کد خبر: ۱۲۸۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
گریزی به سیما و منظر شیراز در آستانه نوروز ۹۸؛

منظر شهری شیراز با فرهنگ شهر پیوند ندارد/ بی نظمی در مبلمان شهری

کارشناسان معتقدند، سیما و منظر شهری باید در پیوستگی با پیشینه تاریخی و فرهنگی باشد درحالیکه از این نظر شهر ادبی شیراز فاقد چنین یکپارچگی است.
به گزارش شیرازه، شیراز با دارا بودن پیشینه تاریخی غنی هنوز نتوانسته در بخش سیما و منظر شهری به ادبیات ویژه خود دست پیدا کند.

با نگاهی گذرا در شهر می‌توان چنین نتیجه گرفت که مبلمان شهری شیراز در بخش‌های مختلف دچار بی نظمی و بی شکلی است. تغییر سازه طاووس میدان قرآن شیراز به عنوان یک نماد شهری را شاید بتوان مصداق بارزی از بی توجهی و کم علمی نسبت به طراحی منظر شهری دانست که تصمیم گیرانش نتوانستند بین کلانشهر شیراز و چنین طراحی‌هایی پیوند فرهنگی و علمی برقرار کنند.

تابلوهای تبلیغاتی بی قواره‌ای که بدون هیچ پشتوانه علمی در هرکجای شهر نصب می‌شود، بوردهای تبلیغاتی بزرگ و متعدد در گوشه به گوشه شهر و… نشان می‌دهد هیچکدام پیوندی علمی و فرهنگی با شهر شیراز ندارد.

نایب رئیس کمیسیون حقوق شهروندی شورای اسلامی شهر شیراز ضمن تأیید عدم پیوستگی و ناهمگونی در ترکیب سیما و منظر شهری در کلانشهر شیراز، می‌گوید معماری و منظر شهری باید بتواند کلیت و یکپارچگی را در ساختار شهر فراهم کند.

لیلا دودمان با بیان اینکه منظر شهری در شیراز ۲ بستر طبیعی و فرهنگی دارد، ارزشمندی منظر شهری را حاصل تعادل بین این دو می‌داند ومی افزاید: هم‌آوایی بسترهای طبیعی و تاریخی فرهنگی شیراز، عامل کلیدی توفیق در ایجاد سیمای بصری مطلوب در ذهن ناظران است.

ابنیه با ارزش تاریخی از عناصر ویژه بستر فرهنگی شیراز محسوب می‌شود

به گفته این عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر شیراز، فضای سبز خاص، ارتفاعات زاگرس و رودخانه خشک از عناصر منحصر به فرد طبیعی و ابنیه با ارزش تاریخی از عناصر ویژه بستر فرهنگی شیراز محسوب می‌شود که در مجموع موجب شکل دهی به منظر شهری شده و این آثار با وجود توسعه شهر همچنان به صورت لکه‌هایی در جای جای شهر قابل رؤیت است.

وی حفظ و احیای هر کدام از عرصه‌های فوق با توجه به ماهیت و ویژگی‌های اختصاصی آن‌ها را به علاوه روابط آن با سایر بخش‌ها عامل مؤثری در تداوم تعادل بستر طبیعی و تاریخی و فرهنگی این شهر و نهایتاً ارتقا سیما و منظر شهری برشمرد.

عضو دیگر شورای شهر شیراز نیز با انتقادات نسبت به برخی از المان‌های شهری شیراز می‌گوید: ضروری است فضای بصری و همچنین المان‌های شهری مانند شیراز در مقیاس ملی و بین المللی طراحی و نصب شود.

سینا بنی زمانی در گفت و گو با خبرنگار ما، می‌گوید: دیده می‌شود طراحی و نصب برخی از بیلبوردهای شهری و المان‌ها کارشناسی نشده و این امر حتی می‌تواند به زیبایی شهر لطمه بزنند.

