کد خبر: ۱۲۸۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۳ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
در مراسم تکریم رئیس و معارفه سرپرست سازمان صمت فارس مطرح شد؛

اختصاص 20هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تامین مواد اولیه/ اعتراض به وجود تبعیض در پرداخت تسهیلات به صنعتگران

پارسایی با اشاره به پرداخت 200میلیارد تومان از تسهیلات بخش تولید به خودروسازان، وجود تبیعض در پرداخت تسهیلات به صنعتگران را ناعادلانه و آزاردهنده دانست.

به گزارش شیرازه، ایرج موفق، مدیر امور استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در مراسم تکریم رئیس و معارفه سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با اعلام اینکه حجم تجارت برای توسعه روابط تجاری بین ایران و عراق به 20 میلیارد دلار افزایش یافته اظهار امیدواری کرد که فارس از این سهم شرایط بهتری برای خود ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل تولید به استان‌ها ابلاغ شد، اظهار کرد: تفویض اختیارات از مسائل مهمی است که تمام اختیارات در مرکز به استان‌ها تفویض خواهد شد و تفویض اختیارات ثبت سفارشات به استان‌ها انجام شده است.

اختصاص 20هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تامین مواد اولیه

موفق اعلام کرد که با پیگیری‌های وزیر 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تامین مواد اولیه اختصاص یافته و ابلاغ شده و متقاضیان می‌توانند درخواست‌های خود را به سازمان تحویل دهند.

مدیر امور استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: بیش از 900 میلیون تومان از محل رونق تولید از ابتدای امسال تاکنون به بانک‌های عامل معرفی شده و حدود 35 درصد تخصیص یافته و امیدواریم این رقم با حمایت بانک‌ها از بخش‌های تولید و تجارت و اصناف افزایش یابد.

موفق، لازمه‌ تولید و اشتغال را برندسازی دانست و بیان کرد: مدیران دولتی و بخش خصوصی در استان فارس به سمت برندسازی حرکت کنند اگرچه کارهای خوبی در این زمینه انجام شده که باید ادامه یابد و با توجه به فعالیت 300 واحد صادراتی در فارس که 5 واحد صادرات خدمات فنی مهندسی فعالیت دارد نسبت به شرایط استان می‌تواند بیشتر شود و این تعداد افزایش پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه جلوگیری از صادرات مواد معدنی خام در دستور کار وزارتخانه است، تصریح کرد: امیدواریم صادرات مواد معدنی با فرآوری و افزایش ارزش افزوده به گونه‌ای انجام شود که استان فارس سهم بیشتری از ارزش افزوده مواد معدنی کشور را نصیب خود کند.

مدیر امور استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دکتر همتی بالاترین امتیاز ارزیابی در سطح کشور داشتند و رتبه یک روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت کشور را کسب کردند، اظهار کرد: مهندس رضازاده از سابقون سازمان و استان فارس است و با تجارب خوبی که دارد در این مدت که سرپرستی سازمان را تقبل کرده است امیدواریم به گونه‌ای عمل کند که شرایط از وضعیتی که هست عدول نکند و مرحله به مرحله در راستای توسعه گام‌های موثرتری برداشته شود.

انداختن توپ به زمین دلال و تحریم‌ حلال مشکل اقتصاد نیست

بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه در شرایط فعلی انداختن توپ مشکلات به زمین دلال و تحریم‌ها حلال مشکلات نیست، عنوان کرد: تمام بخش‌ها از دولتی و خصوصی و نمایندگان باید خود را مسئول بدانیم و تلاش کنیم تا فشارها بر مردم برداشته شود.

وی سازمان صنعت، معدن و تجارت سازمان را اثرگذارترین سازمان در وضعیت معیشت مردم دانست و افزود: باید بین بخش خصوصی و مسئولان این سازمان همگرایی و همراهی وجود داشته باشد. نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در عین حال که در انتخاب رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان دخالت نمی‌کنند اما بعد نظارتی را به طور جدی دنبال می‌کنند.

