کد خبر: ۱۲۸۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۷ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
نماینده فائو در جمهوری اسلامی ایران در شیراز:

برای اعمال سیاست‌های فائو باید احاطه کامل به موضوعات داشته باشم/ پروژه ایران- فائو اصلاح نباتات و کشاورزی حفاظتی را دنبال می‌کند

بودِکِر با اشاره به پروژه بهره‌وری تولید گندم یا پروژه ایران سیمیت، گفت: ادامه فعالیت این پروژه از این پس با عنوان پروژه ایران- فائو و به مدت 5 سال خواهد بود.

برای اعمال سیاست‌های فائو باید احاطه کامل به موضوعات داشته باشم/ پروژه ایران- فائو اصلاح نباتات و کشاورزی حفاظتی را دنبال می‌کندبه گزارش شیرازه، گرولد بودکر، نماینده فائو در کشور ایران با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در شیراز دیدار کرد. نماینده فائو در ایران از نتایج این نشست را دستیابی به ایده‌های بسیار خوب در جهت تدوین برنامه‌هایش دانست و گفت: به عنوان مثال حفظ پایداری تولید مرکبات به منظور تامین امنیت غذایی و تغذیه سالم از جمله دیدگاه‌های حاصله بود.

وی با اشاره به این‌که مدت زمان کوتاهی است که در ایران فعالیت خود را آغاز نموده و به منظور اعمال سیاست‌های سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) باید احاطه کامل به موضوعات داشته باشد، تصریح کرد: چارچوب همکاری بین المللی فائو پروژه محور است و در حال حاضر نیز پروژه‌هایی از جمله مدیریت منابع آب، بهبود تولید دانه‌های روغنی و آبزی‌پروری برای بهبود تولید ماهی قزل‌آلا را در دست اجرا دارد.

او افزود: ما با سازمان جنگل‌ها پروژه‌ای را در زمینه مدیریت آبخیزداری در حال انجام داریم که هدف آن دید یکپارچه به کنترل آب و منابع آبخیزداری در ایران است تا تغییر الگوی بارش، سیلاب‌ها، تخریب و فرسایش خاک مدیریت و کنترل شود که این پروژه در حال نگارش است و شامل کنترل سیلاب، کنترل فرسایش خاک و کنترل رانش زمین می‌شود.

بودِکِر در ادامه با اشاره به پروژه بهره‌وری تولید گندم یا پروژه ایران سیمیت، گفت: ادامه فعالیت این پروژه از این پس با عنوان پروژه ایران- فائو و به مدت 5 سال خواهد بود.

این مقام مسئول به تغییرات اقتصادی و ژئوپلتیکال جهانی اشاره داشت و یادآور شد: این تغییرات باعث شد سند پروژه ایران سیمیت با هدف اطمینان از پیشرفت پروژه در شرایط فعلی و تامین امنیت غذایی و مواد مغذی در رژیم غذایی انسان‌ها بازخوانی شد.

او با بیان این‌که پروژه ایران-سیمیت اصلاح نباتات و کشاورزی حفاظتی را دنبال می‌کند، افزود: در برنامه‌ریزی جدید قالب پروژه ایران سیمیت ثابت می‌ماند و مواردی شامل سیاست‌ گذاری‌های کلی کشت به خصوص با نگاه به ترویج، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، توانمندسازی سازندگان ماشین‌آلات به‌نژادی و حفاظتی به این طرح اضافه می‌شود.

نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در ایران در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این‌که اخذ تصمیمات کشاورزان بسیار هوشمندانه است، یادآور شد: تدوین برنامه‌های کشاورزی از سوی این سازمان با در نظر گرفتن چالش‌ها و ریسک‌های پیش‌رو انجام می‌شود چرا که کشاورزی با فرصت معیشت مردم به طور مستقیم و غیر مستقیم در ارتباط است.

تکنولوژی تسطیح لیرزی از فارس به سایر کشورها انتقال داده شد

در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، هدف از این نشست را معرفی پتانسیلها و ظرفیتهای این استان به عنوان قطب کشاورزی کشور دانست و افزود: در این نشست اقداماتی که در تعاملات بین المللی امکان انجامش وجود دارد ارائه شد و با توجه به این‌که نماینده فائو در مراحل اولیه کار قرار دارد، این نشست در تدوین چارچوب و تعاملات راهگشا خواهد بود.

محمد مهدی قاسمی با اشاره به این‌که جهاد کشاورزی استان فارس یکی از سازمان‌های پیشرو در بکارگیری تکنولوژی‌های نوین است، افزود: به عنوان مثال دفتر فن‌آوری‌های نوین در سایر سازمان‌های کشاورزی کشور مشابه ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان این‌که به کارگیری IT و ICT را در رأس فعالیت‎‌های خود قرار داده‌ایم، تصریح کرد: این استان در ارائه و به کارگیری مکانیزاسیون در کشاورزی پیشرو بوده و از جمله تکنولوژی تسطیح لیرزی از این استان به سایر کشورها انتقال داده شده است.

او افزود: در تامین محصول سالم و گواهی شده که با سلامت مردم در ارتباط هست اقدامات و برنامه‌هایی خوبی در فارس صورت گرفته و آمادگی تبادل تجربه را داریم.

قاسمی تاکید کرد: آمادگی انجام تعاملات گستردهای با فائو را داریم و امیداوریم در شرایط فعلی کشور، از ظرفیت فائو در تامین تجهیزات به اجرای پروژه‌های مختلف کمک شود.

برچسب ها: شیرازه ، فائو ، بودکر ، کشاورزی
نظرات بینندگان