کد خبر: ۱۲۸۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۷ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۸
امام جمعه شیراز:

اخلاص شرط لازم برای عملکرد اخلاقی است/ مردم لرستان هم طعم محبت شیراز‌ی ها را می‌چشند

امام جمعه شیراز گفت: اخلاص شرط لازم و ضروری برای عملکرد اخلاقی و انسانی محسوب می‌شود و شرط مخلص بودن در عمل، باور روز قیامت است.
به گزارش شیرازه، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه نماز جمعه شیراز با قرائت بخش‌های پایانی سوره مبارک کهف گفت: این آیات نکاتی را برای ما یادآوری می‌کند که رهبر انقلاب نیز در بیانیه گام دوم انقلاب تصریحا و تاکیدا آن را مطرح کرده و فرمودند ما برای ساختن یک تمدن اسلامی نیازمند معنویت و اخلاق دارد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه معنویت شامل یک گستره‌ای است که امکان دارد حتی دروغین و قلابی هم باشد، گفت: فرقه‌ها،‌ نهله‌ها و گروه‌هایی که امروزه با ادعای معنویت در جامعه درست شده، اما هیچ دردی از دردهای بشر را درمان و هیچ نیاز معنوی را برآورده نمی‌کند، از معنویت‌های دروغین است.

امام جمعه شیراز یادآور شد که رهبر معظم انقلاب تصریحا یکسری ارزش‌های معنوی را ذکر کرده‌اند، که اخلاص از جمله این ارزش‌ها محسوب می‌شود. از جمله اخلاص، اینکه انسان کاری را انجام دهد جز خدا و قربت به خدای متعال چیزی را مد نظر نداشته باشد.

وی با بیان اینکه امکان دارد خیلی‌ وقت‌ها اخلاق و انسانیت به خرج دهیم، اما در حساب معامله گری باشد، اغلب مکاتب غربی در موضوع اخلاق را مکاتبی سودگرایانه دانست و گفت: اینکه انسانیت ما برای خدا باشد، ارزش جاویدان خواهد بود.

آیت‌الله دژکام، امام حسین (ع) را سند جاویدان انسانیت و اخلاق توصیف و اضافه کرد: خداوند در این آیات پایانی سوره کهف، اینگونه یادآور می‌شود که خالص کسی خواهد بود که قیامت را قبول داشته باشد، در غیر اینصورت مدام حساب سود و زیان دنیا را می‌کند.

او با تصریح اینکه اگر کسی کاری کند و جز خدا چیزی را مد نظر نداشته باشد خالص است، خاطرنشان کرد که انسانیت به این باور است که قیامتی هست و گفت: کار خوب و صالح انجام دادن مبتنی بر باور قیامت است، باور نکنید دیگری بتواند کار صالح انجام دهد، زیرا انگیزه قیامت و حساب و کتاب الهی را از فرد بگیریم به چه دلیل بخواهد کار صالح بکند، ولو اینکه فطرتش بگوید اما هوا و هوس او را از کار خوب باز می‌دارد.

امام جمعه شیراز با تاکید براینکه خداوند در قرآن کریم تاکید دارد که در انجام عمل صالح نباید برای خدا شریک قرار داد، گفت: نیاز نیست که با سجده به افراد شریک برای خدا قرار دهیم، همین که فردی کارهای خوبش را به نمایش می‌گذارد تا دیگران به به بگویند،  یا به قول جوانان می‌خواهد سلبریتی بشود، یعنی در کار شریکی برای خدا قائل شده است. خالص می‌گوید خدا می‌بیند کافی است.

او خاطرنشان کرد: بعضی مردم صحنه‌های زیبایی در روزهای سیل به نمایش گذاشتند؛ افرادی که به دنبال آن نبودند تا کسی آنان را ببیند، آنها برای باز کردن گره و کمک بودند؛ خیلی‌ از آنها را هم کسی ندید.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه یکی از مهمترین ارکان و اساس رفتارهای سیاسی و اجتماعی ما در نظام جمهوری اسلامی باید اخلاص باشد، تصریح کرد که معنویت و اخلاص باید در کار و رفتار و کردار همه ما باشد.

او با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع مسئولان، گفت: باید بدانیم که اگر به دنبال رضایت مردم باشیم، هیچ زمانی نمی‌توانیم همه را از عملکرد خود راضی کنیم، اما اگر خداوند راضی شد، دیگران چه راضی باشند چه ناراضی، کار درست را انجام داده‌ایم.

