کد خبر: ۱۲۸۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۸

درآمد۳ میلیاردی میراث فرهنگی از اماکن تاریخی فارس در نوروز

فروش بلیت اماکن تاریخی استان فارس در نوروز امسال بیش از ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان بوده است اما مصوبه بازگشت درآمد به اماکن تاریخی همچنان اجرایی نشده است.
به گزارش شیرازه، موضوع بازگشت درآمد حاصل از فروش بلیت اماکن تاریخی به همان مکان یکی از موضوعاتی است که همواره از سوی مسئولان استان فارس مطرح شده و تحقق این امر را یکی از راه‌های رونق گردشگری بیشتر استان می‌دانند. 

مصوبه‌ای بدون اجرا 

این موضوعی است که کارشناسان میراث فرهنگی نیز بر آن صحه می‌گذارند، مطرح شدن این مباحث سبب شد که در دی ماه 96 مصوبه‌‌ای برای واگذاری همه درآمد اماکن تاریخی به خود آنها تصویب شود. محمدحسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی در دی 96 از پرداخت کل درآمد اماکن و موزه‌ها به حساب اختصاصی آنها خبر داد. 

به گفته وی « در سازمان برنامه و بودجه مصوب شد تا درآمدهای موزه‌ها، محوطه‌ها و سایت‌ها با نام و حساب اختصاصی آنها به خزانه عمومی دولت واریز شود و بدون کسر آن به خود این بخش‌ها بازگردد». در اخبار اجرای این مصوبه از سال 97 درج شده است. 

در سالیان گذشته روال بر این بوده که درآمد اماکن و موزه‌های تاریخی ابتدا به حساب خزانه دولت واریز می‌شد و پس از کسر مبلغی، حدود 70 درصد آن درآمد به میراث فرهنگی بازمی‌گشت که صرف تمامی اماکن تاریخی و سایت‌های گردشگری می‌شد. این مصوبه سبب دلگرمی کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی و امیدواری برای بهبود شرایط اماکن پربازدید شد. 

درآمد 3 میلیارد تومانی اماکن تاریخی فارس در نوروز 

نوروز امسال یک میلیون و 250 هزار و 221 نفر از اماکن تاریخی و فرهنگی استان فارس بازدید کردند. به گفته همت محمدی، مسئول فرهنگی میراث فرهنگی استان فارس قیمت بلیت اماکن تاریخی در 5 سال گذشته تغییری نکرده است و در حال حاضر از 16 مکان تاریخی قابل بازدید بلیت 12 مکان 3 هزار تومان و مابقی 2500 است. 

اگر متوسط فروش بلیت را 3 هزار تومان در نظر بگیریم، در نوروز امسال درآمد حاصل از فروش بلیت در اماکن تاریخی استان فارس 3 میلیارد و 750 میلیون و 663 هزار تومان بوده که رقم چشمگیری است و می‌تواند در بهتر کردن شرایط بازدید اماکن تاریخی هزینه شود. 

نکته مهم اما اینجاست که هنوز مصوبه مذکور اجرایی نشده و همچنان درآمدهای ناشی از فروش بلیت به خزانه بازمی‌گردد. محمدی در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: مقدمه بازگشت درآمد به خود اماکن، هیئت امنایی شدن این اماکن است و با وجود اینکه در قوانین مربوط به میراث فرهنگی آمده که همه اماکن می‌توانند به صورت هیئت امنایی اداره شوند اما هنوز این امر رخ نداده است. 

هیئت امنایی شدن مقدمه بازگشت درآمد

به گفته مسئول فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس برای 4 مجموعه پاسارگاد، تخت جمشید، آرامگاه حافظ و سعدی پیش بینی شده که به صورت هیئت امنایی اداره شوند و مقدمات نیز آماده است اما این موضوع محقق نشده در نتیجه هنوز درآمد حاصل از فروش بلیت به خزانه واریز می‌شود. 

وی معتقد است که هیئت امنایی شدن و بازگشت درآمدها نیاز به سازوکارهایی دارد که البته هنور هم از سوی مرکز ابلاغ نشده و در صورت ابلاغ می‌توان برای اجرای آن اقدام کرد.

مسعود رضایی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز پیش از این در گفت‌وگو با تسنیم از تصویب این موضوع در برنامه ششم سخن می‌گوید و معتقد است که این امر می‌تواند در تکمیل زیرساخت‌های گردشگری به ویژه در استان فارس که صاحب جایگاه ویژه‌ای در گردشگری است، تاثیر به‌سزایی داشته باشد. 

تاکید برنامه ششم بر بازگشت درآمدها 

به گفته وی براساس آنچه در برنامه ششم مصوب شده « منابع و درآمدهای اماکن گردشگری در حسابی به خزانه واریز می‌شود و پس از صرف زمانی یک ماهه به حساب اختصاصی اماکن تاریخی برگشت داده می‌شود».

« منطقی و عقلانی این است که درآمد هر منطقه در همان منطقه و استان صرف شود» این گفته رضایی است که در تائید این مصوبه و قانون می‌گوید و معتقد است اجرایی شدن این قانون مزایای زیادی می‌تواند در صنعت گردشگری ایجاد کند. 

در سالی که عنوان رونق تولید و اقتصاد نام گرفته است اجرای سریع‌تر این مصوبه می‌تواند درآمدی برای اماکن تاریخی به ویژه اماکن پربازدید ایجاد کند که نتیجه طبیعی آن سهم بیشتر گردشگری در اقتصاد و اشتغال است.

تسنیم

انتهای پیام/

نظرات بینندگان