پارسایی با بیان اینکه مطرح شده که برخی نمایندگان به دنبال دادن رزومه برای انتخاب رئیس سازمان صمت در فارس هستند، تصریح کرد: من معتقدم انتخاب رئیس این سازمان باید بر عهده فعالین بخش خصوصی باشد هرچند این روال وجود ندارد.

عملکرد مدیران در شرایط جنگ اقتصادی باید متفاوت باشد

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شرایط کشور را نمی‌شود انکار کرد تاحدی که از آن به عنوان جنگ اقتصادی یاد شده و عملکرد و تلاش مدیران ما در شرایط جنگ اقصادی باید با شرایط نرمال و عادی متفاوت باشد.

وی با بیان اینکه ایجاد مانع برای فعالین بخش صنعت و تولید در زمان حاضر جایی ندارد، اظهار کرد: جذب سرمایه گذار بسیار دشوار و حتی غیرممکن است و باید دغدغه همگان برچیده شدن مشکلات در راه فعالین اقتصادی باشد حتی اگر لازم باشد مدیران از بخش‌نامه‌ها عبور کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: دستگاه‌های نظارتی شرایط فعلی را درک کنند و با مدیرانی که برای حل مشکلات استان و فعالین بخش صنعت و معدن و تجارت کار می‌کنند در چارچوب قانون همراهی کنند.

پارسایی با تاکید بر اینکه مدیران استان به ویژه سازمان صنعت، معدن و تجارت باید علاوه بر پاکدستی، جسارت تصمیم‌گیری در شرایط خاص را داشته باشند، بیان کرد: تجربه سه ساله من در مجلس گواه آن است که وزارت صمت و کمیسیون صنایع و معادن اگر بخواهند خیلی از مشکلات را می‌شود حل کرد و این نافی زحمات دوستان در این دو بخش نیست.

وی تصریح کرد: سودجویی دلالان و رانت خواران و مفسدین اقتصادی و سود اضافه بر کالا و غیره از جمله مشکلاتی است که این مسائل و مشکلات اقتصادی را تشدید می‌کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی به وجود تبعیض در بخش صنعت کشور اشاره و اظهار کرد: 200 میلیارد تومان از بخش تولید در حلقوم خودروساز ریخته شد و با وجود بدهی این بخش اما در حال دریافت 4 هزار میلیارد تسهیلات است.

پارسایی اضافه کرد: این در حالی است که تسهیلات اندک و با شرایط دریافت دشوار به صنعتگران فارس ارائه شده که این تبعیض‌ها آزاردهنده است، باید بودجه‌ها در مسیر عادلانه و درست هزینه شود.

مشکلات قانون انتزاع بررسی و رفع شود

محمدصادق حمیدیان، نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس نیز در این مراسم تاکید کرد: انتخاب رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان باید مشخص و مبرهن و با هدف توسعه استان اتفاق بیفتد نه برای خواست نمایندگان.

وی با اشاره به فعالیت سازمان صنعت، معدن و تجارت براساس قانون در دو بخش تولید و توزیع، عنوان کرد: با توجه به تضاد ذاتی که در نهاد صنعت، معدن و تجارت برای حمایت از تولید و توزیع وجود دارد باید قانون انتزاع که وزارت کشاورزی نتوانست آن را حل کند مورد بررسی قرار گیرد و مشکلات آن برطرف شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس تاکید کرد: مدیریت بر این سازمان دشوار است و گستردگی حوزه‌های تحت مدیریت آن نشان از پیچیدگی این سازمان دارد و درخواست بخش خصوصی این است که در انتخاب رئیس سازمان کسی از بدنه وزارت انتخاب شود که شاهد مشکلات بعدی نباشیم تا سازمان شکوفا شود و افراد از سایر دستگاه‌های غیر مرتبط جایگاه خوبی در این حوزه نخواهند داشت.

