کد خبر: ۱۲۸۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۷ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۸

سفر به عروس فارس/ از پلوهکل تا نان کلک

استان فارس با وسعت 133 هزار کیلومتر مربع، مقصد سفر خوبی در ایام مختلف سال است و سفر به این استان خوش آب و هوا تنها به نوروز ختم نمی‌شود.
به گزارش شیرازه، «سپیدان» نگین و عروس جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فارس به شمار می‌رود و در بهار و تابستان با آب و هوای خنک و در زمستان با کوه‌ها و ارتفاعات پوشیده از برف مقصد سفر مناسبی ایجاد می‌کند.

آبشاری به شکل مار

مسوول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سپیدان با اشاره به تعدد جاذبه‌های طبیعی و بکر در این شهرستان به خبرنگار ما می‌گوید: آبشار مارگون یکی از زیباترین آبشارهای کشور است که در شهرستان سپیدان و در 47 کیلومتری شهر اردکان فارس قرار دارد.

ناصری ادامه می‌دهد: برای دسترسی به این آبشار زیبا پس از طی مسافت ماشین‌رو نیاز به چند دقیقه پیاده‌روی است و اطراف این آبشار در فصل بهار بسیار سرسبز و دیدنی است.

 وی اضافه می‌کند: مسیر این آبشار و روستاهای اطراف آن در فصل زمستان برف‌گیر می‌شود و این آبشار در حقیقت سرچشمه رودخانه است که بزرگترین و مرتفع‌ترین آبشار چشمه‌ای در جهان به شمار می‌رود.

ناصری تصریح می‌کند: وجود اقامتگاه‌های بومگردی در سپیدان، فرصت مناسبی برای اقامت گردشگران به این منطقه فراهم می‌کند تا در فضایی اصیل و مطلوب سفر بهتری داشته باشند.

پیست اسکی پولادکف

ناصری با تاکید بر موقعیت ویژه سپیدان برای سفرهای زمستانی عنوان می‌کند: مجموعه تفریحی ورزشی پولادکف دومین پیست اسکی بزرگ و  بین‌المللی است که در  ۱۵ کیلومتری شهر اردکان فارس قرار دارد.

وی می‌افزاید: این پیست دارای هوای خنک کوهستانی در فصل تابستان و بارش برف سنگین از نیمه‌های پاییز تا اوایل بهار بوده و دارای امکاناتی همچون تله کابین، مهمانسرا، هتل و ... است.

طعم خوش در سفر

یک بانوی سپیدانی نیز با اشاره به تنوع غذاهای محلی در سپیدان بیان می‌کند: در گذشته که یخچال و فریزر برای نگهداری مواد خوراکی نبود، برای آنکه همیشه گوشت آماده داشته باشند گوشت را به صورت قورمه آماده می‌کردند.

عالیه کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ما ادامه می‌دهد: گوشت را خرد کرده و سرخ می‌کردند، و درون  پوست گوسفند و یا گاو می‌ریختند و در یک مکان خنک مانند زیر زمین قرار می‌دادند.

وی از آش بنه نام می‌برد و می‌گوید: برای طبخ این آش، دانه‌های بنه را با پوست خرد و به آن آب اضافه می‌کنند و با برنج و ادویه مخصوص بار می‌گذارند.

کاظمی با تاکید بر آش کارده به عنوان معروف‌ترین غذای محلی سپیدان اظهار می‌کند: کارده، گیاهی با برگ‌های پهن است بعد از شیرین کردن با آبلیمو خوابانده می‌شود تا طعم ترش بگیرد، خرد می‌کنند و بعد از جوشیدن، گندم و برنج نیم‌کوب به آن اضافه می‌شود.

وی طعم پلوهکل را نیز برای گردشگران متفاوت و جذاب می‌داند و می‌گوید: برای تهیه این پلوی محلی از برنج، قارچ (هکل) و  بن‌سرخ استفاده می‌شود.

کاظمی می‌افزاید: بن سرخ را با آب می‌جوشانند تا نرم شود و برنج را به آن اضافه می‌کنند و قارچ (هکل) شسته شده را در آخر می‌ریزند و دم می‌گذارند.

این بانوی خوش سلیقه به طرز تهیه نان کلک اشاره می‌کند و می‌گوید:  قدیمی‌ترین نان محلی سپیدان نان کلک یا نان بلوط است که عصاره‌ بلوط یا کلک را درون آب یک هفته می‌خیسانند تا خمیر خوبی حاصل شود و سپس روی آتش می‌پزند.

کاظمی تاکید می‌کند: نان کلک برای معده بسیار مفید است و مقوی آن می‌باشد و بسیاری از افرادی که مشکل معده دارند با مصرف مداوم این نان بهبود می‌یابند.

فارس

انتهای پیام/

برچسب ها: سپیدان ، نان کلک ، هکل پلو
نظرات بینندگان