کد خبر: ۱۲۸۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
آیت الله دژکام:

انتخاب رئیس قوه قضائیه حکیمانه بود/ اعتراض به بازنگری چندباره قانون

امام جمعه شیراز با اعلام اینکه رهبری در شایسته سالاری و سپردن کار به فردی کاردان در قوه قضائیه غوغا کرده اند، گفت: ایشان کاری که وظیفه خودشان بوده است را به خوبی انجام دادند و تمامی کارها از ناحیه رهبری حکیمانه انجام شده است.
انتخاب رئیس قوه قضائیه حکیمانه و غوغا بود/ اعتراض به بازنگری چندباره قانونبه گزارش شیرازه، آیت الله لطف الله دژکام هفدهم اسفندماه در ابتدای خطبه های نماز جمعه شیراز ضمن دعوت خود و نمازگذاران به رعایت تقوا و ایجاد و اجرای عدالت، به بیان نکاتی درخصوص امانتداری پرداخت و امانت داری را نشانه انسانیت دانست.

امام جمعه شیراز گفت: خیانت در امانت نشانه جهل است و اصلا نمی شود اسم آدم را بر روی کسی که امانتدار نیست گذاشت.

وی با اعلام اینکه امانت مصادیق متعددی دارد و شامل تمامی افراد در شرایط و جایگاه های مختلف می شود، به بیانات رهبر انقلاب خطاب به روحانیون در این خصوص اشاره کرد و اذعان داشت:‌ دین و دین داری امانتی در نزد روحانیون است این افراد همواره باید یاد بگیرند و یاد بدهند و سکوت پیشه نکنند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به اینکه امروز روز بزرگداشت آیت الله ربانی است، بیان کرد:‌این عالم بزرگوار شهره بود به اینکه حرفش را می زند ولو اینکه بگیرند و بزنند و شکنجه کنند.

دژکام با تاکید بر اینکه جامعه نباید ضرر کند لذا آنچه که لازم است باید گفته شود، اظهار داشت:‌ امروز در جهانی که دوره اطلاعات و اطلاع رسانی است و این همه ابزار در اختیار عموم جامعه قرار دارد و همه حرفشان را می گویند.
 
وی از وجود این تکنولوژی به عنوان فرصتی یاد کرد که می توانیم در آن از دین بگوییم و افزود:‌ اگر سکوت کنیم و حرف دین را نگوییم خیانت کرده ایم.

 امام جمعه شیراز از مسئولیت هایی که بر عهده همه و مسئولین نظام قرار دارد به عنوان امانتی یاد کرد که باید به بهترین شکل انجام شود و بیان کرد: اینگونه نیست که بگوییم این شغلی است که گیر ما آمده است و بقیه آن را ندارند و به دنبال استفاده باشیم چرا که این مسئولیت ها طعمه ای برای انسان نیست.

دژکام با اظهار اینکه شاید عده ای بگویند حقوق ها ناچیز است و آنگونه که باید مسئولیت خود را انجام ندهند، اعلام کرد: شاید این صحبت درست باشد اما بالاخره این مسئولیت ها را پذیرفته ایم و بایستی این امانت را به بهترین شکل انجام بدهیم که اگر اینگونه نباشد خیانت کرده ایم.

وی با بیان اینکه امانت را به مزد حساب نمی کنند و ملاک انسانیت و رسم مردانگی است، افزود: خدا کند وضع دولت خوب شود و همه حقوق ها عادلانه پرداخت شود که البته ان شاءالله در آینده شاهد این موضوع خواهیم بود.

استاد دانشگاه شیراز گفت: همه افراد جامعه اماناتی بر عهده دارند؛ به عنوان مثال انتخابات امانتی بر عهده مردم است که بایستی بهترین فرد را انتخاب کنند و فردی را برای ریاست برگزینند که از عهده مسئولیت ها بربیاید و عدالت را در جامعه به اجرا در بیاورد نه اینکه خراب کند این رسم امانتداری است و نباید این ها را با دموکراسی اشتباه بگیریم اسلام چارچوب مشخصی دارد.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: در هفته گذشته به وظایف مردم و سه قوه درخصوص اجرای عدالت در جامعه اشاره کردیم که باید مسئولیت های خود را به خوبی انجام بدهند چرا که در مجموعه جمهوری اسلامی دارند حکومت کنند.

 دژکام اظهار داشت: چگونگی اجرای عدالت در بحث قوه مجریه خودش محل بحث است به نظر می رسد ما در خیلی زمینه ها حتی در نظریه پردازی کوتاهی می کنیم و این در حالی است که دیگر باید به مقوله اجرا بپردازیم.

نماینده ولی فقیه در فارس گفت:‌ فردی که بر صندلی مجلس تکیه می دهد باید نوامیس الهی که عدل مهمترین آن است را چنان دریافته باشد و در کار خود دقیق باشد که بگوییم این فرد بهترین است و بهتر از او نخواهد آمد.

وی بر بازنگری چندباره قانون اعتراض کرد و اظهار داشت:‌ مگر این ملت چقدر فرصت دارد که بخواهد رای بدهد، افرادی بیایند و دوباره قانون را بازنگری کنند!

استاد دانشگاه شیراز در ادامه به انتخاب رئیس قوه قضائیه توسط رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: ایشان کاری که وظیفه خودشان بوده است را به خوبی انجام دادند و تمامی کارها از ناحیه رهبری حکیمانه انجام شده است.

دژکام با تاکید بر شایسته سالاری و سپردن کار به فردی کاردان، با اعلام اینکه رهبری در این مقوله غوغا کرده اند، اظهار داشت: در سخنان رهبر انقلاب خطاب به رئیس جدید قوه قضائیه آمده است که «دستگاه عدالت باید دوران جدیدی را که زیبنده گام دوم انقلاب است را با قدرت و جدیت آغاز کند».

وی همچنین بیان کرد:‌ رهبری، آقای رئیسی را فردی دارای سوابق طولانی در سطوح مختلف قوه قضائیه و آشنا با همه زوایای آن دانستند و گفتند که وی علاوه بر اینکه درکنار فقاهت از تحصیلات حقوقی، دانش و تجربه برخوردار است، سلامت ، امانت و کارآمدی خود را در مقاطع گوناگون خدمت نشان داده است.

امام جمعه شیراز اظهار داشت: رهبر انقلاب اسلامی از قوه قضائیه به نام دستگاه قضائی یاد کردند و یک سری تکلیف برای دستگاه قضائی عنوان کردند که مردمی بودن، انقلابی بودن و ضد فساد بودن از جمله آنها است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از نیروی صالح، بکارگیری از جوانان صالح، انقلابی و فاضل، گسترش عدالت و نظارت بر اعمال قانون در مجموعه قضائی از دیگر تاکیدات رهبری بود.
نظرات بینندگان