کد خبر: ۱۲۸۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۸
انتظار برای بازگشایی یک موزه‌؛

مرثیه تعطیلی برای «آب»؛ ۱۰ ماه از بستن درهای موزه گالری آب می‌گذرد

بیش از ۱۰ ماه است که درهای موزه گالری آب در محور زندیه به روی گردشگران و اهالی هنر باز نشده است.
به گزارش شیرازه، موزه گالری آب در محور زندیه از جمله جاذبه‌های گردشگری است که در طول سال‌های گذشته به دلیل کاربری نگارخانه به یکی از پر رفت و آمدترین بناهای تاریخی شیراز تبدیل شده بود.

این بنای تاریخی که در ضلع شرقی ارگ کریمخان زند قرار دارد پس از بازسازی چندین باره، نوروز ۱۳۹۶ بود که بار دیگر درهای خود را به روی علاقه مندان هنر و گردشگران گشود.

اما پس از آن، شهریور ۱۳۹۷ با برپایی کنسرت الکترونیک آکوستیک «مرثیه ای برای آب»، مرثیه تعطیلی این بنای تاریخی دوره کریم خان زند که روزگاری آب شرب شیرازی‌ها را تأمین می‌کرد سروده شد.

در طول سال‌هایی که این موزه گالری توسط انجمن هنرهای سنتی و تجسمی فارس اداره می‌شد، به دلیل برنامه‌های مستمری که داشت، به یکی از نگارخانه‌های کوشا تبدیل گشت و توانست با آوردن نمایشگاه‌ها و رویدادهای هنری نظر گردشگران و هنرمندان را به این بنا جلب کند.

با توجه به اینکه این موزه گالری در مجموعه تاریخی زندیه شیراز قرار دارد و یکی از محورهای گردشگری این شهر به شمار می‌رود، می‌طلبد با توجه به خالی بودن این حوزه از گردشگری ادبی، این نگارخانه به پایگاهی برای این ژانر اختصاص یابد.

این درحالیست که در نزدیکی موزه گالری آب شیراز، آرامگاه عبدالله خفیف و جاذبه‌های گردشگری فراوانی از جمله عمارت دیوان خانه و جبه خانه قرار دارد که پتانسیل‌های فوق العاده ای برای چذب گردشگر به شمار می‌روند.

بقعه عبدالله خفیف در راسته شمالی بازار وکیل و نزدیکی‌های ارگ کریمخانی قرار دارد؛ «ابوعبدالله» مشهور به «عبدالله خفیف» و معروف به «شیخ کبیر»، یکی از عرفای بزرگ است که کرامات بسیاری داشته و کتاب‌های زیادی تألیف کرده است. علت شهرتش به «خفیف»، کوچکی و حقارت دنیا در برابر او بوده است. تاریخ وفات او را سال ۳۷۱ ه. ق نوشته‌اند.

آرامگاه او سال‌ها زیارتگاه عارفان بود تا اینکه در زمان صفویه، زمین‌های اطراف آن را غصب کردند و به ویژه در زمان زندیه، تأسیسات حکومتی در آنجا ایجاد شد. این آرامگاه در سال ۱۳۳۷ خورشیدی نوسازی شده و در محوطه آن کتابخانه عمومی ساخته‌اند که تحت نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اداره می‌شود.

در سال‌های اخیر شهرداری شیراز، محوطه اطراف مقبره را هموار کرده طرح توسعه مجموعه زندیه و «پروژه موردستان» در مغرب انجام است.

این آرامگاه با وجود بناهای تاریخی نظیر موزه پارس، ارگ کریم خان زند، بازار وکیل، مسجد وکیل، حمام وکیل و… شاید آن چنان که شایسته است مورد توجه و معرفی قرار نگرفته باشد.

آرامگاه وی در محله در شاهزاده، در پشت بازار وکیل و در کنار آب‌انبار وکیل (موزه گالری آب) واقع شده است و این روزها که مسافران نوروزی برای تماشای دیدنی‌های شیراز به این شهر سفر کرده‌اند، به مکانی امن و دور از چشم مأموران اجراییات شهرداری تبدیل شده و دستفروشان و کهنه فروشان در معبر مقابل آرامگاه ابن خفیف به کاسبی می‌پردازند و چهره مسیر گردشگران به سمت بازار نو را نازیبا کرده‌اند.

ابن خفیف صاحب تالیفاتی است که برخی آن را شامل تالیفات مفصل و تالیفات مختصر می‌دانند. نسخه‌ای از کتاب «الاقتصاد» وی نیز در کتابخانه «پرتو پاشا» کشور ترکیه موجود است؛ شرحی از کتاب «معتقد ابن خفیف» نیز با عنوان «الفوائد العماریه فی القواعد الاعتقادیه» در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران وجود دارد.

از سویی، بنابه آنچه هادی ستایش، رئیس انجمن هنرهای سنتی و تجسمی فارس می‌گوید: بیش از ۱۰ ماه از تعطیلی موزه گالری آب می‌گذرد.

وی که پیشتر نگارخانه وصال شیراز را اداره می‌کرد، با یاری سازمان میراث فرهنگی استان فارس به بازسازی این بنای تاریخی همت گذاشت تا این آب انبار به فضایی دلنشین برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری در محور زندیه تبدیل شود.

مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: در ایام نوروز این موزه گالری آماده نیست؛ قرار هست تعمیرات و تجهیزات آن فراهم شود و در آینده با کیفیت بهتری ارائه خدمات کند.

 با وجود چنین بناهایی در نزدیکی بازار وکیل، ارگ کریم خان زند، حمام و مسجد وکیل که هر گردشگری را شیفته معماری این مجموعه می‌کند، قرار نگرفتن آب انبار وکیل که یکی از شاهکارهای معماری دوره زندیه است، شایسته شهر گردشگری شیراز نیست.

مهر

انتهای پیام/

نظرات بینندگان