سهراب شرفی، رئیس خانه صنعت و معدن استان فارس نیز در این مراسم ابراز امیدواری کرد: مدیریت جدید با توجه به سعه صدر و تخصص و ارتباط گسترده و ارزشمندی که با بخش خصوصی و صنعتگران دارند روز به روز برای حل مشکلات بیشتر برنامه‌ریزی کنند.

شرفی خاطرنشان کرد: مدیر آینده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس باید از بدنه سازمان انتخاب شود تا دردآشنا باشد و مسائل و مشکلات را به خوبی رصد کند و در پی حل مسائل پیچیده اقتصادی، راهکارهای اجرایی و ارزشمند با محوریت حمایت بخش خصوصی ارائه دهد .

تاکید بر همکاری اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون برای حل مشکلات مردم

رئیس اتاق اصناف فارس نیز با اشاره به اینکه در چند سال تصدی دکتر همتی با تعامل اتاق اصناف و این اداره کل مشکلات زیادی که ممکن بود نگرانی ایجاد کند رفع شد، اظهار کرد: نظارت و نظم کنونی حاکم بر بازار مرهون این همکاری است .

سید محمود هاشمی با ابراز امیدواری از اینکه با تصدی مهندس رضازاده همان تعامل و هماهنگی با نظارت عالیه بر اصناف برای حل مشکلات تداوم یابد، بیان کرد: 70 هزار واحد صنفی در شهرستان شیراز فعالیت دارند که 44 درصد آنها تولیدی فنی و بیشترین آنها تولیدی خدماتی هستند و باید برای حل مشکلات آنها برنامه‌ریزی شود.

وی خاطرنشان کرد: اصناف و کسبه در دوران کنونی به توجه بیشتر نیاز دارند و به نفع دولت و ملت است ولی کم لطفی می‌شود و آن اعتماد را نمی‌توانید داشته باشید .

رئیس اتاق اصناف استان فارس با اشاره به تشدید تحریم‌های خارجی و مسائل و مشکلات داخلی ناشی از آن، عنوان کرد: اگر اصناف صبوری و همت و ایثار نداشته باشند مشکلات زیادی برای کشور به وجود می‌آید.

هاشمی تاکید کرد با وجود کنترل بازار و هماهنگی و تعامل بین اصناف و دولت و حتی اصناف و مجلس می‌توان از این ظرفیت بیشترین بهره‌برداری را کرد .

وی به تبیین برخی اقدامات انجام شده توسط اتاق اصناف فارس پرداخت و گفت: قوانین مورد نیاز برای اصناف به ویژه احکام مناسب در قالب دوره‌های آموزشی به آنها ارائه می‌شود که باید حد نصاب نمره را کسب کنند تا پروانه برای آنها صادر شود .

رئیس اتاق اصناف استان فارس به مسیر طولانی کسبه صدرا، زرقان و داریون برای حضور در کلاس‌های آموزشی در شیراز اشاره و اظهار کرد: برای تسهیل امور اصناف در این شهرها، نمایندگی صدرا و زرقان راه‌اندازی شد.

هاشمی اظهار کرد: با توجه به اینکه تنظیم بازار اهمیت زیادی دارد و اگر عمده فروشان مواد غذایی همکاری نمی‌کردند مشکلات و نگرانی برای مردم ایجاد می‌شد، مدیران باید برای جلب رضایت مردم بیش از پیش تلاش کنند و این تاکید مقام معظم رهبری است.

وی خاطرنشان کرد: اعتماد به سه بخش خصوصی اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و اتاق اصناف و همچنین تعامل و همکاری این سه بخش در کنار بخش دولتی می‌تواند بخشی از گرفتاری‌های مردم کم کند.

در این مراسم از علی همتی رئیس سابق سازمان قدردانی و رضازاده به عنوان سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس معرفی شد.

انتهای پیام


نظرات بینندگان