یک دانش آموخته طراحی و گرافیک نیز می‌گوید: امروزه به نظر می‌رسد نصب برخی از بیلبوردها و دیگر وسایل تبلیغاتی که در هر مکان نصب می‌شود بیشتر به به درآمدزایی آن توجه می‌شود تا اینکه به فضای بصری شهر لطمه وارد می‌کند یا خیر؟

محمود خادم صادق با تاکید بر اینکه حتی کارهای گرافیکی که بر روی آنها انجام شده بدون اعمال هیچ نظر کارشناسی صورت گرفته می‌گوید: نوشته‌های تبلیغاتی این بیلبوردها به طور میانگین ده‌ها سطر بوده که میزان استاندارد آن کمتر از این است زیرا مخاطب با گذر سریع از جلوی بیلبورد باید فرصت خواندن پیام‌ها و ذخیره سازی آن نوشته‌ها در ذهن خود را داشته باشد که با نوشتن این حجم از پیام این فرصت از رهگذر سلب می‌شود.

بیلبوردها به دست افراد تجربی طراحی می‌شود که هیچ اطلاعی از فونت و یا رنگ ندارند

این طراح و گرافیست همچنین با اشاره به اینکه به طور معمول این بیلبوردها به دست افراد تجربی طراحی می‌شود که هیچ اطلاعی از فونت و یا رنگ ندارند، تصریح کرد: با این تفاسیر و ارزیابی ساده از بیلبوردهای موجود در سطح شهر می‌توان دریافت که اکثر آنها پیام رسانی درستی نمی‌کنند و در این خصوص حتی می‌توان گفت مشکل طراحی تابلوها را باید یک معضل بزرگ ملی نامید.

خادم صادق یادآور شد: در این جریان از لحاظ نصب و طراحی تابلوهای تبلیغاتی می‌توان برای شیراز رتبه پایینی را فرض کرد زیرا تاکنون در این خصوص نگاه کارشناسانه‌ای نشده است و باید این معضل را با نظر کارشناسانه متولیان امر برطرف کرد و در این راه دانشگاه‌هایی که رشته‌های مرتبط با موضوع دارند کمک فکری مناسبی خواهند بود.

این دانش آموخته طراحی با اشاره به بوردهایی که به عنوان تلویزیون شهری در جامعه مطرح شده‌اند، می‌افزاید: عنوان تلویزیون شهری برای این بوردها درست نیست و تلویزیون شهری تعریف متفاوتی دارد.

خادم صادق در این رابطه اظهار کرد: از آنجایی که این بوردها به وسیله کامپیوتر کار می‌کنند باید به آنها بیلبورد دیجیتال گفته شود و به غیر از آن محل نصب و موضوعات نمایش شده از آن نیز باید طی کار کارشناسی معین شود.

وی اضافه کرد: بیلبوردهای دیجیتال برای نصب در بزرگراه‌ها طراحی شده و نصب آن نیز باید با نظر و بررسی طراحان شهری صورت گیرد تا کارایی لازم را داشته باشد.

این طراح و گرافیست گفت: در مکانی پرازدحام که همه می‌کوشند جایی برای خارج شدن از آن پیدا کنند دیگر جایی برای انتخاب یا تبلیغ محصول یا کالا نمی‌ماند و باید گفت در میدان و تقاطعی که هر خودرویی از یک مسیر در حال حرکت است نصب چنین بیلبوردهایی بیشتر موجب عدم تمرکز در رانندگی می‌شود.

وی در ادامه گفت: به طور معمول در پی باب شدن یک موضوع در ایران آن مسئله به شدت مورد استقبال قرار می‌گیرد و شهرستان‌ها نیز در این خصوص چشم به ایده‌های پایتخت دارند و برای خود ایده‌ای جدید اجرا نمی‌کنند که نمونه آن را در تلویزیون‌های شهری یا همان بیلبوردهای دیجیتالی می‌توان مشاهده کرد.

خادم صادق همچنین گفت: این شرایط را در شیراز نیز می‌توان مشاهده کرد زیرا شهر شیراز در انجام طرح و طراحی ایده‌ای پیش قدم نیست و جزو آخرین‌ها در این زمینه به شمار می‌آید.

این طراح و گرافیست همچنین بیان کرد: ساخت و نصب تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر جدای از معماری نیست و در واقع این امر یکی از زیر مجموعه‌های گرافیک بوده که از آن به عنوان گرافیک محیطی یاد می‌شود.

مهر

انتهای پیام/

نظرات بینندگان