کد خبر: ۱۲۸۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۶ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۷

سلامت سفر در سفرهاي نوروزي

در طول سفر قرار است، ماشین شما تبدیل به یک اتاق خانوادگی شود. این در حالی است که والدین به همراه فرزندان، باید ساعتی از طول سفر را در چنین مکانی به سر ببرند. پس برنامه ریزی و انجام یکسری کار‌ها قبل از حرکت می‌تواند سفر را برای شما دلچسب‌تر و خاطره انگیز‌تر کند.
به گزارش شیرازه، اگر شما از آن دست خانواده‌هایی هستید که برای تعطیلات برنامه ریزی کرده‌اید؛ خوب است که بدانید بهترین زمان برای برنامه ریزی ۲ الی ۳ روز قبل از سفر کردن است. چرا که اجرای برخی از موارد ایمنی باید چند روز پیش از حرکت کردن صورت گیرد. برنامه ریزی پیش از سفر به شما این امکان را می‌دهد تا قبل از رویارویی با هرگونه مشکلی در طول سفر آمادگی برخورد با آن را داشته باشید.

 از یاد نبرید که در طول سفر قرار است ماشین شما تبدیل به یک اتاق خانوادگی شود. این در حالی است که والدین به همراه فرزندان، باید ساعتی از طول سفر را در چنین مکانی به سر ببرند. پس برنامه ریزی و انجام یکسری کار‌ها پیش از حرکت می‌تواند سفر را برای شما دلچسب‌تر و خاطره انگیز‌تر کند.

در ادامه این مطلب، شما را با ۱۲ نکته اساسی و مهم سفر با خودروی شخصی آشنا می‌کنیم.

پیش بینی شرایط جوی و باز بودن جاده‌ها

یکی از مهم‌ترین موارد قبل از سفر با خودروی شخصی این است که از باز بودن راه‌ها و شرایط جوی مسیر خود پیش از حرکت باخبر باشید. چرا که دانستن این موضوع به شما کمک می‌کند تا در صورت نیاز سفرتان را لغو کرده و یا به آینده نزدیک موکول کنید. شما با یک جستجوی ساده می‌توانید از شرایط جوی چند روز آینده با خبر شوید. البته زنگ زدن به سامانه‌های راهداری نیز به شما کمک می‌کند تا از وضعیت راه‌ها و مسیر‌هایی که قرار است از آنجا تردد کنید با خبر شوید و در صورت مسدود بودن از مسیر‌های جایگزین استفاده کنید. البته امروزه با پیشرفت فناوری شما با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید به جواب سوال‌هایی که در این باره دارید برسید.

اطمینان حاصل کنید که ماشین تان سالم است

یکی دیگر از موارد که قبل از سفر باید مورد بررسی قرار بگیرد، وضعیت خودروی شماست. شما می‌توانید به کمک یک مکانیک با تجربه مواردی چون؛ وضعیت لاستیک‌ها، باتری، کمربندها، مایعات درون رادیاتور یا روغن موتور و حتی از وسیله‌های سرمایشی و گرمایشی خودروی خود را به خوبی مورد بررسی قرار دهید و در صورت مشکل، آن‌ها را بر طرف کنید. البته استفاده از نوع روغن موتور پیش از سفر به مکان‌های سرد و گرم کمی متفاوت است که امروزه ترکیبی از این دو نوع شرایط آب و هوایی را در یک نوع روغن خاص در نظر گرفته‌اند که شما دیگر با مشکل ویسکوزیته روغن روبه رو نخواهید شد.

قبل از حرکت خوب بخوابید

یک مورد بسیار مهم و حیاتی که سالانه جان هزاران نفر را در جاده می‌گیرد، خواب آلودگی است. اگر می‌خواهید در طول مسیر چرت نزنید، قبل از حرکت حتما خواب کافی را تجربه کرده باشید. البته در طول مسیر با توجه به ظرفیت و توانایی خود هر چند ساعت کمی استراحت کنید و با نوشیدن مایعات، قوای جسمانی خود را احیا کنید. استراحت کردن در بین مسافت‌های بلند خطر تصادفات ناشی از خواب آلودگی را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.

