کد خبر: ۱۲۸۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۸

سخنان ضد و نقیض درخصوص لایروبی مسیل ها

معاون سابق اجرایی و خدمات شهری شیراز با اعلام اینکه بر اساس آماری که هواشناسی ارائه داده بارندگی تا ساعتی که سیل اتفاق بیفتد ۱۶ میلی متر بوده است، گفت: ۱۶ میلی متر بارندگی نباید منجربه این حادثه می شده مگراینکه در بالادست آن اتفاق دیگری افتاده باشد.
به گزارش شیرازه، ظهر روز گذشته حادثه ناگواری در شیراز رخ داد و وقوع ناگهانی سیل، مسافران نوروزی و شهروندان شیرازی را دچار آسیب دیدگی کرد و تلفات جانی و مالی بسیاری به جای گذاشت.

درکنار تمامی امدادرسانی ها و تلاش برای برگرداندن شهر به حالت طبیعی، بایستی با بررسی علل وقوع این حادثه مانع رخ دادن اتفاقات ناگوار دیگری شد.

یک کارشناس حوزه شهری در گفتگو با شیرازه، درخصوص علت جاری شدن سیل گفت: در بین سال‌های 70 تا 72 که محوطه خواجوی کرمانی در حال بازسازی بود به دلیل اینکه کنار بنای دروازه قرآن مسیر سیلاب بوده، در زیر اتوبان احداث شده از لوله قطور استفاده کردند تا هنگام بارندگی و سیل آبی که از تنگه الله اکبر شیراز جاری می‌شود از مسیر لوله زیر اتوبان رد شود و بعد از بلوار چهل مقام به رودخانه خشک سرازیر شود. 

وی در ادامه بیان کرد: حال با توجه به جاری شدن سیل از مسیر ورودی شیراز دو احتمال وجود دارد؛ یا اینکه لوله ها لایروبی نشده اند و یا حجم آب آنقدر زیاد بوده که لوله سرریز کرده است.

از طرفی، رئیس کل دادگستری استان فارس دستور رسیدگی فوری به حادثه دیروز شیراز را صادر کرده بود و دادستان شیراز ملزم به پیگیری ماجرا شده بود.

علی القاصی مهر در روز گذشته اعلام کرده بود طبق تحقیقات اولیه مشخص شده بود که لایروبی نشدن رودخانه منتهی به دروازه قرآن توسط شهرداری و باز نبودن کامل مجرای عبور آب علت راه افتادن سیلاب مرگبار حاصله از بارندگی در کوه های اطراف بوده است.

وی، بی توجهی متولیان امر در حوزه شهرداری جهت پیش بینی و انجام اقدامات پیشگیرانه لازم درخصوص لایروبی و مهار سیلاب را را مورد اشاره قرار داده بود و اعلام کرده بود که این موضوع در جالی اتفاق افتاده بود که هواشناسی از یک هفته گذشته هشدارهای لازم درباره بارندگی شدید در شیراز را اعلام کرده بود.

به گزارش شیرازه، برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص صحت و سقم لایروبی نشدن فضای انتقال سلاب به رودخانه خشک، با شهردار و معاون خدمات شهری شیراز تماس گرفتیم اما علیرغم تلاش های صورت گرفته پاسخی دریافت نکردیم لذا به گفتگو با معاون سابق خدمات شهری شیراز که پیش از محمدحسن حسن پور، به مدت هفت سال در معاونت خدمات شهری شهرداری شیراز مشغول به فعالیت بوده است پرداختیم.

رمضان امینی با بیان اینکه تمامی مسیل ها و حوزه های آبریز شیراز (رودخانه خشک، رودخانه چنارراهدار، تنگه الله اکبر، بخشی که از سعدی و گلستان می آید و به رودخانه خشک منتهی می شود) مشخص هستند، اظهار داشت: در شیراز بالای ۱۸۰ کیلومتر کانال سرپوشیده در مسیل های مختلف داریم که این کانال ها بخشی از آنها هستند.

معاون سابق شهردار شیراز با اعلام اینکه لایروبی وظیفه شهرداری است و شهرداری متناسب با نقشه هایی که دارد سالانه این لایروبی را انجام می دهد اگر انجام ندهد که مشکل درست می شود، تاکید داشت: این مسیل ها به صورت سالانه و در زمان اضطرار به لایروبی و مراقبت نیاز دارند.

