کد خبر: ۱۲۸۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۱ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
امام جمعه شیراز:

غاصب و متملک مسیر رودخانه بی تقوایی کرده است/ مدیران و مسئولان بایستی در اولویت خرج بندی و هزینه هایشان اول ایرادات شهر را رفع کنند

امام جمعه شیراز با بیان اینکه غصب کردن و تملک مسیر رودخانه حرام است، گفت: هر کسی ( ارگان دولتی باشد یا مردم) مسیر رودخانه را غصب کرده و مرتکب این اشتباه شده بی تقوایی کرده است.
به گزارش شیرازه، آیت الله لطف الله دژکام نهم فروردین ماه در ابتدای خطبه های نماز جمعه شیراز با بیان اینکه داریم ایام پایانی ماه رجب را پشت سر می گذاریم به مناسبت های این روزها اشاره کرد و گفت: شهادت امام موسی کاظم (ع) در بیست و پنجم رجب را در پیش داریم که این روز را به محضر حضرت شاهچراغ (ع) تسلیت عرض می کنیم.

امام جمعه شیراز با اعلام اینکه عید مبعث در بیشت و هفتم رجب را در پیش رو داریم ضمن تبریک این عید، بیان کرد: اگر مبعث نبود ما انسانها به طور کلی معنویت و حقیقت را فراموش کرده بودیم.

وی افزود: دین های دیگری که زنده هستند، حیات خود را بدهکار پیامبر اکرم (ص) و قرآن هستند زیرا این هیمنه قرآن است که ارزش و قداست آنها را نگاه می دارد و اگر قرآن نبود این دین ها به دلیل تحریف هایی که در آنها به وجود آمده بود الان دیگر وجود نداشتند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با قرائت آیه ۹۶ سوره اعراف « وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ؛ و اگر مردم شهر‌ها ایمان آورده و به تقوا گراییده بودند قطعا برکاتى از آسمان و زمین برایشان مى‏ گشودیم، گفت: خداوند در این آیه قول برکات آسمانی را به کسانی که ایمان آورده و تقوا پیشه کرده اند داده است.

دژکام با تاکید بر اهمیت درک ایمان، بیان کرد: انسان تا ایمان نیاورد به انسانیت نمی رسد.

وی اظهار داشت: انسان در بین مخلوقات خداوند دارای کرامت و ارزش است اما این کرامت زمانی معنا پیدا می کند که انسان ایمان می آورد در غیر این صورت تفاوتی با حیوانات ندارد.

امام جمعه شیراز به جنگ ها و جنایات مختلفی که منجربه کشته شدن تعداد زیادی از انسانها شده است اشاره کرد و گفت:‌در جنگ ویتنام و دیگر جنگ هایی که میلیون ها انسان کشته شده می بینیم که تنها چند نفر عامل این جنایات بوده اند و نداشتن ایمان علت آن است.

دژکام با اعلام اینکه وقتی ایمان نباشد انسانیت گم می شود، اذعان داشت: کسی که ایمان آورده اما در عمل تقوا ندارد خودش را از برکت محروم کرده است.

نماینده ولی فقیه در فارس اظهار داشت: برکت یک کلمه آشنایی در فرهنگ ما است و خداوند نیز برکت را به کسی می دهد که دو مقوله ایمان و تقوا را داشته باشد.

وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درخصوص برکات آسمانی (برکت آسمانی یعنی معنویت)، بیان کرد: معنویت و قرب به خداوند متعال همان برکت است اما ما گاهی این مسئله را فراموش می کنیم و دین به ابزاری برای برای گذراندن دنیا تبدیل می شود و این در حالی است که اگر ما دین را درست بفهمیم می بینیم که دین آمده تا ما را از مسیر دنیا سالم به بهشت برساند.

غصب کردن مسیر رودخانه نمونه ای از کارهای حرام است
امام جمعه شیراز دوری از کارهای حرام را از مصادیق برکت دانست و گفت: یکی از کارهای حرام غصب است، غصب کردن مسیر رودخانه نمونه ای از کارهای حرام است.

دژکام با اشاره به سیل اخیر شیراز، تصریح کرد: هر کسی ( ارگان دولتی باشد یا مردم) مسیر رودخانه را غصب کرده و مرتکب این اشتباه شده بی تقوایی کرده است.

وی افزود: باران رحمت نازل می شود و بجای اینکه مردم شاد باشند نگران و گریان می شوند؛ چه زمانی خدا اجازه داده که مسیل را غصب و تملک کنیم؟

نماینده ولی فقیه در فارس در ادامه سخنان خود، بیان کرد: عزت، استقلال و هر چه بخواهیم را تنها خداوند اعطا می کند نه هیچ کسی دیگر و ما نباید ناسپاس باشیم از اینکه به در خانه خدا رفته ایم و هر چه داریم از اوست.

تاکید بر رعایت تقوا در ارسال اجناس باکیفیت به دیگر کشورها
امام جمعه شیراز درخصوص شعار سال (رونق تولید ملی) گفت: همانگونه که شیراز در ۲۰۰ سال گذشته مرکز تجاری دنیا بوده است الان هم می تواند اینگونه باشد، تنها باید به ظرفیت داخلی و توان خود اعتماد داشته باشیم و در تولیدات و صادرات خود به بازارهایی که درشان به روی کالاهای ما باز است انصاف و تقوا را رعایت کنیم.