یک بسته اضطراری تهیه کنید

تهیه برخی از وسایل قبل از حرکت می‌تواند در طول سفر بسیار به کمک‌تان بیاید. وسایلی همچون؛ پتوی مسافرتی، یک عدد چراغ قوه، چند متر طناب محکم، لاستیک زاپاس، تلفن همراه، پاور بانک شارژ شده و یک جعبه کمک‌های اولیه که با موارد ضروری شارژ شده باشد در سفر‌های برون شهری می‌تواند به کار آید. البته سعی کنید، برخی از آچار‌های پر کاربرد و یک عدد انبر دست و پیچ گوشتی نیز همراه داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید برخی از مشکلات به وجود آمده را خودتان با ابزاری که دارید برطرف کنید. اگر در گوشی‌تان برخی شماره‌های اضطراری برای کمک رسانی را ذخیره نکرده‌اید، حتما پیش از حرکت آن‌ها را درون گوشی خود ذخیره کنید. معمولا وقتی حادثه‌ای رخ دهد استرس حاصل از چنین مشکلاتی باعث گیج شدن افراد می‌شود.

استفاده از کرم‌های ضد آفتاب و عینک آفتابی

سعی کنید پیش از حرکت برای تمام اعضای خانواده خود عینک آفتابی تهیه کنید. البته استفاده از کرم‌های ضد آفتاب، وقتی که قصد سفر به مناطق گرم را دارید، بسیار توصیه می‌شود. همچنین استفاده از کلاه‌های لبه دار برای بچه‌ها، وقتی که قصد پیاده شدن از ماشین را دارند بسیار توصیه می‌شود. یک نکته بسیار مهم در روز‌های گرم این است که به هیچ عنوان بچه‌های خود را تنها درون ماشین به حال خود رها نکنید. چرا که گرمای هوا درون ماشین محبوس و سر بسته اختلاف دمایی بسیار زیادی با بیرون ماشین دارد. این گرما به حدی شدید می‌شود که می‌تواند جان کودکان را بگیرید. از یاد نبرید که در روز‌های گرم سال تنها ظرف چند دقیقه فضای داخلی ماشین به حدی گرم می‌شود که امکان دارد فردی که در آن محبوس شده را به کام مرگ بکشاند.

حتما پیش از حرکت از قفل ضد کودک استفاده کنید

کودکان با توجه به کنجکاوی بسیار بالایی که دارند ممکن است در طول مسیر درب خودرو را باز کنند. همان طور که می‌دانید این امر می‌تواند باعث سقوط آن‌ها به جاده شود. البته کودکان ممکن است شیشه اتومبیل را نیز پایین بکشند. این امر نیز به تنهایی می‌تواند خطراتی را برایشان ایجاد کند. استفاده از دکمه قفل کودک به شما این امکان را می‌دهد تا با خیال راحت‌ مسافرت کنید.

هیچ وسیله‌ای را درون ماشین به حال خود رها نکنید

از یاد نبرید وسایلی که در فضای ماشین قرار دارند، اگر به خوبی مهار نشده باشند، در صورت ترمز ناگهانی می‌توانند به هر سو پرت شوند. اگر این وسایل محکم باشند به راحتی می‌توانند باعث آسیب سرنشینان خودرو به ویژه کودکان شوند. حتما اسباب بازی‌های کودکان که از استحکام بالایی برخوردار هستند را در صندوق عقب ماشین قرار دهید. البته مواردی چون لیوان‌های فلزی و یا شیشه و فلاکس چای را پس از مصرف در صندوق عقب ماشین نگه داری کنید. به هیچ عنوان راننده نباید در کنار پا‌های خود وسیله‌ای هر چند کوچک قرار دهد. چرا که در طول مسیر ممکن است؛ وسیله مذکور بین پدال ترمز و کف ماشین گیر کند و این امر به تنهایی باعث به وجود آمدن یک فاجعه بسیار بزرگ شود. البته وسایلی همچون چمدان‌ها، کالسکه‌ها و دیگر لوازم ضروری سفر را در صندوق عقب ماشین قرار دهید و در صورت پر بودن صندوق عقب آن‌ها را روی صندلی عقب به خوبی مهار کنید تا پس از ترمز ناگهانی، وسایل به سمت شما و یا سرنشینان عقب خودرو پرتاب نشوند.

