کد خبر: ۱۲۸۶۱۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۸ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۷

پرورشی سودآور و بی ضرر برای محیط زیست

بانوی شیرازی با راه اندازی تولیدی جدید هم خودش به سود رسیده و هم برای اعضا خانواده اش کارافرینی کرده است.
به گزارش شیرازه، برخی با شنیدن نامش وحشت می‌کنند و تصویری ناخوشایند در ذهنتشان شکل می گیرد، برخی هم ممکن است با دیدنش پا به فرار بگذارند. حشره‌هایی که دیدنشان هم برای عده‌ای سخت و عذاب آور است، حالا اگر بخواهد در برنامه غذایی تان قرار بگیرد چه احساسی پیدا می‌کنید؟
پرورشی سودآور و بی ضرر برای محیط ریست
 
اما نگران نباشید، هر چند این حشرات سرشار از پروتئین، مواد چرب و معدنی و مغذی هستند و خوردنشان از نظر بهداشتی هیچ منعی ندارد، اما دراین گزارش، قرار است به موضوعِ تولید سوسک‌هایی که غذای غنی و عاری از میکروب برای دام و طیور است بپردازیم.
گزارش ما درباره سوسک‌ها؛ این حشره‌های کوچک مشمئز کننده که کارشان به جایی رسیده کارشناسان سازمان بین المللی خواربار و کشاورزی (فائو) به اهمیت آن‌ها به عنوان تغذیه‌ی دام و طیور و حتی رفع سو تغذیه در انسان اشاره می‌کنند.
 
از ایده تا عمل
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز فارس ،در  جنوبی ترین نقطه شیراز، روستای کرونی ، به کارگاهی کوچک به سرپرستی بانویی کارآفرین دعوت شدم .
محصولات این تولیدی با دیگر جا‌ها متفاوت بود. رفتن به این کارگاه چند روزی ذهنم را مشغول کرده بود . حس کنجکاوی ام مرا بر آن داشت از نزدیک با کار عجیب این خانم آشنا شوم.پرورشی سودآور و بی ضرر برای محیط ریست
او با حشره‌ای سر و کار داشت که بیشتر افراد با شنیدن نامش حس بدی پیدا می‌کنند، اما این حشره روی دستش راه می‌رفت و او بدون هیچ ترس و واهمه‌ای به سوسک نگاه می‌کرد، او برایم از ایده اولیه اش گفت. اینکه می‌خواسته عقرب پرورش دهد و هنگام تحقیق ، مقاله‌ای درباره پرورش سوسک خانگی نظرش را جلب می‌کند. وقتی متوجه می‌شود این پرورش سوسک‌ها به سرمایه کلانی نیاز ندارد به فکرش می‌رسد به جای پرورش عقرب، غذای عقرب تولید کند .وقتی بیشتر تحقیق می‌کند به این موضوع می‌رسد که سوسک نه تنها غذای مورد علاقه عقرب است بلکه در صنایع طیور و آبزی پروری کاربرد دارد.
پرورشی سودآور و بی ضرر برای محیط ریست

صحبت هایش برایم جالب بود، مینا رضایی که در رشته هنر درس خوانده می‌گوید بعد از تحقیق و دیدن فیلم‌های آموزشی تصمیم می‌گیرد فکرش را عملیاتی کند. در این باره با همسرش مشورت می‌کند و هر دو در این زمینه شروع به تحقیق می‌کنند. به گفته این زن کار آفرین، این کار، چون با سرمایه کم راه می‌افتاد آن‌ها مشتاق‌تر می‌شوند ایده خود را عملیاتی کنند.

