کد خبر: ۱۲۸۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس:

بیمه محصولات کشاورزی تنها راه جبران خسارت کشاورزان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با توجه به تغییرات جوی و احتمال وقوع سرمازدگی بهاره، بارش تگرگ و خسارت ناشی از آن به باغداران توصیه کرد: قبل از وقوع خسارت با مراجعه به دفاتر خدمات بیمه‌ای که در این ایام به صورت کشیک در خدمت بهره‌برداران هستند، نسبت به انعقاد بیمه‌ کشاورزی اقدام کنند.
به گزارش شیرازه، محمدمهدی قاسمی در نشست کارگروه خشکسالی، سرمازدگی و سایرمخاطرات بخش کشاورزی این سازمان با اشاره به سیل اخیر، ضمن اظهار تاسف و تاثر از درگذشت جمعی از هموطنان در این حادثه و تسلیت به خانواده محترم این عزیزان از دست رفته، یادآورشد: نزولات آسمانی نعمت الهی است که با تدبیر درست باید مدیریت شود تا از این پس شاهد خسارت کمتری از این حوادث باشیم.
قاسمی با بیان این‌که ایران کشوری حادثه‌خیز است و از 40 خطر و بلای طبیعی حدود 30 خطر کشور ما را تهدید می‌کند، افزود:  باید از سیل اخیر درس گرفت و در همه شرایط آمادگی مستمر به منظور مدیریت بحران داشته باشیم.
او به پیش‌بینی بارندگی‌ها در روزهای آتی و احتمال جاری شدن سیل و رواناب با توجه به اشباع بودن خاک‌ها اشاره داشت و یادآورشد: باید با همدلی و هم‌افزایی و مدیریت صحیح، خسارت احتمالی را به حداقل رساند.
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به ضرورت کنترل طرح‌های تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب، گفت: در شرایط اضطرار بدون توجه به محدودیت‌های اعتباری، اولویت را به اصلاح این طرح‌ها و جلوگیری از خسارت‌های احتمالی اختصاص می‌دهیم از این رو مدیریت آب و خاک و اداره کل منابع طبیعی به صورت مستمر از طرح‎های مذکور بازدید و اعتبارات مورد نیاز به منظور مرمت آنها در دستور کار قرار گیرد.
قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به این‌که از سال گذشته اعتبارات خوبی از صندوق توسعه ملی به منظور مهار سیل به طرح‌های آبخیزداری اختصاص داده شده، گفت: پس از سیل نیز اثرات مفید این طرح‌ها از جمله حجم آب ذخیره شده، گزارش شود.
او همچنین به همکاران خود، یادآور شد: قبل از بروز سیل جهت جلوگیری از وارد شدن خسارات به طرح‎ها و سازه‌های مختلف آبی و حتی ساختمان‌های اداری بر اساس چک لیستی تهیه شده قبلی کنترل‎های لازم انجام شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان این‌که اطلاع‎رسانی دقیق، منظم، مداوم و به موقع از اولویت‌های مدیریت بحران است، تصریح کرد: این سازمان از همه ابزارها در انعکاس اخبارو اطلاعات به منظور کاهش خسارت استفاده می‌کند، از این رو از مردم خواست به شایعات توجه نکنند و اخبار، هشدارها و اطلاعیه‎های این سازمان را صرفا از اداره روابط عمومی پیگیری و دریافت کنند.
او با اشاره به بارندگی‌های پیش‌رو تاکید کرد: به دلیل بارش های فصلی و رگباری و احتمال وقوع سیلاب در رودخانه ها، آبراهه‌ها و همچنین آسیب به تاسیسات آبی نظیر مخازن و حوضچه های تغذیه مصنوعی و کنترل سیلاب، گوراب ها، بندهای انحرافی و استخرهای ذخیره آب، از هر گونه تردد و رفت و آمد در محدوده تاسیسات مذکور و رودخانه ها و آبراهه ها جدا خودداری کنید و از آن ها فاصله بگیرید.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به این‌که 2 هزار و 300 نفر از دهیاران سراسر استان در سال گذشته آموزش مدیریت بحران دیدند، افزود: دهیاران بازوان اجرایی دستگاه‌های دولتی هستند که باید در شرایط بحرانی از ظرفیت آنها استفاده کرد.
در بخش دیگری از این نشست قاسمی ضمن تشکر از همکاری اداره هواشناسی ،گفت: به منظور کاهش مخاطرات ناشی از تغییرات اقلیمی و بارش‌های ناگهانی در توصیه‌های کشاورزی به اطلاعات دقیق‌تر هواشناسی نیاز است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در خاتمه با اشاره به این‌که جاری شدن سیل و تغییرات جوی اخیر باعث بروز خساراتی از جمله آب‌گرفتگی باغ‌ها، مزارع، دامداری‌ها، قنوات و تاسیسات آبیاری نوین و همچنین وزش باد خسارتی به باغ‌ها و مزارع وارد کرد، تاکید کرد: در روزهای آتی با توجه به بارش‌های پیش بینی شده، دستگاه‌های عضو کارگروه خشکسالی، سرمازدگی و سایر مخاطرات بخش کشاورزی ضمن برقراری کشیک آمادگی لازم برای حضور در محل حوادث و مقابله با مخاطرات را داشته باشند.
نشست کارگروه خشکسالی، سرمازدگی و سایر مخاطرات بخش کشاورزی به ریاست محمدمهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، روز یکشنبه 11 فروردین ماه با موضوع ارائه گزارش هواشناسی از وضعیت جوی پیش‌رو توسط کارشناس اداره کل هواشناسی، ارائه گزارش مدیریت بحران از اقدامات انجام شده و بررسی دستورالعمل اجرایی پیشگیری،آمادگی و مقابله با سیل برگزار شد.
نظرات بینندگان