کد خبر: ۱۲۸۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
شهردار اسبق شیراز مطرح کرد:

ماجرای پُر کردن درّه مجاور دروازه قرآن در دهه 60

شهردار اسبق شیراز با اشاره به مواردی در خصوص سیل اخیر شیراز، با توجه به اطلاعات حاصله از ایستگاه‌های هیدرومتری، از بازگشت بارندگی‌های 200 ساله خبر داد.
به گزارش شیرازه، شهردار اسبق شیراز در مورد مسائل مربوط به حادثه سیل شیراز اظهار داشت: برای اظهارنظر در خصوص ابعاد سیل شیراز، بهتر است که منتظر تکمیل گزارش‌ها و اعلام نظر نهایی نهاد ریاست جمهوری باشیم.

صمد رجا افزود: تا آنجا که بنده اطلاع دارم مطالعاتی که از سوی سازمان مدیریت، شهرداری، سازمان آب، منابع طبیعی و... انجام‌شده، به‌زودی تکمیل و به نهاد ریاست جمهوری ارسال خواهد شد و این نهاد نیز نظر نهایی خود را اعلام می‌کند.

شهردار اسبق شیراز همچنین در مورد سیلاب اخیر خاطرنشان کرد: نتیجه مطالعات سازمان‌هایی گوناگون نشان می‌دهد حجم این سیلاب استثنایی بوده است و از دوره بازگشت بارندگی 200 ساله به بالا حکایت می‌کند.

رجا در خصوص بحث تغییر رودخانه به خیابان در سال‌های گذشته در منطقه دروازه قرآن شیراز نیز گفت: این تصمیم در زمان مدیریت بنده گرفته نشد و باید از کسانی پرسید که در آن زمان مسؤولیت داشتند.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص تصمیماتی در سال‌های گذشته در مورد احداث دریاچه در منطقه آب زنگی نیز گفت: این طرح مصوب نبود بلکه ظاهراً پیشنهادی بوده که در شورای شهر مطرح‌شده و هیچ‌گاه به اجرا درنمی‌آید.

 

شهردار اسبق شیراز همچنین با اشاره به اینکه شیراز تجربه سیلاب‌های متعددی سالهای 73 و 80 با بارندگی‌های قابل‌توجه روزانه 70 و 100 میلی‌متری را دارد، گفت: کانال انتقال آب‌های سطحی شیراز وظیفه خود را در این دو سیلاب انجام داده است.

رجا گفت: پروژه پُر کردن درّه مجاور دروازه قرآن از سال 63 و 64 در دوران تصدّی مرحوم رعنایی فر (شهردار وقت شیراز)، در زمره پروژه‌های مهم شهرداری شیراز قرار گرفت و در بخش سیلاب، توسط یکی از اساتید کانال آب‌های سطحی آن طراحی شد.

وی با اشاره به اینکه احداث این بلوار و کانال آب‌های سطحی آن در همان ایّام توسط پیمانکاران شروع به کار شد و کارهای انجام‌شده در سیل سال بعد (سال 65) دچار خسارت شد، خاطرنشان کرد: در آن زمان بررسی میدانی خسارات در محل پروژه توسط معاون فنّی، مدیریت دفتر فنّی شهرداری و استاد متخصص دانشگاه شیراز از مسیر مورد احداث صورت گرفته، با مردم ساکن مصاحبه شده و پس از دقیق شدن محاسبات به‌صورت کاملاً فنّی در دوران شهردار بعد (عابدی) فعالیت اجرایی ادامه یافته و کانال آب‌های سطحی کامل شد.

وی همچنین اظهار داشت: در سال ۶۷ که دوران تصدی بنده در شهرداری شیراز بود، روسازی و زیباسازی این پروژه انجام و طراحیِ طرح جامع آب‌های سطحی شیراز برای اوّلین بار در برنامه شهرداری مصوب شد و اجرای کانال‌هایی با قطر‌های بزرگ در برنامه اجرائی شهرداری شیراز قرار گرفت.

شهردار اسبق شیراز با اعلام اینکه در این مرحله، طرح قبلی دروازه قرآن توسط طراح مجدداً مورد تائید قرار گرفت، گفت: بر اساس اطلاعات واصله اخیر، طراحی آب‌های سطحی پس از گذشت ۲۸ سال (در سال 94) با استانداردهای به‌روز شده و با دوره بازگشت طولانی‌تری که سیلاب‌های سنگین‌تری را در نظر می‌گیرد، با توجه به نکاتی چون (تغییرات سطح حوزه بالادست، تغییرات آب و هوایی و افزایش شدت بارش‌ها) مجدداً موردبازنگری قرارگرفته و احداث تعدادی بند تأخیری، در بالادست دروازه قران مورد تائید و تصویب قرار گرفت.

رجا در ادامه اظهار داشت: در این حالت قطر لوله احداث‌شده قبلی در زیر مسیر خیابان تغییری حاصل نمی‌کند.

شهردار اسبق شیراز با بیان اینکه این کانال با مراقبت‌های معمولی در عبور سیلاب با حجم چندین برابری سیل تاکنون موفق بوده است، ضمن قدردانی از پرسنل شهرداری برای مقابله با سیل کم‌نظیر اخیر، گفت: بررسی دقیق این حادثه تأسف‌بار نیاز به بررسی همه‌جانبه، استفاده از متخصصین دستگاه‌های مختلف و اطلاعات حاصله از ایستگاه‌های هیدرومتری در مورد دوره بازگشت این سیلاب دارد.

فارس

انتهای پیام/
نظرات بینندگان