حشرات بهداشتی و مفید
سرمايه گذاری روی حشرات خوراكی به دليل نياز محدود به فضا، آب و زمان  سودمند است.
پرورشی سودآور و بی ضرر برای محیط ریست

سعید زارعیان همسر خانم رضایی که حالا کارشناس پرورش این حشره است می‌گوید: این سوسک‌ها با نوع فاضلابی اش فرق دارد. این نوع حشره با نام علمی اش melolontha Mmelolontha است در محیطی کاملا بهداشتی پرورش می‌یابند و تغذیه شان محصولات زراعی همچون کاهو، صیفی جات و هویج و سیب زمینی است و در مکانی کاملا بهداشتی و کنترل شده رشد می‌کنند.
پرورشی سودآور و بی ضرر برای محیط ریست

مینا رضایی درباره پرورش این نوع سوسک می‌گوید: این حشره تخم ریزی می‌کنند و تخم‌ها به لارو تبدیل می‌شوند؛ لارو‌ها در چند مرحله پوست اندازی می‌کنند و به مرحله فروش می‌رسند.
او می‌گوید لارو این حشره به صورت زنده و خشک هم قابل فروش است و به دلیل پرتئین بالا غذای خوبی برای گاو، ماهی و مرغ است.
وقتی پای حشرات هم به بازار فروش باز می‌شود
 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران، فهرستی از مشاغل خانگی را معرفی کرده که پرورش سوسک هم در این فهرست قرار دارد.
پرورشی سودآور و بی ضرر برای محیط ریست

مریم طاهری کارشناس تغذیه دام و طیور می گوید: این حشره غذای کاملی برای دام و طیور و ماهیان است. ۵۰ درصد پروتئین، ۲۶ درصد چربی و ۶ درصد پتاسیم دارد و در حجم کم همه نیاز حیوان را تامین می‌کند از طرفی این حشره دور ریزی ندارد و کود آن برای گیاهان مفید است بنابریان کاملا به صرفه است.
پرورشی سودآور و بی ضرر برای محیط ریست

محمد سعادتی کارشناسان پرورش حشره می‌گوید: کسانی که علاقه‌مند ورود به این کار هستند  امکانات خاصی نیاز ندارند و تنها باید اطلاعات تخصصی خود را در این زمینه بالا ببرند. او می گوید : در ایران چند مرکز پرورش حشره وجود دارد و برای صادرات آن به خارج از کشور هم اقداماتی صورت گرفته است. کشور‌هایی مانند عربستان، امارات، فرانسه، ایتالیا و آلمان مشتریان انواع حشرات هستند.
تولید حشره باید به‌صورت بهداشتی باشد و برای پرورش آن در ایران باید مجوز‌های لازم از سازمان نظام مهندسی، سازمان محیط زیست و وزارت جهادکشاورزی گرفته شود. به ویژه این موضوع در مورد سوسک بسیار ضروری است، زیرا سوسکی که برای خوراک دام نگه‌داری می‌شود باید عاری از هر گونه باکتری باشد.
پرورشی سودآور و بی ضرر برای محیط ریست

سعید سلطانی، رئیس اتحادیه دامداران ایران هم می‌گوید: با توجه به اینکه حشرات پروتئین دارند و جانوران و دام‌ها نیازمند تغذیه از پروتئین هستند می‌توان از حشرات به عنوان تغذیه دام استفاده کرد. اکنون طیور با ذرت، سویا و دام با جو، ذرت، سبوس وتفاله چغندر، تغذیه می‌شوند که بخشی از آن در کشور تولید شده و بخشی از آن از طریق واردات تامین می‌شود. هر سال حدود پنج میلیون تن جو به مصرف دام می‌رسد که یک پنجم آن به کشور وارد می‌شود و از پنج میلیون تن ذرتی هم که مورد استفاده دام قرار می‌گیرد تنها ۱ و نیم میلیون تن آن در کشور تولید می‌شود.
پرورشی سودآور و بی ضرر برای محیط ریست

رئیس اتحادیه دامداران ابراز امیدواری می‌کند با گسترش تحقیقات در زمینه پرورش حشرات بتوان آن را به عنوان منبعی برای تغدیه دام به‌کار گرفت. اکنون ۷۰ درصد هزینه تولید دام صرف مواد خوراکی دام می‌شود و هر قدر که بتوان خوراک ارزان‌تری برای دام تهیه کرد همان میزان می‌توان گوشت ارزان‌تری تولید کرد و در دسترس مردم قرار داد.
خانواده‌ای کارآفرین
زن و شوهر کارآفرین شیرازی برای اعضا خانواده شان هم ایجاد اشتغال کرده اند و خواهر، برادر و عروس خانواده هم در تولید شریکند.