درست نشستن در هنگام رانندگی

شاید کمتر کسی به این نکته توجه داشته باشد که تکیه زدن به فرمان در هنگام رانندگی می‌تواند باعث خواب آلودگی شما شود. اگر در هنگام رانندگی صاف ننشینید و کمرتان را خم کنید، این حالت به نوعی باعث تحریک شما برای خوابیدن می‌شود. سعی کنید با درست نشستن امکان هرگونه خواب آلودگی را از خود دور کنید تا به سلامت به مقصد برسید. البته گذاشتن پا روی پدال علاوه بر کم کردن عمر مفید کلاچ و ترمز می‌تواند باعث شل شدن اعضای بدن شما و در نتیجه به چرت زدن هنگام رانندگی منجر شود.

خیره نشدن به چراغ خودرو‌ها

معمولا رانندگی در شب بسیار سخت‌تر از روز است. حال اگر شما در هنگام رانندگی به چراغ‌های خودرو‌هایی که از روبه‌رو می‌آیند خیره شوید، کار دشوارتر می‌شود. از این رو توصیه می‌شود که هنگام رانندگی در طول شب وقتی احساس می‌کنید که چراغ ماشینی که از روبه‌رو می‌آید ممکن است، باعث آزار چشم شما شود، در چنین شرایطی بر احساسات خود کنترل داشته و به حاشیه سمت راست ماشین خود نگاه کنید تا بتوانید مسیر عبوری خود را به خوبی تشخیص دهید. پس از گذشتن ماشین روبه‌رویی به جاده نگاه کنید.

رعایت فاصله قانونی با خودروی جلویی

به طور معمول برای هر ۱۵ کیلومتر سرعتی که در جاده دارید، باید به اندازه یک ماشین با خودروی جلویی فاصله داشته باشید تا در صورت ترمز ناگهانی فرصت کافی برای توقف بدون برخورد با ماشین جلویی را داشته باشید. البته این میزان فاصله برای روز‌های خشک سال در نظر گرفته شده است با این تفاسیر در روز‌های بارانی و حتی در جاده‌های یخ زده شاید به بیش از دو الی سه برابر این فاصله برای کنترل بدون برخورد با خودروی جلویی نیاز داشته باشد.

در هنگام رانندگی حواستان به خودرو‌هایی که در کنارتان هستند باشد

برخی از تصادفات ایجاد شده در جاده‌ها به خاطر رانندگانی است که بدون هیچ گونه هشداری تغییر مسیر می‌دهند. اگر می‌خواهید با چنین ماشین‌هايی تصادف نکنید، قبل از سبقت گرفتن از آن‌ها فاصله عرضی را رعایت کنید. البته کمی دقت می‌تواند مشخص کننده رانندگی سالم یا ناسالم طرف مقابل نیز باشد. در هر صورت سعی کنید علاوه بر کنترل رانندگی خود حتما مراقب راننده‌های عبوری در مسیر خود نیز باشید.

در هنگام رانندگی جواب تلفن همراه را ندهید

اگر در شرایطی هستید که باید جواب تلفن همراه را بدهید، بهتر است در گوشه‌ای توقف کنید، سپس تلفن را جواب دهید. در غیر این صورت از همراه خود بخواهید تا جواب تلفن‌تان را بدهد. از یاد نبرید که صحبت کردن با تلفن همراه در طول مسیر یکی از بزرگترین عوامل ایجاد تصادفات جاده‌ای در دهه اخیر است.

انتهای پیام/



نظرات بینندگان