کد خبر: ۱۲۸۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد:

پیوند باستان و عصر جدید، پاسارگاد را از خطر سیلاب نجات داد

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد گفت: احداث دیواره سنگی در دهه هشتاد و شیب بندی و رفع حوزه های آبگیر در عصر باستان از ورود سیل به این مجموعه در روزهای اخیر جلوگیری کرد.
به گزارش شیرازه، افشین ابراهیمی مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد گفت: رودخانه ای در مجاور شهر پاسارگاد به نام سوباتن وجود دارد که کمترین فاصله آن با آرامگاه کوروش 150 متر است و با وجودی که در سیل اخیر این رودخانه با حداکثر توان جاری شد اما به دلیل پیش‌بینی ها عصر باستان و اقداماتی که در اوایل دهه 80 انجام شده بود میراث جهانی پاسارگاد دچار خسارت ناشی از سیلاب نشد.

ابراهیمی ادامه داد: در سال 82-83 دیواره سنگی محافظی برای این رودخانه ایجاد شده که همین مساله از طغیان آن در حریم مجموعه جهانی پاسارگاد در فروردین 98 جلوگیری کرد.

وی اضافه کرد: این دیواره سنگی کمک زیادی کرد که در سیل روزهای اخیر که این رودخانه نیز پر از آب بود و آب عظیمی به سمت پاسارگاد و این مجموعه سرازیر شد هیچ گونه سیلابی وارد مجموعه پاسارگاد و آرامگاه کوروش نشود.

 تور مجازی پاسارگاد به تعویق افتاد
وی در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان کرد: تور مجازی که قرار بود با استفاده از عینک های سه بعدی در نوروز 98 در این مجموعه راه اندازی شود علی رغم اینکه تجهیزات آن آماده شده بود به دلیل برخی روند اداری به نوروز 98 نرسید.

ابراهیمی عنوان کرد: اجرای این طرح باید به بخش خصوصی واگذار شود و به همین دلیل نیازمند انجام یکسری مقدمات اداری در اداره ‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس نظیر ثبت آگهی مزایده بود و به همین دلیل راه اندازی آن مدتی به تاخیر افتاد.

وی با اشاره به اتمام تامین تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری این طرح بیان کرد: تجهیزات پیشرفته‌ای برای تور مجازی این میراث تاریخی تامین و روند آن نیز به اتمام رسیده و اکنون این طرح در مرحله گذار از روند اداری و تعیین میزان هزینه دریافتی برای هر تور قرار دارد و پیش بینی می شود این طرح در بهار 98 در مجموعه جهانی پاسارگاد راه اندازی شود.

آرامگاه کوروش دوم هخامنشی در سال ۲۰۰۴ میلادی به عنوان زیر مجموعه پاسارگاد تحت شماره ۱۱۰۶ در میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌ و همچنین در 24 شهریور سال 1310 با شماره 19 در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.
ایرنا
انتهای پیام/
نظرات بینندگان