.
 
هاشم پور در پاسخ به اینکه آیا الزام شهردار درخصوص پرداخت حقوق کارکنان شهرداری قبل از حقوق مدیران عملی شده است یا نه، گفت: از آبان ماه تاکنون اول حقوق کارکنان پرداخت شده و بعد مدیران.

معاون شهردار شیراز همچنین با بیان اینکه مجموع حقوق های پرداختی ماهانه در شهرداری ۶۵ میلیارد تومان است که کمتر از ۳۵۰ میلیون تومان آن برای مدیران و مابقی برای کارکنان واریز می شود، اظهار داشت: حقوق‌ ها به ترتیب برای کارکنان سازمان پسماند، فضای سبز، مناطق شهرداری و سازمان‌ ها پرداخت می‌ شود.

وی تصریح کرد: حقوق شهردار شیراز کمتر از ۱۰ میلیون تومان است و حق الجلسه و کارانه برای وی واریز نمی شود.

هاشم پور در ادامه به بیان مطالبی درخصوص بدهی های شهرداری شیراز پرداخت و گفت:‌ شهرداری شیراز بالغ بر سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان ( هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بابت اوراق مشارکت، هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان جهت تسهیلات بانکی و ۸۰۰ میلیارد تومان نیز برای پیمانکاران) بدهی دارد که البته پرداخت این رقم برای شهرداری سخت نیست.

معاون شهردار شیراز بیان کرد:‌ به دلیل اینکه بدهی های شهرداری را نمی توان یک باره پرداخت کرد و امسال قادر به پرداخت آنها نیستیم، سود بانکی نیز شامل این تسهیلات می شود و بانک رقم سود را بالا می برد لذا آمار بدهی شهرداری در سال های آتی افزایش خواهد داشت.

وی همچنین به طلب های شهرداری شیراز اشاره کرد و با اعلام اینکه بیش از دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از شهروندان طلب داریم، گفت: شهرداری شیراز همچون دیگر ادارات ابزار قانونی برای دریافت طلب های خود از شهروندان ندارد اما اداراتی چون آب، برق و گاز درصورتی که مشترکینشان بدهکار باشند انشعاب آن ها را قطع می کنند.

هاشم پور با بیان اینکه ۴۵۰ هزار ملک در سامانه شهرداری ثبت شده است که عوارض تنها ۷۵ هزار ملک پرداخت شده و مابقی همچنان بدهکار هستند، افزود:‌ اگر شهروندان عوارض خود را به موقع پرداخت می کردند هیچ احتیاجی به استقراض و وام نداشتیم.

معاون شهردار شیراز با اعلام اینکه از ابتدای سال تاکنون هزار و ۹۰۰ فقره چک برگشتی داشته ایم، به مطالبات هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری از دستگاه های اجرایی اشاره کرد و اذعان داشت: ۱۵۱ میلیارد تومان از مطالبات شهرداری تهاتر شده و حدود هزار میلیارد تومان دیگر از این مطالبات طبق تاکید استاندار فارس و با رایزنی دستگاه های ذیربط تهاتر خواهد شد.

وی افزود: شهرداری شیراز بخاطر همراهی با فعالان اقتصادی، پیمانکاران و صاحبان املاک مورد مسیر به واگذاری اوراق بستانکاری اقدام کرده است.

هاشم پور در ادامه درباره امکان پاس نشدن این اوراق، بیان کرد: کل اوراق بستانکاری به ارزش ۴۷۰ میلیارد تومان است که تاکنون ۴۳۹ میلیارد تومان آن پاس شده است که تنها ۳۱ میلیارد تومان از آن باقی مانده است.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز گفت: ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خط دو قطار شهری شیراز نهایی شده است که بخشی از این اوراق تا انتهای سال جاری و بخش دیگری نیز در سال آینده منتشر و عرضه خواهد شد.

وی با اعلام اینکه تمام کمک و یارانه دولت به شهرداری ها در بحث اوراق مشارکت جمع شده است، اذعان داشت: دولت تعهد بازپرداخت 50 درصد اوراق را خواهد داشت.

هاشم پور بیان کرد: قبلا دو نوبت اوراق مشارکت برای قطار شهری منتشر شده است که 300 میلیارد از بدهی اوراق و بانک ها در سال جاری تسویه شده و امیدواریم که مابقی آن نیز تا انتهای خرداد سال آینده پرداخت شود.

معاون شهردار شیراز سهم درآمدهای پایدار از کل درآمدهای شهرداری شیراز را ۱۲ درصد عنوان کرد و گفت: این آمار نسبت به گذشته رقم خوبی است.

وی در انتها بیان کرد: عمده درآمدهای پایدار از مالیات بر ارزش‌افزوده، عوارض آلایندگی، عوارض نوسازی، عوارض صنفی، هزینه پسماندها و بهای خدمات است که به دنبال این هستیم بهای خدمات را افزایش دهیم و عوارض آن را از مصرف کننده نهایی دریافت کنیم.

نظرات بینندگان