دژکام بیان کرد: در ارسال اجناس جانب تقوا را رعایت کنیم و جنس خوبی بفرستیم.

وی اظهار داشت: ان شاءالله در سال جاری پیرو شعار سال گام برداریم و در سایه ایمان، تقوا، تلاش همگانی و مدیریت خوب مسئولان به نتیجه های خوبی برسیم.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه بازگشت همه ما بسوی با همه امتحان هایی که پس داده ایم بسوی خدا است، گفت: هیچ کسی نمی تواند بگوید من امتحان نشده ام چرا که تمامی لحظات زندگی ما امتحان است و مهم این است که به خوبی از عهده زندگی بر بیاییم.

دژکام با اظهار اینکه سیلی که در شیراز و دیگر نقاط کشورمان آمد امتحانی برای همه بود، ضمن عرض تسلیت به عزیز از دست دادگان و مصیبت دیدگان اظهار داشت: این افراد داغدار و مصیبت دیده اولین گروه آزمایش شده الهی هستند که بجز صبر کردن چاره دیگری ندارند چرا که فردی که از دست رفته دیگر باز نمی گردد.

وی افزود: مردم دومین گروهی هستند که مورد آزمایش الهی قرار گرفتند که به لطف خدا در این امتحان سربلند شدند و به بهترین شکل همه دست در دست هم دادند تا شهر را به حالت عادی بازگردانند و همه در خدمات رسانی در کنار یکدیگر بودند به گونه ای که همه فکر کردند حامی دارند.

شیراز در قله فرهنگ است/ مدیران و مسئولان بایستی در اولویت خرج بندی و هزینه هایشان اول ایرادات را رفع کنند
امام جمعه شیراز به یکی از جملات رهبرانقلاب (مبنی بر اینکه شیراز در قله فرهنگ است) اشاره کرد و اذعان داشت: فرهنگ مردم در به داد یکدیگر رسیدن خوب است و در این اتفاق اخیر آن را به خوبی نشان دادند.

دژکام همچنین بیان کرد: مدیران گروه سوم هستند که خدا آنها را امتحان می کند، این افراد بایستی قبل از اینکه اتفاقی بیفتد تلاش کنند.

وی افزود: خدای نکرده جناحی و با گروه بندی خاصی صحبت نمی کنم چرا که اگر قرار بود جناح بندی و اینگونه مسائل در کار ما وجود داشته باشد صلاحیت حضور در اینجا را نداشتیم.

نماینده ولی فقیه در فارس با اعلام اینکه باید مشخص شود که مدیران کار خود را انجام داده اند یا نه و تشخیص این موضوع بر عهده دستگاه قضائی است، تاکید داشت: دستگاه قضائی نیز مورد آزمون الهی است و بایستی مراقب باشد در قضاوتش تنها به خود و قیامت فکر کند که دربرابر خداند باید پاسخگو باشد لذا بایستی جانب تقوا و عدالت را نگاه دارد.

دژکام اظهار داشت: این قضایا در این دنیا تمام نمی شود و در دادگاه خداوند نیز مطرح می شود و مقصر باید به فراخور قصور و کوتاهی اش جواب پس بدهد.

وی با بیان اینکه امتحان دیگری وجود دارد زیرا ما مسلما در قضیه سیل متوجه بخشی از ایرادات موجود در شهر شدیم، تصریح کرد: مدیران و مسئولان بایستی در اولویت خرج بندی و هزینه هایشان اول ایرادات را رفع کنند و ما نیز این اولویت ها را توقع داریم چرا که حیات و مسکن و دیگر امکانات حق همه مردم است.

انتقاد به عملکردِ بدِ برخی از رسانه ها در حادثه سیل
امام جمعه شیراز به امتحان رسانه ها اشاره کرد و با بیان اینکه خیال نکنید عرصه امتحان شوخی است، گفت: اطلاع رسانیِ درست کار سختی است؛ صدا و سیما و دیگر رسانه ها در این امتحان به خوبی عمل کردند اما برخی نیز بد عمل کردند و کار به جایی رسید که اعلام شد کسانی که کارشان باعث دغدغه خاطر، اضطراب و اغتشاش هستند به عنوان جرم پیگیری می شود.

دژکام با اعلام اینکه انتشار بعضی مطالب باعث فتنه می شود و نباید نقش ها غلط ایفا شود، بیان کرد: رسانه ای که در اوج گرفتاری مردم طوری عمل می کند که نگرانی ایجاد می کند بایستی پاسخگو باشد.

وی در انتهای سخنان خود گفت: شیرازی ها همانگونه که در برهه های مختلف درخشیدند و در تولیدات هنری در سطح دنیا دیده شده و مورد توجه قرار گرفته اند می توانند در عرصه دیگر تولیدات نیز بدرخشند.

دژکام ضمن قدردانی از عموم مردم فارس و شیراز که صحنه های به یادماندنی را به یادگار گذاشتند، بیان کرد: نیروهای مردمی، هلال احمر، سپاه، ارتش، نیروهای امدادی و روحانیون در استان همه تلاش کردند و هیچ کسی فکر نمی کرد تنهاست.
نظرات بینندگان