کد خبر: ۱۲۸۸۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۸

فقدان نظریه‌پردازی در عرصه هنر/هنرمندان سرگردانند

امام‌جمعه شیراز بابیان اینکه تولیدات هنری کشور متناسب با نیاز جامعه نیست، گفت: در این عرصه نیز با فقدان نظریه‌پردازی مواجه هستیم.
به گزارش شیرازه، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در دیدار اعضای ستاد هفته هنر انقلاب اسلامی استان فارس، با بیان اینکه در عرصه هنر نیاز به کارهای مبنایی است، اظهار داشت: نخستین اقدام در عرصه هنر، تولید هنری است که باید اعتراف کرد تولیدات ما در این عرصه به‌اندازه نیاز جامعه نیست و اینکه به‌نوعی از تمدن رقیب تأثیر می‌پذیریم، دلیلش همین مسئله است.

وی با تأکید بر کیفیت کارهای هنری خاطرنشان کرد: مدیریت تولید در عرصه هنر نیز مهم است و باید نشان داد که در «فارس قله هنر» چه مدیریتی در این حوزه اعمال می‌شود.

این استاد دانشگاه به ضعف نظریه‌پردازی در عرصه هنر اشاره کرد و گفت: در نظریه‌پردازی در عرصه هنرهای مختلف بسیار ضعیف هستیم و به همین دلیل خیلی‌ها در این حوزه سرگردان هستند و باید زمانی به این حیرانی پایان داد.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس افزود: ایجاد کرسی نظریه‌پردازی در عرصه هنر بسیار مهم است و اگر می‌خواهیم به گذشته هنری خود افتخار کنیم، امروز نیز باید نظریه‌پردازی داشته باشیم.

امام‌جمعه شیراز ادامه داد: برای نمونه در دوره صفویه که شاهد یک اوج هنری درزمینه های گوناگون بودیم، این هنرها توسط بزرگانی چون شیخ بهایی و... نظریه‌پردازی می‌شد لذا اهمیت نظریه‌پردازی اینجا معلوم می‌شود.

دژکام تشکیل «مجمع حکمت اسلامی شیراز» را فتح بابی برای نظریه‌پردازی در عرصه هنر دانست و گفت: به هوای اینکه بتوانیم نیازهای جامعه را از منظر حکمت پاسخ دهیم، به این مجمع امیدواریم تا بتواند در حیطه نظریه‌پردازی قدم برداشته و خلأهای موجود را برطرف کند.

وی همچنین با بیان اینکه در تمدن اسلامی برای هر مکانی باید کاربری خاص تعریف شود، خاطرنشان کرد: ضرورت یک‌چیز است و تمدن سازی چیز دیگری؛ گاهی ضرورت ایجاب می‌کند که مردم را به دلیل نیاز فوری مانند اسکان سیل‌زدگان، در مکانی مانند مسجد گردهم آوریم اما ازنظر تمدن سازی هر مکانی کاربری خاص خود را دارد.

این استاد دانشگاه بیان داشت: به کار گرفتن مسجد در همان عرصه‌ای که باید باشد، یک هنر است، مسجدی که کاربری اصلی آن «سَر دادن ندا برای خداوند متعال» بوده و به همین خاطر است که می‌گویند در مسجد صدا را بلند نکنید و یا ندا برای گمشده ندهید چراکه اجرای یک سری کارها تناسبی با هدف متعالی مسجد ندارد.

امام‌جمعه شیراز تأکید کرد: در باب تبیین تمدن اسلامی کارهای ظریف و لطیف بسیار داریم که صاحبان هنر و ذوق باید با مهارت به آن بپردازند.

دژکام در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این پرسش که «منظور از هنر خوب و بد چیست؟»، بیان داشت: ما نمی‌توانیم زیبایی را به بد بودن متهم کنیم اما ممکن است اختلاطی در هنر صورت گرفته که نیاز به اصلاح دارد و باید آن آمیختگی را شناسایی کرد.

وی با بیان اینکه کاربردهای هنر را از محدوده فعلی باید فراتر برد، افزود: عرصه هنر را به‌گونه‌ای باید گسترده کنیم که از رونق تولید نیز بهره گیرد و هر کالایی که از ایران به خارج می‌رود باید نمادی از هنر ایرانی، اسلامی و شیرازی بر جبینش باشد و البته این مهم را باید به مدیران عرصه هنر بگوییم.

امام‌جمعه شیراز خودسازی را در بحث هنر بسیار مهم قلمداد کرد و افزود: تا خود را نسازیم گمان نکنم جایی را بتوان ساخت بنابراین هنرمند در درجه نخست باید به تزکیه خود بپردازد تا هنرش نیز اثرگذار باشد.

این استاد دانشگاه توجه به ائمه مدفون در شیراز را نیز مهم برشمرد و اظهار داشت: این بزرگان هنر را در عرصه زندگی به اوج رساندند و می طلبد که هنرمندان در کارهای هنری نیز به آنان توجه کنند.

یادآور می‌شود بیستم فروردین‌ به مناسبت سالگرد شهادت سید شهیدان اهل‌قلم شهید سید مرتضی آوینی به‌عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده است.
انتهای پیام/
نظرات بینندگان