کد خبر: ۱۲۸۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز:

به دلیل فقدان شفافیت برخی مدیران موفقیت‌ها را به ‌حساب خود و ناکامی‌ها را به طرف دیگر نسبت می‌دهند

موسوی در ادامه بیان کرد: در لایحه بودجه ۹۷ تعدادی تکالیف بر عهده شهرداری گذاشته و مقرر شد که گزارش اجرای آنها را در فواصل زمانی پیش بینی شده به شورا ارائه کنند که متاسفانه شهرداری در تحقق عمده این تکالیف عملکرد خوبی نداشته است.
به گزارش شیرازه، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورای شهر شیراز شامگاه دوشنبه هجدهم اسفندماه در جلسه علنی شورای شهر شیراز به بیان نکاتی درخصوص انتصاب رئیس جدید قوه قضائیه و فرا رسیدن سال جدید و ورود مسافران نوروزی به شیراز پرداخت و گفت: در بخشی از حکم رئیس قوه قضائیه، مقام معظم رهبری به وظایف این قوه اشاره کرده اند و از مهمترین وظایف نامبرده را که در قانون اساسی نیز آمده مورد تاکید قرار داده  شده است.

سید عبدالرزاق موسوی با بیان اینکه گسترش عدل، احیای حقوق عامه و آزادیهای مشروع و نظارت بر اعمال قانون موجب اعتماد مردم و دلگرمی آنان به قوه قضائیه در حوادث و منازعات خواهد شد، اظهار داشت: رهبری، عدالت را گم شده امروز جامعه دانستند و اعلام کردند که مردم از تبعیض و بی عدالتی به شدت نگران هستند.

وی همچنین با اشاره به ادامه بیانات رهبری درخصوص گسترش عدل احیای حقوق عامه، آزادیهای مشروع و نظارت بر اعمال قانون اینها خواسته ی عمومی مردم است؛ قطعاً رعایت اینها موجب جلب اعتماد مردم و دلگرمی آنان به قوه قضائیه خواهد شد، افزود: هر کدام از ما به میزانی که در جامعه اختیارات داریم، چه انتخابی مانند اعضا شورا و چه انتصابی مانند مسئولان اجرایی و قضایی و مدیران شهرداری، همه ما باید بدانیم، ملزم به رعایت قانون و اجرای عدالت هستیم و قبل از اینکه دیگران را به رعایت آن دعوت کنیم. خود باید تلاش کنیم قانون و عدالت را رعایت کنیم.

عضو شورای شهر شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع نوروز پرداخت و با اعلام اینکه این روزها مسئولان و کارکنان در شهرداری شیراز مشغول آماده کردن شهر برای پذیرایی از میهمانان نوروزی هستند، ابراز امیدواری کرد که با همت همه مسئولان و مدیران شهری و مردم فرهنگ اصیل و مهمان نوازی شیرازی ها ضمن رعایت شرایط اقتصادی و توجه به هزینه کردها در عمل نشان داده شود.

موسوی در ادامه بیان کرد: در لایحه بودجه ۹۷ تعدادی تکالیف بر عهده شهرداری گذاشته و مقرر شد که گزارش اجرای آنها را در فواصل زمانی پیش بینی شده به شورا ارائه کنند که متاسفانه شهرداری در تحقق عمده این تکالیف عملکرد خوبی نداشته است.

وی با اظهار اینکه منکر تلاش های انجام شده در برخی از بخش های شهرداری در این جهت نیستیم اما موضوع مهم عدم تعهد بخشی از شهرداری به برنامه و پاسخگویی است، ابراز امیدواری کرد: در بودجه سال ۹۸ و در حالی که برنامه پنج ساله نیز به تصویب رسیده است و آن را باید مستند تصویب بودجه ۹۸ قرار دهیم شاهد اجرای دقیق بودجه و تقویت نظارت شورا باشیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز با بیان اینکه در لایحه بودجه سال آینده درآمد شهرداری سه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است، اظهار داشت: در بخش ساختمانی مبلغ هزار و ۱۹۲ میلیارد تومان، قسمت مالیاتی مبلغ ۴۲۸ میلیارد تومان، بهای خدمات ۲۰۰ میلیارد تومان، بخش استقراض ۵۵۰ میلیارد تومان و در بخش فروش اموال و درآمد ناشی از دارایی ها نیز مبلغ ۷۳۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

موسوی اذعان داشت: هزار و ۴۷۲ میلیارد تومان از منابع به صورت مستقیم و هزار و ۶۲۸ میلیارد تومان نیز به صورت غیرمستقیم دریافت می شود.

وی افزود: مردم با سختی و تحمل مشکلات این عوارض را پرداخت می کنند؛ عوارض دریافتی از  پیمانکاران را هم به صورت غیرمستقیم از مردمی که شرایط سخت اقتصادی را تحمل می‌کنند، اخذ می کنیم لذا ما و شهرداری به مردم مدیون و متعهد هستیم.