پرورشی سودآور و بی ضرر برای محیط ریست
آقای زارعیان می‌گوید: شروع این کار سرمایه زیادی نمی‌خواهد و ما با ۵ میلیون تومان شروع کردیم و بیشتر هزینه هم صرف تهیه مکان مناسب، وسایل و ظروف مخصوص این کار شد و تهیه مولد فقط ۵۰۰ هزار تومان هزینه دربرداشت.
او می‌گوید هر کیلو لارو را ۸۰ تا صد هزار تومان در ایران به فروش می‌رساند، اما در خارج از کشور حکایت چیز دیگریست و صد گرم از این حشره شناخته شده تا ۱۰ دلار فروش می‌رود.
پرورشی سودآور و بی ضرر برای محیط ریست

به گفته کارآفرین شیرازی اگر زمینه صادرات فراهم شود مزرعه اش را توسعه می‌دهد و برای تعداد بیشتری اشتغال زایی می‌کند. زارعیان حتی برای توسعه این صنعت از کسانی که بخواهند این کار را شروع کنند حمایت می‌کند و مواد اولیه و خوراک حشره را در اختیارشان قرار می‌دهد و بعد از رسیدن به رشد مناسب آن‌ها را می‌خرد.
چترحمایت مسئولان بیشتر باز شود
پرورش حشره از جمله سوسک در ایران چندان رایج نشده است و برای کسب درآمد از این تولید نیاز به معرفی آن برای دامداران و آبزی پروران و همچنین حمایت مسئولان برای صادرات و تولید بیشتر است.
 رئیس اتحادیه نهاده‌های دام و طیور و آبزیان استان فارس می‌گوید:  در فارس سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰  تن کنستانتره برای خوراک دام و طیور و ماهیان وارد می‌شود که هر کیلو از آن حد اقل ۲ هزار تومان هزینه در بر دارد، رقمی حدود ۱۴۰ میلیارد تومان.
پرورشی سودآور و بی ضرر برای محیط ریست
 
بنابراین اگر بخشی از همین هزینه صرف معرفی و تلاش برای گسترش صنعت پرورش حشره‌ای مانند سوسک شود از میزان واردات غذای دام کم می‌شود و از طرفی پروتئین بالا با حجم کم و ارگانیک به دام و طیور می‌رسد.
خبرگزاری صدا و سیمای فارس
انتهای پیام/
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
میلاد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
0
با سلام و عرض ادب .
بنده از چه طریقی میتوانم با جناب سعید زارعیان کارفرین سوسک مال ورم ارتباط برقرار کنم؟
شماره تماس یا ادرسی را به بنده بدید
علی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
0
با ارز سلام از سایت خوبتان چطور می توان با آقای سعید زارعیان ارتباط بر قرار کنم آدس محل کار یا شماره تلفن دارید من بتوانم تماس بگیرم ممنون.
مهدی براتی سده
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
0
با ارز سلام از سایت خوبتان چطور می توان با آقای سعید  زارعیان ارتباط بر قرار کنم آدس محل کار یا شماره تلفن دارید من بتوانم تماس بگیرم ممنون.
شماره من



@baratisedeh. در تلگرام
عادل حیدری
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
0
سلام و احترام
من به پرورش حشرات خیلی علاقه دارم.حتی توی کوه نوردی با بیشترشون توی طبیعت روبه رو میشم
اهل نگهداری حیوانات خانگی هم هستم
میخواستم اگه اجازه بدید با تحقیق و پرسوجو
بتونم پرورش این سوسک هارو شروع کنم
فقط نمیدونم چجوری و از چه راهی باید انجام بدم
از کجا بخرم . چجوری پرورش بدم .و به کجا بفروشم
ممنون میشم راهنماییم کنید ارادت مند شما. عادل حیدری
یاسر شریعتی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
0
سلام
چطور میتونم با آقای سعید زارعیان ارتباط برقرار کنم
نیازمند راهنمایی و کمک هستم جهت راه اندازی این کسب و کار
عبدالرحمن پورعباسی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
0
سلام چطور میتونم با آقای سعید زارعیان ارتباط برقرار کنم
نیازمند راهنمایی و کمک هستم جهت راه اندازی این کسب و کار