آیت‌الله دژکام در خطبه دوم نماز جمعه شیراز با اشاره به در پیش بودن ماه شعبان المعظم، لزوم توجه به اعیاد پیش‌رو را یادآور شد و با یادآوری اینکه یکی از روزهای این ماه، روز پاسدار نامیده شده است، نقش نقش سپاه پاسداران را در کنار سایر نیروهای مسلح، در حفظ و تداوم انقلاب اسلامی ویژه و بسیار با اهمیت دانست.

او با اشاره به اینکه مردم شیراز در سیل اخیر با مشکلاتی مواجه شدند، از آنچه همت عالی مردم در خلق صحنه‌هایی ارزشمند و انسانی، قدردانی و تاکید کرد که مدیران و مسئولان هم انصافا برای کنترل بحران کارهای شایسته‌ای انجام داده‌اند.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد که با عبور از مرحله بحران سیل، باید به دنبال این باشیم که مسائل دخیل در ایجاد سیل را مرتفع کنیم تا دیگر باران رحمت خداوند تبدیل به زحمت نشود؛ باید کاری کنیم که سیل تکرار نشود، زیرا اصل باران رحمت است، کوتاهی‌هایی کرده‌ایم که این به ضرر بدل شد.

او با اشاره به اینکه برای پیگیری مسائل به مردم قول داده است، گفت: تصمیمات خوبی از سوی مسئولان اتخاذ شده اما تا زمان عملیاتی شدن این تصمیمات نباید اعلام شود، به استاندار محترم فارس گفته‌ام که کار تمام شده تحویل می‌گیریم، ایشان هم تاکید کرده که کار تمام شده را تحویل می‌دهد.

امام جمعه شیراز همچنین گفت: باید متوجه باشیم که هر عملیات و پروژه‌ای اگر بدون دقت کافی علمی شکل بگیرد آخر از جایی ضربه خواهیم خورد؛ اینکه خانه‌ای را به لحاظ ساخت، مقام و فنی و علمی اما در مسیر سیل بسازیم، کار درستی نیست.

او با بیان اینکه در احداث ساختمان‌ها باید به سیل و تاثیر آن نیز کاملا توجه کرد، گفت: طی سال‌های بعد از انقلاب، مهندسان و متخصصان توانمندی را تربیت کرده‌ایم، اما گاهی در عمل از این توان و تخصص بهره نمی‌بریم.

امام جمعه شیراز با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی براینکه برای جبران خسارات و مشکلات سیل، باید کار عالمانه و مجاهدانه باشد، گفت: با رویکرد اداری نمی‌توان امور را دنبال و اجرایی کرد، باید هم مبنای مهندسی و هم اصل جهادی را در فعالیت‌ها مد نظر قرار داد.

آیت‌الله دژکام با اشاره به اینکه مشکل سیل شیراز، جز در بخشی که موجب کشته شدن برخی از شهروندان شد، چندان گسترده نبوده و قابل جبران است، گفت: متاسفانه در لرستان 20 هزار خانوار دچار مسئله سیل هستند، مسلما پیش از آنکه من بگویم مردم شیراز و فارس حرکت کرده‌اند؛ باید در این ایام با همت عالی همه مردم، هموطنان ما در لرستان نیز طعم محبت و مهربانی شیرازی‌ها و فارسی‌ها را بچشند.

امام جمعه شیراز همچنین با اشاره به طرح بعضی مسائل در خصوص صلیب سرخ جهانی و کمک به ایران در برخی رسانه‌ها، تاکید کرد: آنان باید بدانند که چه بخواهند کمک بدهند چه نخواهند، عظمت ملت مسلمان ایران به‌گونه‌ای‌ست که یک دستشان در دست خدا است و نمی‌گذارد زمین بخورد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه مردم ایران با مروت هستند و این چنین مردمی زمین نمی‌خورند، تصریح کرد: این ادا و عشوه‌ها را برای ملت بزرگی نظیر ایران نباید در بیاورند؛ آنها کمی قیافه گرفته‌اند و تصور می‌کنند ملت ایران در این سختی‌ها از پای در خواهد آمد، نمی‌دانند ملت ما توکلش به خدا بوده و خداوند هم از تمام عالم بی‌نیاز است.
ایسنا
نظرات بینندگان