موسوی با اعلام اینکه هزار و ۴۷۲ میلیارد تومان از منابع به صورت مستقیم و هزار و ۶۲۸ میلیارد تومان نیز به صورت غیرمستقیم دریافت می شود، اذعان داشت: قبلا هم  متذکر شده ام که ما نمی توانیم وجوه دریافتی از مردم را به هر طریقی هزینه کنیم.

عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه درآمد نقدی شهرداری شیراز در سال جاری بالغ بر هزار و ۹۵۵ میلیارد تومان بوده که 665 میلیارد تومان از محل فروش املاک است، اظهار داشت: املاک سرمایه شهرداری است و باید صرف توسعه خدمات و آبادانی شهر شود ما نمی‌توانیم مالیات بر ارزش‌ افزوده و پول فروش آنها را صرف پرداخت حقوق و دستمزد کنیم.

وی اذعان داشت: ما و شهرداری و تمام نیروی انسانی باید در خدمت مردم باشیم، خدمت به مردم هم تعریف شده است البته این منحصر به دوره کنونی که شهرداری‌ها با مشکلات حاد مالی روبرو هستند و برخی از پرداخت حقوق هم عاجز هستند، نیست و در گذشته هم وجود داشته است ولی به هر صورت کار اشتباهی است.

موسوی با اعلام اینکه هزار و ۴۷۲ میلیارد تومان از منابع به صورت مستقیم و هزار و ۶۲۸ میلیارد تومان نیز به صورت غیرمستقیم دریافت می شود.، اذعان داشت: قبلا هم  متذکر شده ام که ما نمی توانیم وجوه دریافتی از مردم را به هر طریقی هزینه کنیم.

عضو شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه در سال ۹۸ باید ۶۸۲ میلیارد تومان به صورت مستقیم و حدود ۳۰۰ میلیارد تومان نیز به طور غیرمستقیم حقوق و دستمزد بپردازیم، بیان کرد: در شورای شهر شیراز نیز در ساختار و تعداد نیروی انسانی مشکل داریم لذا باید در هزینه کرد منابع مالی فقط مصالح عمومی را در نظر بگیریم.

این عضو شورا با تاکید بر پرهیز از ظلم و بی عدالتی، گفت: بودجه ترکیبی از درآمد و هزینه است و مهمترین اصل در مبحث بودجه اصل تعادل و برابری، لذا هزینه ها باید با درآمدها یکسان باشد.

وی افزود: در بودجه ۹۷ سازمان های شهرداری در برخی ردیف ها و کدها، مکلف به تأمین درآمد شده اند که متأسفانه عملکرد خوبی نداشتند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز کاهش هزینه ها، بهره وری، مصرف بهینه و کاهش هزینه های جاری را نشانه مثبت در بودجه دانست و تاکید داشت: یکی از منابع اصلی ما در هزینه ها حقوق و دستمزد و هزینه های نیروی انسانی است که در موضوع نیروی انسانی خیلی صحبت کرده ایم؛ متاسفانه ما نتوانستیم نیروی انسانی را ساماندهی کنیم.

موسوی درخصوص سامانه شفافیت گفت: سامانه شفافیت به همت شهرداری (سازمان فاوا) طراحی و در دسترس مردم قرار گرفت اما اصل کار این است که اطلاعات باید در سامانه بارگذاری شود، برخی اطلاعات را بارگذاری کرده‌اند اما مابقی چه؟ عدم‌بارگذاری اطلاعات یعنی عدم شفافیت، یعنی اینکه ما می‌ترسیم مردم بدانند چه می‌کنیم.

وی اظهار داشت: عدم‌ بارگذاری کامل اطلاعات در سامانه شفافیت یعنی سوء استفاده، رانت و دهن‌ کجی به شورا و خواست عمومی؛ شهرداری ملزم به این کار است و تأخیر به مفهوم عدم التزام به پاسخگویی و مردم است.

عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه شفافیت موجب جلب اعتماد مردم به شورا و شهرداری و جلوگیری از سوءظن و بدبینی است، اعلام کرد: به دلیل فقدان شفافیت به مناسبت‌های مختلف برخی مدیران قبلی و فعلی موفقیت‌ها را به ‌حساب خود و ناکامی‌ها را به طرف دیگر نسبت می‌دهند، همین‌جا از شهردار می‌خواهم گزارش مستند وضعیت مالی و عمرانی و اداری زمانی که شهرداری را تحویل گرفته است به شورا و مردم ارائه دهد؛ البته شورای شهر هم  باید این کار را انجام دهد تا امکان ارزیابی برای مردم فراهم شود.
نظرات بینندگان