وی افزود: همه می دانند و در تاریخ شیراز نیز وجود دارد که دروازه قرآن مسیل بوده است و در سالهای گذشته یک حوضچه آرامش ایجاد و لوله گذاری انجام شده که سیلاب را به رودخانه خشک هدایت کند.

معاون سابق اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز با تاکید بر اهمیت لایروبی و رسیدگی به کانال ها و حوضچه آرامش، گفت: این مسیل ها باید به طور مداوم مخصوصا در زمان بارندگی رصد و بررسی شوند و زباله ها از مسیل خارج شوند تا سیلاب سرریز نکند و از مسیر خود خارج نشود.

امینی خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعاتی که از گذشته دارم پاکسازی مسیل ها در بالا دست، پایین دست و دیگر بخش ها به طور کامل لایروبی می شدند و حتی ماشین های سنگین، بیل مکانیکی و پاکبان ها برای پاکسازی کانال در شرایط اضطراری به طور دائم مستقر بودند.

وی اذعان داشت: شهرداری در گذشته برای جلوگیری از ورود زباله خشک مثل شیشه، کاغذ، پلاستیک و غیره به مسیل، اقدام به نصب دریچه برای کانال های سربسته کرده است که لازم است کنار دریچه ها نیز پاکسازی شوند.

معاون سابق شهردار شیراز با تاکید بر اینکه اطلاعی از زمان لایروبی در دوره مدیریت فعلی ندارم، اظهار داشت: اینکه لایروبی انجام شده یا نه و اصلا آورد سیل چه میزان بوده همگی از لحاظ فنی و کارشناسی قابل بررسی است.

وی با اعلام اینکه بر اساس آماری که هواشناسی ارائه داده بارندگی تا ساعتی که سیل اتفاق بیفتد ۱۶ میلی متر بوده است، افزود: ۱۶ میلی متر بارندگی نباید منجربه این حادثه می شده مگراینکه در بالادست آن اتفاق دیگری افتاده باشد.

به گزارش شیرازه، عده ای کیوسک نیروی انتظامی واقع در دروازه قرآن را مانع لایروبی کردن عنوان کرده بودند که برای اطلاع از صحت آن، موضوع را از معاون سابق شهردار شیراز جویا شدیم؛ امینی با بیان اینکه هیچ کسی در زمانی که ما بودیم مانع لایروبی نشده است و الان هم بعید می دانم کسی مانع شده باشد، اظهار داشت: نقطه استقرار کیوسک در یک محل کارشناسی و درستی برای آن موضع نیست و اگر کیوسک، از این مکان برداشته شود قدرت مانور و اقدامات ماشین آلات، تجهیزات و امکانات شهرداری برای انجام عملیات لایروبی راحت تر خواهد بود.

نایب رئیس شورای شهر شیراز روز گذشته در مصاحبه تلویزیونی با بیان اینکه شهرداری شیراز لایروبی کانال ها را به خوبی انجام داد و اطلاع رسانی ها کامل بود، اعلام کرد: حجم بارش زیاد در دقایقی کوتاه در حوزه آبریز شمالی باعث وقوع این حادثه شد.

ابراهیم صبوری با اظهار اینکه ما در منطقه سعدی نیز چنین سیلی را داشتیم اما به دلیل اینه مردم در خانه های خود بودند مشکل خاصی نداشتیم، گفت: مسافران نوروزی و شهروندان در دروازه قرآن غافلگیر شدند و این اتفاق ناگوار تلفات بسیاری داشت.

وی افزود: دست طبیعت خبر نمی کند و حوادث ناگهان رخ می دهند و این موضوع بدین معنا نیست که بگوییم مسیل ها لایروبی نشده بودند.

عضو شورای شهر شیراز به استقرار کانکس هایی در دروازه قرآن اشاره و بیان کرد: این کانکس ها مورد تائید شهرداری نبوده و وجود آنها مزاحمت در زمان لایروبی دارد که البته نامه نگاری های بسیاری در این راستا صورت گرفته است.
نظرات بینندگان